سخنگوی دولت یازدهم با بیان اینکه باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم، گفت: این صرفا کافی نیست و کفایت زمانی است که جلوه‌های اسلام رحمانی و واقعی را در همه عرصه‌ها ترویج کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در اولین همایش مجلس و دفاع مقدس به تشریح اینکه چرا «می‌گوییم دفاع مقدس» پرداخت.

وی افزود: اساسا دفاع مقبول و مطلوب همه ملت‌ها و فرهنگهاست، ولی شکل دفاع باهم شاید متفاوت باشد و حتی انسان‌هایی که از صلح سخن می‌گویند به مسئله دفاع اعتقاد دارند ولی وجه دفاع را محدود تعریف می‌کنند.

سخنگوی دولت یازدهم تصریح کرد: دفاع مقبول لزوما مقدس نیست و شاید وجه تمایز دفاع ما با بسیاری از مدافعات مقدس بودن و درجه تقدس آن می‌شود.

وی ادامه داد: تاریخ اقوام و ملل مشحون از منازعات، مخاصمات و مبارزه‌ها و جنگ‌های خونین بوده است و با یک نگاه آنی به تاریخ تقابل بین افراد از‌‌ همان آغازین مشاهده می‌شود، به طوری که از هبوط آدم صورت گرفت.

نوبخت با بیان اینکه در صدراسلام هم منازعاتی وجود داشت، گفت: جنگ‌های دیگری در جهان اسلام رخ داده است به طوری که در فاصله ۳۰ سال از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵، ۷۳ میلیون نفر در جنگ جهانی دوم و از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸، ۱۰ میلیون نفر در جنگ جهانی اول کشته شدند.

وی تاکید کرد: اگر دفاع از آئین، ایده و مکتب باشد، در یک درجه‌ای از قداست قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه به جنگ ایران و عراق اشاره کرد و گفت: قرارداد الجزایر توسط یکی از طرفین پاره شد تا این کشور یعنی دولت بعثی عراق به ایران حمله کرد.

وی افزود: دفاع فرزندان ما از مرزهای مملکت و اروند رود مطلوب و مقبول است، حتی بگوییم مقدس، اما درجه تقدس وقتی قابل درک است که به فلسفه این تخاصم و جنگ دوطرفه نیز توجه شود.

نوبخت اظهار داشت: اگر اختلاف صرفا بر سر نوار مرزی باشد یک بحث است، اما اگر فرا‌تر از آن باشد یعنی خودخواهی صدام برای تسلط منطقه یک بحث دیگر.

سخنگوی دولت یازدهم گفت: اما یک تامل در این مورد نشان می‌دهد که بحث دفاع مقدس بسیار عمیق‌تر از اختلافات مرزی بود، بلکه موضوع بین یک حاکم جبار و نادان که سر خود را نیز بالای دار برد با یک شخصیت متدین و مرجع تقلید بود، اما بازهم موضوع فرا‌تر از این است، چرا که این دفاع یک ریشه عمیق دارد.

نوبخت در ادامه این همایش به آغاز درگیری‌ها از نیمه اول قرن بیستم پرداخت و گفت: در نیمه اول قرن بیستم دو جنگ جهانی بزرگ که بیش از ۸۳ میلیون نفر کشته داشت نمی‌تواند بی‌ارتباط با جنگ بین عراق و ایران باشد.

وی افزود: در نیمه اول قرن بیستم صف آرایی از اندیشه‌ها و مکاتب قرن بیستم اتفاق افتاد که از یکسو فاشیسم و نازیسم و از طرف دیگر اتحاد بین سوسیالیسم و کاپیتالیسم پیش آمد، یعنی سوسیالیسم و کاپیتالیسم که با هم مشکل داشتند ولی در این مورد با هم به تفاهم رسیدند.

وی گفت: اما از سال ۱۹۴۵ به بعد بین نازیسم و فاشیسم جنگ سرد ایجاد شد و کاپیتالیسم که در راس آن آمریکا بود و سوسیالیسم که شوروی آن را توجیه می‌کرد به جان هم افتادند.

