معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور از راه‌اندازی 2 مرکز پیشگیری از اعتیاد زیر 18 سال در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به  الگوی مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان ،گفت: الگوی مصرف در کشور تغییر کرده و تعداد مصرف کنندگان زیر18 سال رو به افزایش است که این امر نیاز به الگوی درمانی گسترده ای دارد.

وی به عدم فضای مناسب برای درمان این گروه سنی در کشور اشاره کرد و افزود: طرح پایلوت الگوی درمانی زیر 18 سال در استان سیستان و بلوچستان شروع شده است تا شرایط آزمون و خطای طرح، مورد بررسی قرار گیرد تا به صورت گسترده درکشور اجرایی شود.

استاندارد ها و ملاک‌های درمانی و صلاحیت های لازم برای درمان کودکان ونوجوانان در این طرح به رشته درآمده به بخشهای مختلف آن اشاره کرد و گفت: بخش‌های مختلف بستری درمان‌های مداخله‌ای مهارت‌های مقابله‌ای، مداخله‌ای روانی و اجتماعی است.

معاون پیشگیری درمان اعتیاد بهزیستی کشور با اشاره به آمادگی استان سیستان و بلوچستان در این طرح با هماهنگی بین بخشی دانشگاه و شورای هماهنگی و دادستانی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهداشت بهزیستی در این استان به اجرا درآمده و با اطلاعاتی که از طریق پایلوت این استان استخراج می‌شود، امید است بتوانیم به صورت یک مدل بومی در کشور اجرا کنیم.
وی افزود: مقدمات اجرای طرح از آذرماه شروع شده و در 2 مرکز ویژه دختران و پسران با ظرفیت 30 نفر ویژه افراد زیر 18 سال و بویژه افراد زیر 12 سال آغاز به کار کرده است.
 
روشن پژوه در خصوص درمان افراد زیر 12 سال گفت: بحث ثبات درمان افراد زیر 12 سال مهم تر از درمان گروه سنی است که بعد از شناسایی و غربالگری این گروه، مداخلات درمانی را با همکاری بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان‌ آغاز می‌کنیم و بعد از آن مداخلات اجتماعی برای افزایش مهارت‌های زندگی و بهبود آنان می‌شود.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تاکید کرد: در ادامه بیان کرد که یک برنامه پایلوت در کوتاه مدت، بازدهی مناسبی ندارد که در صورت نیاز، این طرح پایلوت در چند استان دیگر اجرا می‌شود و البته اجرای موفق طرح نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد.

روشن پژوه در پایان به استاندارد و مراکز اقامتی اشاره کرد و گفت: مراکز ترک اعتیاد زیر 18 سال در فضایی به متراژ 200 متر طراحی شده است که در آنجا به غربالگری و درمان  پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار