پیش‌نویس سیاست‌های کلی محیط زیست در قالب 15 بند توسط کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز به ریاست آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی تشکیل جلسه داد. که در این جلسه، ادامه بررسی و تدوین پیش‌نویس سیاست‌های کلی محیط زیست، ارجاعی از سوی رهبری معظم انقلاب در جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شد و با تصویب 11 بند دیگر، مجموعه این سیاست‌ها در قالب 15 بند به پایان رسید.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،جنگل‌ها و مراتع کشور، مدیران و کارشناسانی از وزارتخانه‌های مذکور  نیز حضور داشتند، موارد ذیل به شرح زیر به تصویب رسید:

مدیریت جامع منابع حیاتی( از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.

ایجاد نظام یکپارچه ملی مدیریت محیط زیست.

**ایجاد نظام هماهنگ (یکپارچه) مدیریت محیط زیست از طریق شورایعالی حفاظت محیط زیست.

برخورداری جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.

پیشگیری و ممانعت از انواع آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده‌کنندگان و تخریب‌کنندگان محیط زیست و جبران خسارت توسط آنها.

حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخازن سدها، آبخوان زیرزمینی، تالاب، خاک، جنگل، مراتع و حیات وحش) و اعمال مدیریت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع، متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) براساس معیارها و شاخص‌های پایداری، مدیریت اکو سیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیکی (گیاهی و جانوری) و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بین‌المللی.

شناخت پدیده‌های نوظهور مخاطره‌آمیز، مقابله با تهدیدات محیط زیستی، مدیریت تغییرات اقلیم، گردوغبار، بویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایت‌دهنده میکروبی.

7 ـ گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:

**صنعت کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی.

**اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه سازی الگوی مصرف آب، منابع، مواد، انرژی و غذا در کشور.

8 ـ استقرار نظام حسابرسی زیست محیطی در کشور با لحاظ کردن ارزشها و هزینه‌های منابع زیستی.

تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از طریق عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و مدیریت بهره‌برداری آب‌های زیرزمینی.

10ـ حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله استفاده از عوارض و مالیات سبز.

11ـ ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده ایرانی ـ اسلامی و جهانی و تدوین منشور اخلاق محیط زیست.

12ـ ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی در زمینه‌های حفظ تعادل زیست بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست و استفاده از فناوری‌های نوآورانه زیست محیطی و تجارب سازنده بومی.

13ـ گسترش سطح آگاهی دانش و بینش و مشارکت و مسؤولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی در تمام سطوح و اقشار جامعه.

14ـ ارتقاء ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه برای بهبود شرایط محیط زیست با افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه محیط زیست.
15 ـ تقویت دیپلماسی محیط زیستی با :

**تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای حفظ محیط زیست از جمله مقابله با ریزگردها و آلودگی‌های آبی.

**توسعه مناسبات و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار بین‌المللی در زمینه محیط زیست.

تصویب این سیاست‌ها در قالب 15 بند به پایان رسید که جهت تأیید و تصویب نهایی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار