آمریکا در جایگاه برقراری رابطه با ایران نیست/ عذرخواهی از ملت ایران

آمریکا را در جایگاه برقراری ارتباط رسمی با ایران نیست و باید از اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده از ملت ایران عذرخواهی کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به ویژه پس از انقلاب اسلامی مواردی موجب جریحه‌‌دار شدن غرور ملت ایران شد که منجر به قطع روابط شد. البته قبل از انقلاب اسلامی کودتای 28 مرداد بود که از طرف آمریکا طرح ریزی شده بود.

در واقع ایالات متحده و لندن در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس ستاد مشترکی را تشکیل دادند. البته اجرای نقشه کودتا در 25 مرداد با شکست مواجه شد اما با سستی مصدق و دلایل دیگر کودتا در 28 مرداد 1332 عملی شد. رابطه دو کشور ایران و آمریکا پس از کودتای 28 مرداد که در پی نهضت ملی شدن صنعت نفت به وجود آمد، تا حدودی تیره گشت.



یکی دیگر از مواردی که پس از انقلاب اسلامی بین آمریکا و ایران پیش آمد، تصرف سفارت آمریکا در سال 1358 که منجر به گروگانگیری 66 دیپلمات این کشور شد، این مسئله اولین موضوعی بود که پس از انقلاب اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد، البته با میانجیگری کشور الجزایر و خارج از شورای امنیت حل و گروگان‌ها در تاریخ 20 ژانویه 1981 آزاد شدند.

 پس از این مسئله نیروهای آمریکایی به صورت غیرقانونی وارد ایران شدند و حقوق بین‌المللی کشور را نقض کردند البته این عملیات که به "عملیات طبس" معروف است که با شکست مواجه شدند. آمریکایی‌ها یکی از دلایل حضورشان در ایران را موضوع گروگان‌ها عنوان می‌کردند.



همچنین در سوم ژوئیه 1988 یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به جمهوری اسلامی ایران که حامل 290 نفر مسافر و خدمه از بندرعباس عازم دبی بود که به وسیله‌ی ناو جنگی آمریکایی "وینسنس" مورد اصابت موشک در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفت.

ایران در تاریخ 13 ژوئیه و 5 دسامبر 1988 ادعاهای خود را در شورای ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) مطرح ساخت و بعد از کشاکش بسیار مسئله خارج از دیوان بین‌المللی دادگستری و به طریق سیاسی حل و فصل شد.



"حسین کنعانی‌مقدم" در رابطه با رابطه دیپلماتیک بین ایران و ایالات متحده می‌گوید: در جهان معاصر دیپلماسی 2 نوع تعریف دارد که شامل دیپلماسی مردمی و رسمی است، بحث دیپلماسی مردمی و ارتباط بین مردم ایران و آمریکا همواره برقرار بوده و امروزه شاهد گفتمان‌های مختلفی بین گروه‌های آمریکایی و مردم ایران هستیم. 
 
وی در ادامه افزود: مردم ایران با دفاع‌هایی که از بی‌عدالتی‌های آمریکایی‌ها نسبت به مردم این کشور انجام می‌دهند با مردم امریکا همراه هستند، اما آن چیزی که مورد بحث است روابط رسمی بین ایران و آمریکا است.  



کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: طبق گفته‌های ایشان منشور سیاست خارجی مقاومت است و در آن جایگاهی برای آمریکا با تفکر استکباری و همچنین همراهی و همکاری با رژیم صهیونیست‌ها وجود ندارد.  

وی با اشاره به اینکه آمریکا از طرف رژیم صهیونیستی حتی در مذاکرات هسته‌ای حضور دارد و همواره اعلام می‌کند امنیت اسرائیل بخشی از امنیت آمریکا است، با این وجود آمریکا را در جایگاه برقراری ارتباط رسمی با ایران نمی‌بینم، زیرا این موضوع ریشه در آرمان‌های انقلاب اسلامی و استکبارستیزی نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.  


 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه نخبگان ما در ایران و آمریکا با تبادل فرهنگ و مسائل مختلف در ارتباط هستند، افزود: دیپلماسی رسمی بین ایران و آمریکا با توجه به آرمان‌های کشور امکان‌پذیر نیست البته برای برقراری رابطه دیپلماتیک باید آمریکایی‌ها خوی استکباری خودشان را کنار بگذارند و نگاهشان به روابط بین‌الملل عادلانه و منصفانه باشد.  
 
کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه آمریکا باید از اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده(کودتای 28 مرداد، حمایت از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در جنگ دفاع مقدس) از ملت ایران عذرخواهی کند همچنین باید نگرشش را در جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد، که در این صورت برقراری روابط دیپلماتیک قابل مذاکره می‌شود.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار