سنندج؛

حمایت از صنعت فرش دستبافت کردستان زمینه ساز ارز آوری و اشتغالزایی

استان کردستان یکی از قطب‌‌های تولید فرش دستباف در سطح کشور است که فرش تولیدی هنرمندان این دیارشهرتی جهانی دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، بسیاری ازاهالی کردستان به ویژه بانوان هنرمند این دیار با بافت فرش از نوجوانی آشنا می شوند و نام کردستان همیشه مترادف با مهمترین قالی های دستباف بوده که با کمال ذوق و سلیقه پدید آمده است.
فرش های دستبافت افشار و سنه و بیجار کردستان امروز شهرت جهانی دارد و یکی از پرارزش ترین فرشهای ایران محسوب می شود.
از میان این طرح ها می توان به طرح ماهی درهم ، ریزماهی، نقش بته ای, گل وکیلی, گل میرزاعلی, گل مینا و شاخ گوزن و میناخانی اشاره کرد. 
سعید نظری کارشناس فرش در باره سابقه و دلایل مرغوبیت فرش کردستان می گوید: طرح، بافت و استفاده از مصالح و مواد اولیه مرغوب از جمله ویژگی های اصلی و قابل توجه فرشهای تولیدی در استان کردستان است.

محمددره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان می گوید: 90 هزار بافنده‌ی فرش دستباف در استان کردستان سالانه 120 هزار مترمربع فرش دستبافت تولید می کنند که علاوه بر استان های مختلف به خارج از کشور نیز صادر می شود. 
در حال حاضر چهار کارگاه متمرکز و بیش از 49 کارگاه غیرمتمرکز دارای مجوز فعالیت می کنند و در این راستا کارگاه های بافندگی فرش در خانواده ها نیز فعال هستند.
با وجود فرشبافان ماهر در استان کردستان اما در چند سال گذشته شاهد مشکلاتی در زمینه تولید فرش در این استان بودیم.

حسین رحیمی رئیس اداره فرش سازمان بازرگانی استان کردستان بااشاره به کاهش تولیدفرش دراستان کردستان می گوید:تولید فرشهای ماشینی،نداشتن مشتری و وضعیت نابسامان صادرات فرش، مهم پائین بودن دستمزدها و همچنین بالا رفتن قیمت بعضی از مواد خام و اولیه، نبود سیاستگذاری یکپارچه در امر بازاریابی و حمایت از بافندگان فرش دستباف ازجمله مهمترین عواملی هستند که باعث کاهش تولید فرش دست باف در این استان شده است.
نظری کارشناس فرش وجود واسطه‌ های سودجو در بازار فرش کردستان را از دیگر عوامل تاثیرگذار می داند و می گوید: برای احیای بازار فرش دستبافت باید از تجار سرشناس و مطرح فرش که توانایی خریداری، بازاریابی و فروش در بازارهای جهانی را داشته باشند، بیشتر حمایت کرد.
به عقیده کارشناسان یکی از راههای کمک به فرش دستباف ایجاد بازارهای صادراتی برای تولیدات صنعتی در استان کردستان است و باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد تا صادرکنندگان فرش استان بتوانند با آسودگی خاطر بیشتر و هزینه کمتری صادرات فرش استان را رونق ببخشند.
ایجاد و تقویت زیر ساخت‌ها  فرش دست‌باف از دیگر مسائلی است که توجه به آن می‌تواند تحول بزرگی را در این بخش در استان به دنبال داشته باشد.
فرش دستبافت ارزش افزوده‌ی بسیار زیادی برای اقتصاد استان کردستان و کشور به ارمغان می‌آورد که با حمایت‌های جدی‌تر سازمان‌های دولتی وبرنامه‌ریزان استانی می‌توان این میزان تولید را افزایش داد.

فرش کردستان دارای قدمت کهن و نشانگر هویت فرهنگی، تاریخی و هنری مردمان این خطه از ایران اسلامی است که سهم بسیاری از اقلام صاداتی غیر نفتی را به خارج از کشور به خود اختصاص داده است و تلاش برای حفظ و توسعه آن ضرورت دارد.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: فرش ، دستباف ، هنرمند ، سنندج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.