نماینده سابق رشت تصریح کرد: در چنین فضایی اندیشه‌ای مطرح شد که بدون توجه به شرق و غرب معتقد بود با توجه به دین اسلام می‌تواند کشور داری کند و از‌‌ همان زمانی که این اندیشه مطرح شد، علیه این اندیشه قیام کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر آن روحانی محترم یعنی شهید مطهری را به این شکل ترور کردند و فکر می‌کنیم یک ترور ساده است، خیال خام به شمار می‌رود، چرا که آن‌ها معتقد بودند باید مغز این اندیشه که شهید مطهری و شهید مفتح بود را ترور کردند. بعد از آن نیاز بود تا زبان این تبلیغ را قطع کنند چرا که شهید مدنی و شهید دستغیب زبان این انقلاب بودند که آن‌ها را ترور کردند.

نوبخت ادامه داد: بعد از ترور مغز‌ها و قطع زبان به ترور دو دست این پیکر که شهید رجایی و شهید باهنر بود مبادرت کردند و بعد از آن هم انسان‌های عادی کوچه و بازار را ترور می‌کردند چرا که معتقدند هر انگشتان این اندیشه نیز قطع شود.

سخنگوی دولت یازدهم گفت: بعد از آن با ۱۱ لشکر مکانیزه به پیکره این مملکت حمله کردند و بنابراین تنها صدام نبود که حمله کرد.

وی ادامه داد: آن روزی که سوسیالیسم سقوط کرد گفتند پایان تاریخ ولی در چنین زمانی اندیشه اسلام مطرح شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که در این سنگر دفاع می‌کنند صرفا از اروند دفاع نمی‌کنند چرا که صد آید ۹۰ هم پیش ماست، قطعا از وطن و اروند دفاع می‌کنند، اما دفاع فرا‌تر است، چرا که دفاع از مذهب تفکر و ایده مطرح است، بنابراین نام این مقابله رادفاع مقدس می‌نامیم.

نوبخت اظهار داشت: فرا‌تر از بحث تقدس که دفاع از یک مذهب در برابر دو مکتب منحرف و ناکافی کاپیتالیسم که در غرب شوروی سابق بود، بلکه دفاع از جمهوری اسلامی مطرح است.

نوبخت در ادامه این همایش خاطرنشان کرد: بنابراین دفاع مقدس صرفا در عرصه نظامی نیست، هرچند یک بخش مهمی با عرصه نظامی و در میدان جنگ تعین پیدا می‌کند، اما چون بحث دفاع از یک اندیشه، مذهب، حقانیت و قابلیت یک دین در اداره کشور در جهان مطرح است، بخش‌های دیگر ارزش‌ها نیز برای آن مهم است.

وی اظهار داشت: قطعا دفاع مقدس فرا‌تر از یک بحث نظامی است البته ما معتقدیم بودجه دفاعی باید تامین شود و باید قدرت بازدارندگی داشته باشد، اما این صرفا کافی نیست و کفایت زمانی است که از جلوه‌های اسلام رحمانی و واقعی در همه عرصه‌ها ترویج شود.

سخنگوی دولت یازدهم در ادامه سخنان خود در اولین همایش مجلس و دفاع مقدس که به همت فراکسیون دفاع مقدس مجلس برگزار شد، اظهار داشت: این فراکسیون باید به دنبال جلوه‌های دیگر هم باشد و باید از همه جلوه‌های اسلام دفاع کنیم؛ چرا که کشور فقط بعد نظامی نیست.

نوبخت تاکید کرد: ما هر روز در معرض توطئه هستیم.

وی تصریح کرد: در عرصه سیاسی اگر وحدت توصیه شود به خاطر این است که دفاع مقدس در برابر شرق و غرب مطرح است.

نماینده سابق رشت تصریح کرد: خیلی‌ها در طول ۸ سال دفاع مقدس حقانیت جمهوری اسلامی ایران را می‌دانستند اما با آن همراه نشدند و در این راه پرمخاطره موفق خواهیم بود، همچنان که تا الان موفق بوده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان فرزند کوچک بر خودم فرض می‌دانم در این جایگاهی که هستم و در هر جایگاهی که باشم در راستای تقویت فراکسیون دفاع مقدس و مسئله دفاع مقدس تلاش خواهم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سخنگو ، قدرت ، بازدارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار