تبریز؛

جنگلهای ارسباران جز مناطق گردشگری آذربایجان شرقی

جنگل ارسباران با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان واز مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می گیرد و با مدیریت شهرستان کلیبر اداره می شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت:منطقه ی حفاظت شده ی ارسباران با وجود احاطه ی یک درصدی وسعت ایران دارای تنوع گونه های گیاهی و رویشگاه منحصر به فردی است که 20 درصد تنوع گونه های گیاهی ایران را در بر می گیرد که به  علت تلاقی چند آب و هوایی باعث تنوعی بومی و جزو ذخیره گاههای زیست کره  ای و بین المللی است.

رسولی تنوع پوشش گیاهی خود رو از جمله نعنا ،رزماری،کاکوتی،پولک ،مرزه و انار وحشی،تمشک،انواع آلوچه،ازگیل، فندق و توت فرنگی  از جمله میوه هایی است که به سهولت در این جنگل یافت می شود.

رسولی گفت:در مجموع تعداد 48 گونه پستاندار،215 گونه پرنده،29 گونه خزنده، 5 گونه دو زیست و 17 گونه ماهی در زیست گاههای منطقه ارسباران شناسایی شده است و این منطقه زیستگاه حیواناتی نظیر مارال،شوکا،سیاه خروس،پلنگ،خرس قهوه ای،کله بز وحشی است و سیاه خروس در ایران تنها در این منطقه موجود است.

وی علت جاذبه های گردشگری این منطقه را پوشش جنگلی عنوان کرد و افزود: این مناطق مانند شمال هوای شرجی ندارد و آزار دهنده نیست ییلاق و قشلاق،اسب دوانی  مردان و زنان پیشکسوت ،وجود آثار تاریخی قلعه بابک و مهمتر از همه  طرح احیای مارال در ارتفاعات آینالو از ویژگیهای بکرو گردشگر این مناطق می باشد.

وی در ادامه افزود:ساکنان این دیار به فعالیتهای مدرن خدماتی- تولیدی ، اقتصادی که قدمت 2 هزار ساله دارد و اکنون با روشهای  جدید تکنولوژی انجام می گیرد مشغول هستند و این توان و قابلیت قومی – فرهنگی یک ملت را می رساند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به گویش اصیل و ادبیات فلکلورلهجه ی شیرین آذری را مهمترین شاخصه ی مردمان این سرزمین در حوزه فرهنگی آنان عنوان کرد.

وی همچنین از تهدید اتی که جنگل ارسباران را در معرض نابودی قرار داده است خبر داد و گفت:وجود معادن مس و ریزگردها و پساب ها و مواد شیمیایی حاصل از استخراج فلزات زنگی و طلا و مس  باعث انقراض  این جنگل شده است ودر این راستا خواستار همکاری بیشتر شرکت مس سونگون با اداره ی کل  حفاظت محیط زیست آذربایجان  شرقی شد.

رسولی از مهمترین اقدامات اداره کل در دهه های اخیر به طرح احیای مارال و کله بز با 10 درصد افزایش نسبت به  سالهای قبل جلوگیری از فعالیتهای مخربانه در منطقه ی دیزمار(ارسباران غربی)،جلوگیری از نابودی شوکا و مارال با گزارشهای مردمی و دوربینهای مدار بسته ،ارتقای سطح حفاظتی پارک ملی آنزا ،رونق بحث زمین و جلوگیری از تعرضات افراد سودجو برای تصاحب زمین های ملی اشاره کرد.

به گفته ی وی هم اکنون پرونده های متعددی  برای زمین خواران در جنگل های ارسباران  تشکیل شده است و در صف جریان های  قضایی هستند.

رسولی تصریح کرد:استراحت گاههای پارک جنگلی مکیدی، تفرجگاه آینالو و قلعه دره سی   از لحاظ پتانسیل جزیی هستند و  این منطقه را در جذب گردشگران خارجی با مشکل جدی مواجه ساخته که این مهم نیازمند سرمایه گزاری و توجه بیش از این است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.