وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری گفت: اگر در اقتصاد سیاسی وارد شویم واحد مصرفی ما دیگر پول نیست بلکه رضایتمندی شهروندان است و میزان اندازه‌گیری جنبه مالی ندارد و افزایش کیفیت رضایتمندی مردم اهمیت بیشتری می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری در دومین جشنواره بهره‌وری و فضای کسب و کار گفت: متأسفانه رویکرد ما در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت به شدت مادی است و هنگامی که صحبت از بهره‌وری می‌شود تنها هدف ما در بسیاری از موارد بازده اقتصادی است.

وی افزود: ثمره بهره‌وری باید منجر به رفاه پایدار شهروندان باشد و نوع کیفیت زندگی آنها را افزایش دهد زیرا اگر بهره‌وری از افزایش ستانده به داده به دست بیاید باید مطمئنا نتیجه مثبتی در زندگی مردم داشته باشد زیرا اگر هیچگونه تأثیری بر زندگی شهروندان نداشته باشد بی‌فایده است.

آخوندی افزود: متأسفانه ما برای اجرای دقیق و درست پیش‌بینی‌های خود هیچ فعالیت خاصی نمی‌کنیم به طور مثال پیش‌بینی شده بود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جمعیت شهر تهران 7.5 میلیون نفر باشد اما آمار جمعیت 8.6 میلیون نفری تهران را به ما نشان می‌دهد یا به طور مثال جمعیت استان تهران زیر 11 میلیون نفر پیش‌بینی شده بود که امروزه بیش از 15 میلیون نفر در آن سکونت دارند. یا مشهد  باید 1.9 میلیون نفر جمعیت داشته باشد، اما اکنون 3.3 میلیون جمعیت وجود دارد و یک سوم نیز حاشیه‌نشین هستند. اصفهان نیز 1.3 میلیون نفر پیش‌بینی شده اما اکنون بیش از دو میلیون نفر است. ریشه تمامی این اتفاقات نوع نگاه ما به بهره‌وری است.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس مجمع عالی توسعه بهره‌وری گفت: اگر در اقتصاد سیاسی وارد شویم واحد مصرفی ما دیگر پول نیست بلکه رضایتمندی شهروندان است و میزان اندازه‌گیری جنبه مالی ندارد و افزایش کیفیت رضایتمندی مردم اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی افزود: ساختار اجتماعی ما قدرت کنترل محدودی دارد و نبود نظارت و کنترل اجتماعی موجب می‌شود از حاکمیت قانون در کشور کاسته شود و متأسفانه کلیه بحث‌ها و بررسی است در جزء است و به هدف نهایی که حس عمومی مردم نسبت به پایداری و حاکمیت قانون است توجهی نمی‌شود به طور مثال در حال حاضر  کسی که قصد ساخت یک مجموعه مسکونی را دارد به بحث توجیه اقتصادی آن در مراحل اولیه توجهی نمی‌کند و جز بررسی‌ها و اهداف اصلی وی نیست و تنها دلیل آن کسب منابع مالی بیشتر در مقابل دور زدن قانون، فروش آینده زندگی شخص  است از نظر من بهره‌وری را نباید فقط در ریاضیات خلاصه کرد به طور مثال در بررسی بهره‌وری در موضوع حمل‌ونقل و توسعه و ساخت ناوگان‌های عمومی، توسعه خطوط ریلی، جاده‌ها و ... می‌باشد که باید در نهایت به بهبود کیفیت زندگی شهروندان، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های کشور منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
حسن
۱۴:۱۵ ۰۷ دی ۱۳۹۳
بسم ا...

اقای وزیر
هفت شهر عشق را عطار گشت -ما ...
...
الحمدا...
آخرین اخبار