با راه اندازي سامانه چکاوک، افراد در لحظه تحويل برگه چک مي‌توانند با ارسال کد شناسه اعتباري مندرج بر روي برگه چک از وضعيت اعتباري صادرکننده چک مطلع شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي بانک مرکزي، مسعود رحيمي معاون نظام هاي پرداخت بانک مرکزي با اشاره به اجرايي شدن طرح چکاوک از پنجم مهر در چهار استان قزوين، زنجان، قم و البرز عنوان کرد: در مجموع ، اين طرح در13 استان عملياتي شده و از ششم دي امسال به صورت جدي در استان تهران هم شاهد عملياتي شدن اين طرح هستيم.

رحيمي با بيان اينکه پذيرش و پردازش چک در اين طرح به شکل مکانيزه صورت مي گيرد، اظهارداشت: کارکرد اين سامانه جلوگيري از حرکت و انتقال اصل و فيزيک چک از شعبه واگذارنده به اتاق پاياپاي و بانک‌ صادرکننده چک‌ است. در اين فرآيند به جاي اصل برگه چک،‌ تصوير چک در شعبه واگذارنده تهيه و به همراه اطلاعات مربوط به متن، آورنده و ذينفع چک از طريق شبکه‌هاي ارتباطي و مخابراتي به بانک‌ صادرکننده چک‌ ارسال مي‌شود. 

وي در اين باره افزود: بانک‌ صادرکننده چک‌ پس از دريافت فايل تصوير و داده، نسبت به اعتبارسنجي و اعمال کنترل هاي لازم اقدام و مراتب تاييد، عودت يا برگشت چک را به صورت الکترونيکي به چکاوک و بانک واگذارنده اعلام مي کند.

معاون اداره نظام هاي پرداخت بانک مرکزي در باره مزاياي طرح چکاوک همچنين عنوان داشت: تسريع در زمان لازم براي تسويه و واريز وجوه به حساب مردم، کاهش مخاطرات امنيتي و سوء‌ استفاده ناشي از انتقال و حرکت برگه‌هاي چک به خارج از شعب، کاهش هزينه‌هاي شبکه بانکي به دليل الکترونيک شدن فرآيندهاي دستي و سنتي و برچيده شدن مراکز پاياپاي در تهران و شهرستانها از جمله مزاياي راه اندازي اين طرح است.

رحيمي با بيان اينکه چک علاوه بر استفاده به عنوان « ابزار پرداخت»، « ابزار تامين مالي» نيز محسوب مي شود، تاکيد کرد: سامانه چکاوک به دليل ماهيت کار و نحوه استقرار آن، به صورت برخط و در لحظه ازجانب بانک مرکزي رصد شده و اطلاعات سامانه‌هاي نظارتي اين بانک بدون‌ تاخير و بي واسطه از طريق آن فراهم مي‌ شود. اين ويژگي به همراه انجام چاپ و صدور متمرکز دسته چک در فاز بعدي طرح منجر به انجام اعتبارسنجي از افراد متقاضي دريافت دسته چک مي‌ شود.

ضمناً امکان اطلاع مردم از وضع عملکرد دارنده دسته چک مبني بر وجود و يا عدم وجود چک برگشتي با استفاده از زيرساخت هاي تعبيه شده بانک مرکزي فراهم خواهد شد.

وي گفت: با اجراي اين طرح مخاطرات مردم در زمان پذيرش چک با اطلاع از وضع عملکردي دارنده دسته چک کاهش يافته و در نتيجه با افزايش شفافيت اطلاعاتي، دارنده دسته چک نيز نسبت به مراقبت و مديريت بهينه نسبت به مانده حساب خود مبادرت خواهد ورزيد.

رحيمي با بيان اينکه اين طرح در تمام شبکه بانکي اجرايي خواهد شد، گفت: مکانيزم تسويه چک قبلا به صورت 48 ساعته انجام مي گرفت و در فواصل استاني گاه دوهفته طول مي کشيد ولي الان به صورت 24 ساعته شاهد تسويه و واريز وجه به حساب مردم خواهيم بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، بیمه ، سند ، چکاوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار