چهاربند در نشست خبری مطرح کرد:

فعالیت 950 موسسه آموزشی غیر مجاز در تهران / پلمپ 33 آموزشگاه غیر مجاز

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از فعالیت 950 آموزشگاه و موسسه آموزشی غیر مجاز درزمینه‌های مختلف خبر داد.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که صبح امروز(یکشنبه) در سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت 950 موسسه آموزشی غیر مجاز در سطح شهر تهران، گفت: آموزش‌های آزاد یکی از مقوله‌هایی است که در سنین مختلف دغدغه مردم است و در عین حال یکی از نیازهای توسعه منابع انسانی است.

وی در ادامه افزود: هرچه جلوتر می‌رویم و به تاریخ تحول علم و فناوری می‌نگریم این واقعیت را بهتر درک می کنیم که نقش آموزشهای آزاد در ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی نسبت به گذشته افزایش می‌یابد، به طوری که در برخی مواقع نقش آموزش ‌آزاد بر آموزش رسمی غلبه می‌کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تفاوت‌های آموزشگاه‌های آزاد و آموزشگاههای رسمی، بیان داشت: یکی از این تفاوتها این است که در آموزش آزاد افراد داوطلبانه به سوی یادگیری می‌روند و از تنوع بیشتری برخوردار است.

چهاربند در ادامه به تعداد آموزشگاههای مجاز موجود در شهر تهران اشاره و تصریح کرد: در مجموع 845 آموزشگاه در سطح شهر تهران مشغول فعالیت‌های آموزشی هستند که از این تعداد 602 آموزشگاه زبان انگلیسی  هستند که در غالب دوره‌های ترمیک از دوره مقدماتی تا پیشرفته به فراگیران زبان انگلیسی می‌آموزند و همچنین 242 آموزشگاه علمی آزاد هستند که به صورت تک درسی و کلاسهای کنکور به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص موسسات غیر مجاز نیز اظهار داشت: برآورد اولیه از تعداد آموزشگاه‌های غیر مجاز در سطح شهر تهران این است که 950 موسسه غیر مجاز در زمینه‌های مختلف مشغول فعالیت‌ هستند که پرونده 80 آموزشگاه در طول یکسال شناسایی شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است و تا کنون 33 آموزشگاه پلمپ شده‌اند و 17 آموزشگاه دیگر نیز شروع به طی مراحل اخذ پروانه کرده‌اند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: به هنگام مراجعه به آموزشگاه از داشتن مجوز آموزشگاه مربوطه اطمینان حاصل نمایند. همچنین آموزشگاه ها نیز موظف هستند پروانه دریافتی از آموزش و پرورش را در مقابل دید مردم قرار دهند.


*فعالیت مجدد موسسات غیر مجاز بعد از پلمپ

چهاربند با اشاره به اینکه برای پلمپ هر موسسه غیر مجاز 7 ماه زمان لازم است یادآور شد: گاهی بعد از پلمپ هم تضمینی برای عدم فعالیت این آموزشگاه‌ها وجود ندارد چرا که مسئولین این موسسات با سقف یک شرکت مجددا به فعالیت‌ می‌پردازد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: به ازای هر 20 آموزشگاه یک کارشناس به خدمت گرفته شده و آموزشهای لازم به وی داده شده است که در هر دوره موظف به بازدید از این 20 آموزشگاه است.

چهاربند همچنین یادآور شد: اساس مجوز آموزشگاه‌ها متناسب با جنسیت دانش آموزان‌ برنامه ریزی شده است اما در رشته زبان برای آموزشگاهی که تعداد دانش آموزان‌ یک جنس به حدنصاب 200 نفر نمی‌رسد استثنا تسهیلاتی فراهم می‌شود که به تخصیص روزها زوج و فرد به تدریس متقاضیان می‌پردازند که بر اساس آمارها از 602 آموزشگاه زبان 42 آموزشگاه این وضعیت را دارند.

چهاربند در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معیارهای معلمان در آموزشگاه‌های آزاد چیست گفت: یکی از محورهای نظارت آموزش و پرورش رعایت استانداردهای به کار گیری نیروی انسانی از طریق گزینش احراز هویت توسط آموزش و پرورش است.

وی افزود: صلاحیت های تخصصی دومین معیار گزینش معلمان است که بر اساس رشته‌ تحصیلی، مدرک و گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی انتخاب می‌شود که  اگر در بازدیدها و نظارت ها این اسناد احراز نشود به کارگیری نیروی انسانی متوقف می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: دانش آموزان‌ در کلاسهای آموزشگاه‌های آزاد توقع معجزه نباید داشته باشند بلکه تلاشی که در مدارس از خود نشان می‌دهد در این کلاسها باید داشته باشد.

چهاربند اظهار کرد: دانش آموزانی که در کلاسهای تکمیلی و جبرانی شرکت می‌کنند باید دقت داشته باشند که این کلاس‌ها بر اساس نیاز آنها انتخاب شود و چنانچه بر اساس مشورت و نیاز وی نباشد به طور قطع به موفقیت منتهی نمی‌شود.


*گردش مالی آموزشگاه‌های آزاد شهر تهران در سال 300 ملیلیارد تومان است


چهاربند در خصوص گردش مالی،‌آموزشگاه های آزاد گفت:در شهر تهران بیش از 150 میلیون نفر ساعت در سال از این آموزشگاههای آزاد استفاده می‌کنند که گردش مالی آن 300 میلیارد تومان در سال است که بین همه عرضه کنندگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر گردش مالی موسسات غیر مجاز را به این رقم اضافه کنیم به عددی حدود 500 میلیارد تومان می‌رسیم.البته در بخش رسمی سامانه‌ای وجود دارد که کلاس دانش آموز ، دوره آموزشی، شهریه‌ای که می‌‍‌پردازد در آن ثبت می‌شود و هم اکنون 8 ماه است که این سامانه نصب و استفاده از آن الزامی است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: 5 درصد از مجموع مبالغی که موسسات دریافت می‌کنند باید به حساب خزانه واریز شود و ما تلاش می‌کنین این اخذ عوارض متناسب با واقعیت هایی که اتفاق می‌گیرد باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تدریس خصوصی توسط برخی افراد اظهار کرد: در آموزشگاه‌ها دانش آموزان با نظارت خاصی پذیرش می‌شوند. اما در آموزش خصوصی چنین نظارتی امکان‌ پذیر نیست و در بعضی شرایط افرادی که به تدریس خصوصی می‌پردازند نیز معلم نیستند بنابراین رابطه خصوصی با این افراد برای دانش آموزان‌ تبعات خوبی ندارد و اگر در این میان اتفاقی بیافتد هیچ شخصی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: شهرداری شهریه آموزشگاه‌ها در کلاسهای زبان، تک درسی و کنکور در شورای نظارت هر ساله تصویب می‌شود و برای اجرا ابلاغ می‌گردد که این تعرفه مصوب روی سایت اداره کل آموزش و پرورش تهران وجود دارد و آموزشگاه‌ها ملزم هستند تعرفه‌های مصوب را در معرض دید اولیا و دانش آموزان‌ قرار دهند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این سوال که آموزشگاه‌های زبان در سال مجازند چند درصد شهریه خود را افزایش دهند گفت: شهریه امسال در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است که البته این شهریه‌ها هر سال متناسب بانرخ تورم در شورای نظارت مطرح و سپس ابلاغ می شود.

چهاربند در خصوص هزینه‌های مدارس غیر دولتی اضافه کرد: برای مدارس غیر دولتی الگوی تعیین شهریه وجود دارد که بر اساس آن شهریه‌ها تعیین می شود و همچنین این شهریه ها متناسب با هزینه‌های واقعی آموزشگاه‌ها تعدیل  می شود.
 
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان به رتبه بندی آموزشگاه‌های آزاد و مدارس غیر دولتی اشاره و تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده برای آموزشگاه های آزاد و مدارس غیر دولتی گواهی صادر می‌شود که آموزشگاه‌ها موظف به حفظ این گواهی در محل آموزشگاه خود هستند  که مبانی ارزیابی مدارس نیز امتحاناتی است که خودمان برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: آموزشگاه ، آموزش ، مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار