یک کارشناس عرصه فناوری گفت: استفاده از کودهای زیستی تولید داخلی موجب ارزآوری برای کشورمان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهندس ناصر سلیمی فعال عرصه فناوری، سازگاری با محیط زیست و ارزان قیمت بودن در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی را از مزیت‌های کودهای زیستی تولید داخلی دانست و اظهار داشت: «کودهای شیمیایی موجود در بازار موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی فراوانی می‌شوند؛ به طور مثال کودهای فسفاته شیمیایی در خاک ثبیت و باعث سفت شدن خاک می‌شوند. این اتفاق رشد و گسترش ریشه گیاه را با مشکل مواجه می‌کند. کودهای ازته شیمیایی تولید شده توسطپتروشیمی‌ها، موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شوند. کودهای پتاس نیز مثل کودهای فسفاته در خاک تثبیت و موجب سفتی خاک می‌شوند.» 
 
جلوگیری از خروج ارز، مهم‌ترین مزیت کودهای زیستی 
وی، جلوگیری از خروج ارز را از مهم ترین مزایای استفاده از کودهای زیستی تولید داخل دانست و گفت: «استفاده از کودهای زیستی تولید داخلی موجب ارزآوری برای کشورمان خواهد شد. چراکه پتروشیمی‌ها ناچارند بخش عمده‌ای از محصولاتشان را از طریق واردات تأمین کرده که علاوه بر ایجاد ضررهای شیمیایی، موجب تحمیل هزینه‌های ارزی هنگفتی می‌شوند. اگر محصولات زیستی بتوانند جایگزین محصولات شیمیایی شوند، شاهد صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهیم بود.» 
این فعال فناوری همچنین گفت: «کودهای زیستی علاوه بر این که کمک می‌کنند عناصر تثبیت شده در خاک به صورت قابل استفاده در بیایند، مصرف کود شیمیایی و هزینه‌های ناشی از واردات کود را کاهش می‌دهند. 
 
استفاده از محصولات زیستی بومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر 
سلیمی حمایت از استفاده تولیدات زیستی بومی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و بیان کرد: «محصولات زیستی هر کشور متناسب با اقلیم همان کشور است. زیرا این محصولات باکتری‌هایی هستند که از خاک همان کشور نمونه برداری می‌شوند. فرضا نمونه باکتری که از خاک‌های کشور برداشت شده است باکتری است که با محیط ایران خیلی سازگار است. به طور مثال محصولی هلندی هست که در نابود کردن قارچ استفاده می‌شوند. این محصول هلندی ممکن است بتواند در مناطقی از کشور جوابگو باشد، اما با اقلیم و خاک نقاط دیگری از کشور مثل مناطق خشک سازگار نخواهد بود. بنابراین بهتر است محصولات زیستی متناسب با هر کشوری ساختهو مورد استفاده واقع شود.»
 
ظرفیت صادرات عمده کودهای زیستی 
وی درباره ظرفیت عرضه و صادرات جهانی این محصول گفت: این شرکتتوانسته محصولش را به تأیید کشورهای سوئد، اوکراین، اوگاندا، زیمباوه و سودان اثربخشی برساند و فرآیند صادرات به این کشورها آغاز شده است. شاید حجم صادرات خیلی قابل توجه نباشد، اما بسترهای لازم آماده شده و زمینه برای صادرات انبوه فراهم است. 

این فعال عرصه فناوری افزود: «آزمایشات روی کودهای زیستی این شرکتروی درختان میوه دراوکراین از پانزده تا سی درصد افزایش محصول نشان دادو توانست تا میزان پنجاه درصد جایگزین کودهای شیمیایی شود. در کشور سوئد نیز اثربخشی این محصول به تأیید رسیده و گواهی‌های کارآمدی محصول اخذ شده‌اند.» 
 
شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند سامانه جامع اطلاعاتی بازار مصرف محصولات خود هستند 
سلیمی مشکلات ساختاری و زیربنایی داخلی رامشکل اصلی رونق عرضه این محصول دانست و اظهار داشت: متأسفانه یک سری زیرساخت‌ها، دارای مشکلات اساسی هستند. از جمله این‌که سامانه‌ای جامع ، شامل اطلاعاتی راجع به بازار مصرف چنین محصولاتی وجود ندارد و یا اصلا به روز نیست.بزرگ‌ترین مشکل صادرات و تجاری‌سازی محصول در کشورمان، عدم وجود اطلاعاتی پییرامون کانال‌ها و زمینه‌های توزیع و عرضه محصول به دیگر کشورهاست. دستاوریم مربوط به ده تا پانزده سال گذشته است. 

این فعال فناور افزود: «به طور مثال برای کسب اطلاعات در رابطه با ظرفیت‌های صادرات و بازار مصرف کشوری مثل پاکستان که اتفاقا کشوری همسایه است، باید زمان و انرژی بسیار زیادی صرف شود. متأسفانه هنوز راهکاری برای کسب این اطلاعات ظرف مدت‌زمان کوتاه‌تریوجود ندارد. اگر مشکل عدم وجود سامانه جامع اطلاعاتی حل شود و اطلاعات به‌روز رسانی شده در نهادهای مختلف دولتی همچون اتاق بازرگانی موجود باشند، شرکت‌های خصوصی می‌توانند راه خود برای صادرات را پیدا کنند.» 

سلیمی دیدگاه نامناسب به کودهای زیستی در کشور را عامل اصلی ایجاد مشکلاتی در صادرات این دت فرآورده‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و اظهار داشت: برداشتی که از عنوان کود زیستی فسفاته و ازته توسط سازمان‌هایی مثل گمرک کشور وجود دارد، این است که این کود حاوی ازت و فسفات است. گمرک با استناد به نامه‌ای صادرات فسفات را ممنوعکرده است. اعلام می‌کنیم که در این محصول فسفات وجود ندارد. اما اثبات این موضوع همراه بامشکلات فراوانی است و سیکل وقت‌گیر و طاقت‌فرسا چالش‌های بسیاری برای صادرات این محصول ایجاد می‌کند.» 
 
تولید کودهای زیستی کاملا مبتنی بر فناوری بومی است 
وی با اشاره به این که فناوری تولید و ساخت این محصول کاملا مبتنی بر دانش و امکانات بومی است اظهار داشت: «خوشبختانه کارخانه از بازدید نهادهای مختلف استقبال می‌کند، چراکه تمام امکانات و تجهیزات کارخانه، تولید کشور بوده و مبتنی بر دانش بومی ساخته شده‌اند. توافقاتی صورت گرفته است تا بتوانیم کارخانه‌‌ای را بر مبنای فناوری بومی در کشور زیمباوه تأسیس کنیم. می‌توانیم تضمین کنیم که ظرفیت صادرات فناوری تولید این محصول به مرزهای خارجی وجود دارد.» 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.