مدیر مرکز مطالعات "جنوب عراق" هدف اصلی حملات ائتلاف آمریکایی ضد داعش در عراق و سوریه را تلاش برای تجزیه عراق و ضربه زدن به محور مقاومت خواند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"علی رمضان الأوسی"مدیر مرکز مطالعات"جنوب عراق"، با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای آمریکا و متحدانش در مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه گفت: آمریکا اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند و می‌خواهد سیاست‌هایش را بر منطقه خاورمیانه تحمیل کند. لذا ملاحظه می‌کنید که به بهانه‌ مبارزه با تروریسم، خاک برخی از کشورها را بمباران می‌کند این در حالی است که پیش از این برخی از گروهک‌های تروریستی از حمایت آمریکا برخورد بوده‌اند.
 
اهداف اصلی ائتلاف ضد داعش در عراق  و سوریه
 
وی هدف اصلی حملات ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه را تلاش برای تجزیه کردن عراق و ضربه زدن به محور مقاومت خواند و افزود: از جمله اهداف دیگر ائتلاف آمریکایی به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی داعش می‌توان به"استفاده از موضوع داعش به عنوان برگی در مذاکرات هسته‌ای ایران" و "القای ترس و نگرانی به دولت‌های عربی بویژه حکومت‌های عربی حاشیه خلیج فارس" اشاره کرد.
 
این استاد عراقی دانشگاه لندن در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی ائتلاف ضدا داعش در سوریه گفت: ائتلاف بین‌المللی در سوریه، تأسیسات زیربنایی  این کشور و منهدم کردن ثروت‌های نفتی آن را به عنوان یک هدف دنبال کرده و در آینده چه بسا ارتش این کشور و مقرهای فرماندهی آن را هدف قرار دهد.
 
هشدار درباره بازگشت نیروهای زمینی آمریکا به عراق
 
وی با اشاره به مواضع برخی مقامات آمریکا و اعضای ائتلاف ضد داعش مبنی بر لزوم استفاده از نیروهای زمینی برای مبارزه این گروهک تروریستی که دست پرورده خودشان به شمار می‌رود، اظهار داشت: آمریکا از طریق ائتلاف بین‌المللی ضد داعس در تلاش است تا مجددا حضور خود را در منطقه تقویت کرده و بار دیگر نیروهایش را به خاورمیانه بویژه به عراق بازگرداند و پایگاه نظامی خود در ترکیه را فعال سازد. ائتلاف بین‌المللی در واقع در تلاش است تا فشارهای خود را به حکومت عراق مضاعف سازد تا در آن صورت بغداد بر اثر این فشارها دست به دامن این ائتلاف شده و در پایان توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا به نفع واشنگتن و طمع کاری‌هایش تمام شود. این امر، موضوع خطرناکی است که نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهیم.
 
علت هراس ائتلاف ضد داعش از ایران
 
رئیس مرکز مطالعات جنوب عراق با بیان اینکه ایران به صورت جدی با تروریسم مبارزه می‌کند، علت عدم دعوت از ایران برای مشارکت در ائتلاف ضد داعش را هراس اعضای ائتلاف از رسوایی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد نوعی موازنه در منطقه به نفع ملت‌ها و کمک به حکومت‌های منطقه در اداره امور خود بدون دخالت خارجی‌هاست که در این زمینه مواضع ایران بویژه در قبال آرمان فلسطین قابل تحسین و تقدیر است.
 
وی افزود: ایران با مواضع سیاسی روشن خود در مبارزه علیه داعش و سایر تروریست‌ها به عراق و سوریه یاری رسانده و در کنار این دو کشور قرار گرفته است البته تهران هزینه این مواضع شرافتمندانه خود را پرداخت کرده است. هم اکنون سیاست‌های خصمانه‌ای از سوی برخی کشورهای غربی علیه ایران مشاهده ‌کنیم. علت کنار گذاشتن ایران از ائتلاف ضد داعش هراس اعضای این ائتلاف از رسوا شدن توسط تهران است.
 
رابطه کشورهای عربی و گروهک داعش
 
الأوسی در پاسخ به سوالی درباره نقش کشورهای عربی در ائتلاف ضد داعش تصریح کرد: ‌کشورهای عربی شرکت‌کننده در این ائتلاف بویژه کشورهای عربی خلیج فارس حامی و پشتیبان مالی، لوجستیکی و فتوایی برای گروهک تروریستی داعش بودند ولی زمانیکه آمریکا آنها را به پیوستن به ائتلاف بین‌المللی فرمان داد وحکومت‌های خود را در معرض خطر دیدند، ناچار شده بر خلاف اراده خود به این ائتلاف بپیوندند. داعش همچنان به مثابه برگی در دست تشکیل کنندگان آن یعنی آمریکا و پشتیبانان آن از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و هرگاه که این پرونده کارآمدی خود را از دست بدهد در آن صورت بلافاصله از آن دست می‌کشند.
 
وی درباره حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش گفت: حملات هوایی سناریویی توافقی با داعشی‌ها جهت حمله به مواضع نظامی مرده تروریست‌هاست و نوعی هماهنگی‌ قبلی جهت بمباران مناطق مورد نظر وجود دارد که از قبل بر سر خالی کردن آنها توافق شده است.
 
تشریح چگونگی اشغال برخی مناطق عراق توسط داعش
 
الأوسی با اشاره به نفوذ تروریست‌ها در برخی استان‌های غربی عراق گفت: متاسفانه در استان "الانبار" (غرب) عراق زمینه‌های حمایت از تروریسم وجود دارد و این استان از مناطقی است که بقایای نظام «صدام» در آن حضوری پر رنگ دارند. آنها تریبون‌های تبلیغاتی شبهه برانگیزی را که سازمان القاعده از آن حمایت می‌کرد راه اندازی کردند و مبالغ هنگفتی را از برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دریافت کردند. زمانی که این تریبون‌ها با شکست مواجه شد و نتوانستند اهداف خود را محقق سازند، کنفرانس مشکوکی را در پایتخت اردن برگزار کرده و بلافاصله بعد از آن، شهر فلوجه به اشغال عناصر گروهک تروریستی داعش درآمد. این وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کرده و هماهنگی با افسران ارتش رژیم سابق در جریان بود تا اینکه الانبار به تصرف افراد مسلح درآمد و بعد از آن موصل نیز به تصرف آنها درآمد. نکته قابل تامل اینکه تروریست تصرف بغداد را به عنوان هدف خود تعیین کرده بودند.
 
حمله به ارتش‌های عراق و سوریه به نفع صهیونیست‌ها
 
رئیس مرکز مطالعات جنوب عراق یکی از اهداف تحولات عراق و سوریه را تضعیف ارتش‌های این کشورها در راستای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی خواند و افزود: رژیم صهیونیستی خواستار آن نیست که در آینده با یک ارتش قوی عربی روبرو شود و بر این اساس بر فروپاشی ارتش‌های قدرتمند عربی مانند عراق و سوریه یا بی‌طرف ساختن آنها همانند آنچه امروزه در مصر و لیبی مشاهده می‌کنیم، تلاش می‌کند.
 
وی افزود: از طرفی دیگر عراق و سوریه با همکاری یکدیگر و بدون هر گونه دخالت خارجی در حمایت از داعش، به تنهایی توانایی غلبه بر تروریسم داعشی وامثال آنرا دارند ولی آمریکا نمی‌خواهد محور قدرتمند و جبهه گسترده‌ای عیله دشمن صهیونیستی در منطقه شکل بگیرد. بنابراین آمریکا به منظور تقویت محور کشورهای سازشکار در منطقه اقدام به تشکیل این ائتلاف زده تا بر مخالفان خود فشار آورده و از داعش به عنوان دستاویزی جهت اعمال فشار در دست آمریکا باقی بماند.
 
این استاد دانشگاه، عراق و سوریه را قلب محور مقاومت و ممانعت در منطقه خاورمیانه توصیف کرد و اظهار داشت: در صورت قدرتمند شدن این دو کشور، آمریکا نخواهد توانست مقاومتی که در فلسطین و لبنان تجلی یافته است را از سر راه خود بردارد و چنانچه محور مقاومت که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، باقی بماند، طرح‌ها و سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را با مشکلاتی مواجه می‌سازد و در نتیجه دشمن صهیونیستی همواره در معرض تهدید ارتش‌های محور مقاومت و نیروهای مقاومت اسلامی قرار خواهد گرفت.
 
طرح عملی آمریکا برای تضعیف محور مقاومت
 
الاوسی در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه "به نظر شما طرح عملی آمریکا برای تضعیف محور مقاومت چیست؟" گفت: آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌اش به دنبال تضعیف ارتش‌ها و از بین بردن منابع و ثروت‌های کشورهای محور مقاومت هستند تا نقشه خاورمیانه را از نو طراحی کرده و کشورهای آن را تجزیه کنند. آنها همچنین قصد دارند که مناطق فدرال آن کشورها نیز به نبرد با یکدیگر بپردازند و در امور داخلی خود مشغول شده و جرأت تهدید منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را پیدا نکنند.
 
وی افزود: چنانچه آمریکا نتواند محور مقاومت را شکست دهد، در آن صورت در راستای ایجاد هرج و مرج هدفمند و کنترل شده در منطقه فعالیت خواهند کرد که برخی کشورهای دنباله روی آمریکا و غرب در منطقه هزینه این هرج و مرج را خواهند پرداخت. از طرفی دیگر آمریکا و متحدانش با دقت هر چه تمام مواظب هستند که هیچ کشور عربی دیگری از دایره رویکرد آنها خارج نشود زیرا ممکن است به تقویت محور مقاومت منجر شود و به ضرر کشورهای حامی سیاست‌های غربی و دشمن صهیونیستی خواهد بود.
 
رئیس مرکز مطالعات جنوب عراق در ادامه از توطئه‌ آمریکا برای ایجاد دو بلوک سیاسی در خاورمیانه سخن گفت و افزود: معتقد هستم که آمریکا و متحدانش در راستای ایجاد دو بلوک سیاسی در منطقه تلاش می‌کنند تا این دو قطب با محوریت جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تشکیل شوند. یعنی ایران در یک قطب و ترکیه در بلوک مقابلش قرار بگیرند. ممکن است اختلافاتی بین منافع کشورهای قطب دوم وجود داشته باشد ولی چنین امری تاثیری در اصل طرح نخواهد گذاشت. به هر روی اراده خداوند تبارک و تعالی بسیار قوی‌تر و تاثیر گذارتر از همه قدرت‌هاست. شاید به برکت هوشیاری ملت‌ها و ضعف روز افزون رژیم صهیونیستی، روند معادله‌های قدرت در آینده‌ای نزدیک از کنترل آمریکا خارج شده و همه طرح‌ و توطئه‌های آنان را نقش بر آب کند.
 انتهای پیام/ض
منبع:فارس

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار