ذوالقدر در همایش ارتقاء اثر بخشی برنامه ریزی در پیشگیری از وقوع جرم:

پیشگیری از وقوع جرم یک امر ضروری برای کشور/ زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل کنیم

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: پیشگیری از وقوع جرم برای کشور ما یک امر ضروری است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «محمدباقر ذوالقدر» در گردهمایی ارتقاء اثربخشی برنامه‌ریزی در پیشگیری از وقوع جرم گفت: پیشگیری از وقوع جرم برای قوه قضاییه یک امر واجب و اجتناب‌ناپذیر است.
 
وی با اشاره به ضرورت مقابله قوه قضاییه با شیوع جرائم و ناهنجاری در جامعه ادامه داد: اگر اهداف جامعه را در نظر بگیریم این میزان جرم در جامعه ما قابل قبول نبوده و شایسته جامعه اسلامی نیست.
 
ذوالقدر با بیان این که گاهی نمی‌توان جرائم را شفاف بیان کرد اظهار داشت: جامعه‌ای که قرار است یک اسوه برای همه دنیا و ملت‌ها باشد شایسته چنین وضعی نیست.
 
معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: شاخص‌هایی برای تشخیص وقوع جرم و ناهنجاری در جامعه داریم که نشان می‌دهد وضعیت مطلوبی نداریم.
 
وی در ادامه به بررسی شاخص‌ها پرداخت و گفت: یک شاخص بررسی آکادمیک و میدانی و مطالعاتی در این رابطه وجود دارد.
 
ذوالقدر تصریح کرد: ما شاخص دیگری که واضح‌تر است برای درک وضعیت جامعه از این حیث داریم که آمارش قابل ارزیابی است و آن گزارش‌های ناجا است.
 
معاون راهبردی قوه قضاییه ادامه داد: گزارش‌هایی را که به طور مداوم ناجا ارائه می‌کند کمک می‌کند که جرائم در جامعه بسیار افزایش داشته اشت.
 
وی با اشاره به شاخص دیگر افزود: شاخص دیگری که به قوه قضاییه هم نزدیک است حجم پرونده‌های متشکل از جرم و ناهنجاری در دستگاه قضایی است که وضعیت قابل قبولی ندارد که یک رشد فزاینده‌ای از تشکیل پرونده‌ها را در این قوه نشان می‌دهد.  
 
ذوالقدر با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله شاهرودی در اسفند سال 87 تصریح کرد: آقای شاهرودی از تشکیل 8 میلیون پرونده در سال در کشورمان ابراز نگرانی کرد که این آمار در مقایسه با کشوری مثل هندوستان بسیار زیاد است و آن کشور 4 میلیون پرونده در سیستم قضایی خود دارد و این میزان رقم در کشور ما در سال 92 به 15 میلیون پرونده در سطوح مختلف در حوزه‌های مختلف قضایی رسیده است.  
 
معاون راهبردی قوه قضاییه با طرح این سوال که چرا این میزان پرونده باید در سیستم قضایی وجود داشته باشد افزود: با وجود اطمینان مردم به قوه قضاییه که امری خوشبینانه است سوال اینجاست که چرا پرونده‌ها نرخ رشد و تصاعدی دارند در حالی که در کشوری مثل هند مردم رغبت نمی‌کنند که به سیستم قضایی مراجعه کنند.  
 
وی با اشاره به شاخص دیگری از آمار در این رابطه تصریح کرد: شاخص دیگر گزارش‌هایی است که نهادهای نظارتی ارائه می‌دهند و شاخص دیگر نیز آمار زندانیان است که اگر به آن‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که جامعه ما در وضع مطلوبی قرار ندارد.
 
ذوالقدر با اشاره به سخنان امام راحل در رابطه با زندانیان گفت: در نظام فعلی و اسلامی، زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شوند.
 
معاون راهبردی قوه قضاییه ادامه داد: کشور ما بعد از کشورهای بزرگ و پرجمعیت دنیا از لحاظ وقوع جرم رتبه اول را دارد که یک شاخص تکان دهنده است.
 
وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم برای کشور ما یک امر ضروری است.
 
ذوالقدربا اشاره به دو الی سه رویکرد برای مقابله با این حجم از پرونده‌ها اظهار داشت: از جمله این رویکردها برخورد قهر آمیز و دیگری برخورد کیفری است و رویکرد دیگر که نقطه بهینه است برخورد پیشگیری از وقوع جرم است.  
 
معاون راهبردی قوه قضاییه اظهار داشت: در یک نگاه درست و واقع گرایانه برخورد و کیفر باید در حد ضرورت و پیشگیری در حد امکان باشد.
 
وی گفت: نقش پیشگیری از وقوع جرم در این چارچوب نیز نقشی برجسته است.  
 
ذوالقدر با اشاره به این که پیشگیری از وقوع جرم برای دستگاه قضایی یک امر واجب و اجتناب‌ناپذیری است خاطرنشان کرد: قانون اساسی قوه قضاییه را ملزم به پیشگیری از جرم کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: جرم ، وقوع ، کیفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار