کرمان ؛

رونمایی از 5 فناوری کشاورزی

معاون پژوهشی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: همزمان با هفته پژوهش از 5 فناوری کشاورزی در جنوب کرمان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان پیمان نامور در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منطقه افزود: در هفته پژوهش این مرکز از پنج فناوری کشاورزی رونمایی کرد.

وی با اشاره به اینکه نخستین فناوری پرورش سنک شکارگربوده که علیه شبپره مینوز گوجهفرنگی وسفید بال که قابل استفاده است، بیان داشت: این پرورش از سال 91 آغاز شده است.

نامور تصریح کرد: در این کار نمونههای دشمن طبیعی را از سطح مزارع منطقه جمعآوری و به آزمایشگاه منتقل کردیم و سپس تکنولوژی پرورش انبوه دراسکیل آزمایشگاهی طی یک سال تلاش اجرا شد.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: در تلاش هستیم تا این نوع پرورش را ازاسکیل آزمایشگاهی ابتدا به پایلوت و سپس تکثیر انبوه تبدیل و آن را به کشاورزان منطقه و کشورکنیم.

وی فناوری مذکور را به عنوان روش مبارزه بیولوژیک و شالوده کنترل این آفت خواند و افزود:بر همین اساس امیدواریم که با حمایتهای رئیس و معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بتوانیم، آن را به مرحله اجرا در آوریم.

نامور عنوان کرد: فناوری دیگر بحث تشخیص همزمان دو عامل بیماری جاروک جادوگر و گرینینگ است که توسط یکی از کارشناسان بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات توسعه یافته و به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان اظهار داشت: فناوری سوم رقم کنجد هلیل بوده که به مرحله کاملاً صنعتی رسیده و تأییدیه نهایی را دریافت کرده است.

وی فناوری چهارم را جوانهدار کردن بذر حنا خواند و بیان داشت: یکی از مشکلات کشاورزان حناکار که در شهرهای جنوبی با آن مواجه بودند، این بود که هنگام کشت این محصول به دلیل سنتی بودن روش آن میزان سبز بذر کاهش پیدا میکرد و آنان مجبور میشدند، میزان مصرف بذر را افزایش دهند.

نامور خاطرنشان کرد: اما کارشناسان ما با استفاده از شیوههای علمی موفق شدند به‌گونه‌ای این بذرها را جوانه‌دار کنند که میزان مصرف بذر در هکتار به شدت کاهش پیدا کند که البته این روش‌ بسیار خوب و مطلوبی برای کشاورزی به ویژه متناسب با اکولوژی منطقه است.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: از فناوری‌های دیگر دو رقم ذرت 703 و 715 است که در مرحله تحقیقی ترویجی قرار دارند و ان شاءالله سال آینده معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: فناوری ، کشاورزی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.