واردات را به سمت حمایت از واحدهای تولیدی پیش ببریم/ صادرات نیازمند هماهنگی دستگاه‌ها است

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با اشاره به کاهش بهای نفت و انقباضی شدن منابع نفتی گفت: لازم است که با مدیریت مصارف ارزی، واردات را به سمت حمایت بیشتر واحدهای تولیدی ـ صادراتی پیش ببریم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمود بازاری» حمایت از واحدهای تولیدی ـ صادراتی را شرط لازم برای تحقق اهداف صاداتی دانست و افزود: این واحدهای تولیدی ـ صادراتی سهم ۵-۴۰ درصدی در افزایش حجم صادراتی دارند و لازم است که با حمایت بیشتر از آن‌ها، تقاضای خارجی را فعال و شرایط را برای خروج از رکود مهیا کرد.

وی با اشاره به افزایش عملکرد صادراتی در سال جاری تصریح کرد: در هشت ماه نخست سال جاری عملکرد صادراتی ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل قبولی داشته است اما در شرایط فعلی با توجه به کاهش درآمدهای نفتی نیاز است که به صادرات غیرنفتی بیش از پیش توجه شود.

وی تاخیر در استرداد مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی و استرداد حقوق ورودی از سوی گمرک را از جمله موانع صادرکنندگان دانست و گفت: اگر در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد می‌توان گام مهمی را در افزایش میزان صادرات برداشت.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا با اشاره به سود بالای تسهیلات بانکی و بی‌رغبتی تولیدکنندگان به استفاده از آن خاطر نشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده و حقوق ورودی رقم چشمگیری است که اگر به موقع به بخش خصوصی و تولیدکنندگان برگردد میزان قابل توجهی از ظرفیت خالی صنایع تکمیل می‌شود و نیازی به استفاده از تسهیلات بانکی نخواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به عملیاتی شدن مصوبات دولت برای حمایت از صادرات، افزود: مصوباتی مثل اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان جایزه صادراتی و تامین خوراک واحدهای صنعتی باید به موقع تامین اعتبار شود و تخصیص یابد تا در ماه‌های پایانی سال شاهد جهشی در صادرات غیرنفتی باشیم./

انتهای پیام/
برچسب ها: حمایت ، واحدهای ، تولیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار