معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: باید با فعالیت های آبخیزداری و منابع طبیعی بخش عمده ای از هرز آب ها را کنترل و به چرخه مصرف وارد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، محمد اکبرپور افزود: 30 درصد از مجموع بارندگی های استان در مناطق مختلف به سیلاب تبدیل و باعث نابودی زیرساخت های شهری و مزارع کشاورزی می شود.

وی گفت: سالانه در مناطق مختلف این استان به طور میانگین 290 میلیمتر باران می بارد که این مقدار یک و نیم برابر میانگین کشوری است و جاری شدن30 درصد آن به صورت سیلاب باعث فرسایش بیش از42 میلیون تن از خاک می شود.

وی افزود: می توان با استفاده از یک هکتار مرتع درجه یک به طور میانگین 70 درصد نزولات جوی و در یک هکتار مرتع خوب دو هزار و 800 متر مکعب آب را کنترل و به سفره های زیرزمینی هدایت کرد.

اکبرپور گفت: واقعیت این است که جلوگیری از تخریب جنگل، مرتع و پوشش های گیاهی و کاشت نهال و بذر، راه های موثر برای ذخیره سازی سفره های زیر زمینی و عاملی برای جلوگیری از بروز سیلاب و هرز آب ها می شود.

استان خراسان شمالی افزون بر دو میلیون و 300هزار هکتار عرصه طبیعی دارد که بارندگی های رگباری به علت ضعف پوشش مراتع موجب وقوع سیلاب های ویرانگر در بیشتر مناطق این استان می شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.