معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به تحریم‌های شدید عراق در دوران حاکمیت صدام بر مردم عراق و تحریم‌های کوبا افزود: خشونت آمیز‌ترین نوع تحریم‌ها هم اکنون به مردم غزه به خاطر محاصره کامل آن وارد می‌شود و بد‌ترین نوع نقض حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "الهام امین‌زاده" معاون حقوقی رئیس جمهور شرکت مهمانان در این سمینار را واکنشی به تحولات جهانی که از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر عنوان می‌شود، نامید و تاکید کرد: در دنیایی که نظام حقوق بشر کارایی خود را ندارد، ما باید با هم همکاری داشته باشیم.   
 
وی تاکید کرد: در این محیط بین المللی الگوهای مختلفی از سازمان‌های بین المللی را می‌طلبد و در این مورد باید درباره وظایف سازمان ملل دقت شود.   
 
وی هدف اصلی سازمان ملل متحد را که در منشور آن هم آمده پیشگیری از جنگ و برقراری صلح عنوان و اظهار داشت: این یک موضوع انتزاعی نیست و نیازمند ملزومات خود است.   
 
وی با اشاره به بند ۱ منشور سازمان ملل گفت: باید فعالیت‌های جمعی داشته باشیم و این مهم‌ترین وظیفه سازمان ملل برای برقراری صلح است.   
 
امین‌زاده خاطرنشان کرد: تصادفی نیست که قطعنامه ۱۹۹۳ شورای امنیت در مورد جنگ صحبت می‌کند و در ارتباط با تحریم‌های شورای امنیت باید بگوییم بند ۲ و ۴ می‌گوید؛ شورای امنیت باید در راستای سازمان ملل حرکت کند و این بند می‌گوید نباید از زور و تهدید استفاده شود.   
 
وی تحریم‌های تصویب شده از سوی شورای امنیت را غیرقانونی خواند و بیان داشت: در زمان شورای حقوق بشر و قطعنامه آن اعلام شده حفظ تمامیت ارضی کشور‌ها یک اصل است و ممکن است موانعی را برای تجارت کشور‌ها به وجود آورد.   
 
وی در خصوص تحریم‌های جامع این منشور با اشاره به مفادی از آن گفت: این‌ها نوعی مجازات اجتماعی است که در تناقض کامل با حقوق اجتماعی است و تحریم‌ها خود نوعی حقوق بشر است و در حقوق بین الملل هم آمده است.   
 
امین‌زاده تحریم‌های عراق، کوبا و محاصره غزه را بد‌ترین نوع نقض حقوق بشر عنوان کرد و گفت: این تحریم‌ها نوعی تخطی اقتصادی از سوی سازمان ملل محسوب می‌شود که جمعیت‌های نظامی و بیگناه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند و این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است.   
 
وی در پایان اظهار داشت: از تصویب قطعنامه‌ای در چارچوب HRC حمایت می‌کنیم و همچنین باید یک نهاد پاسخگو برای اینگونه تحریم‌ها ایجاد شود.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار