در کنفرانس خبری سالانه؛

پوتین: کاهش قیمت نفت توطئه آمریکا و عربستان برای زیان رساندن به روسیه و ایران است/توافق هسته‌ای ايران نزديک است

"ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود اعلام کرد؛ کاهش قیمت نفت توطئه آمریکا و عربستان برای زیان رساندن به روسیه و ایران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود با اشاره به آمارهای اقتصادی و تولید در این کشور بر بهبود وضع اقتصادی در مقایسه با سال گذشته تاکید کرد.

 پوتین رئیس افزود ما به کمک به شهروندان در چارچوب برنامه های اجتماعی ادامه می دهیم. عامل اصلی در وضع کنونی اقتصاد عوامل خارجی است. مسئله اساسی امروز شرایط اقتصادی و توسعه زمینه های اجتماعی است. 

پوتین خاطر نشان کرد: اقتصاد ما از شرایط کنونی خارج خواهد شد و حداکثر در 2 سال آینده شرایط بهبود پیدا خواهد کرد. احتمال ادامه کاهش بهای نفت و نیز ارزش پول ملی ما وجود دارد. پس از خروج اقتصاد جهانی از رکود، اقتصاد ما هم از بحران عبور خواهد کرد، زیرا جهان به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. ما تا از زمان می توانیم از ذخایر ارزی خود استفاده کنیم. من به شهروندان اطمینان می‌دهم بانک مرکزی و دولت به مسئولیت های خود به طور کامل عمل خواهند کرد.

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد؛ کاهش قیمت نفت توطئه آمریکا و عربستان برای زیان رساندن به روسیه و ایران است.

وی افزود: این ما نبودیم که پایگاه های نظامی خود را به سوری ناتو آمریکا گسترش داریم، بلکه آنها چنین کاری انجام دادند. 

پوتین گفت: آمریکا ما را تهدید می‌کند و پایگاه های نظامی در اروپا احداث کرده است و به ما می گوید سیاست ها تهاجمی است. 

وی خاطر نشان کرد: ما درباره اوکراین درست عمل کردیم و شرکای غربی ما اشتباه می‌کنند و باید به قوانین بین المللی پایبند باشند. ناتو به گسترش به سوی شرق ادامه می دهد و دیوار واقعی، احداث سامانه سپر موشکی است. 

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد؛ ما خواهان گسترش روابط با ترکیه هستیم. این کشور می تواند در حل بسیاری از مسایل منطقه کمک کند. 

پوتین افزود: ایران، هند و پاکستان می خواهند به عضویت دائم سازمان شانگهای درآیند. سازمان شانگهای به مسایلی بزرگتر از آنچه برای آن تشکیل شد رسیدگی می کند، زیرا جامعه جهانی به نقش آن نیاز دارد. روسیه و چین عامل مهمی در برقراری ثبات در جهان هستند. چین بزرگترین شریک تجاری ماست و ما برای گسترش روابط با این کشور و نیز ترکیه تلاش می کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد؛ پس از حوادث یازدهم سپتامبر در آمریکا شکنجه در زندان ها در این کشور جنبه قانونی پیدا کرد و حتی سازوکاری را برای استفاده از شیوه های شکنجه تدوین کردند، اما باید به قانون پایبند بود. وزرای خارجه کشورهای اروپایی حتی مانع از ورود هنرمندان ما به کشورهایشان شدند، اما ما اقدام مشابهی انجام نخواهیم داد. 

پوتین گفت: بیشتر خانواده های تروریست ها از تصمیم آنها اطلاع دارند، اما اقدامات تنبیهی باید توسط دستگاه قضایی انجام شود. ما با غرب درباره متوسل نشدن به خشونت در اوکراین توافق کردیم، اما شاهد کودتا در این کشور بودیم. 

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله حفظ منافع بازرگانان نیست، بلکه حفظ قدرت نظام روسیه است.

پوتین گفت: ما به حمایت از منافع خود ادامه خواهیم داد. غربیها به ویژه آمریکاییها از این مسئله ناراضی هستند. ما پس از دوره شوروی پرواز هواپیماهای راهبردی خود را در نزدیک مناطق آنها متوقف کردیم، اما آمریکاییها به پرواز هواپیماهای راهبردی خود ادامه دادند. 

وی افزود: ما فقط دو پایگاه نظامی در خارج روسیه داریم که هدف از آنها هم مقابله با تروریسم است. نیروهای راهبردی هسته ای آمریکا در اروپا چه کار می کنند؟ آیا ما نیروهای خود را به نزدیک مرزهای آمریکا اعزام کرده ایم، یا دیگران این کار را کرده اند؟ بودجه نظامی سال آینده ما پنجاه میلیارد دلار است، اما بودجه وزارت دفاع آمریکا بیش از ده برابر است و به حدود پانصد و پنجاه میلیارد دلار می رسد. 

وی خاطر نشان کرد: آمریکا به صورت یکجانبه از توافقنامه با روسیه خارج شد و پایگاه های ما را تهدید می کنند و پایگاه پدافند هوایی در اروپا هم مستقر کردند. ما خواهان روابط متوازن هستیم، اما باید به منافع امنیتی و اقتصادی ما هم احترام گذاشته شود. ما خواهان همکاری با آمریکا در زمینه مبارزه با اشاعه هسته ای، جرائم سازماندهی شده، قاچاق و بیماریهای خطرناک مانند ابولا هستیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: شش قدرت جهان و ایران به توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران "بسیار نزدیک" شده‌اند. 

پوتین در کنفرانس خبری سالانه خود همچنین گفت مناسبات اقتصادی مسکو و تهران از حصول توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران سود خواهد برد.





انتهای پیام/
برچسب ها: اغاز ، کنفرانس ، خبری ، سالانه ، پوتین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار