یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

پیمان امنیتی مشترک در حوزه خلیج فارس امکان‌پذیر نیست/ تعریف تروریسم در کشور‌های حوزه متفاوت است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پیمان امنیتی مشترک در حوزه خلیج فارس با وجود مفاهیم و مصادیق متفاوت از تروریسم امکانپذیر نیست.

"سعدالله زارعی" در رابطه با انعقاد پیمان امنیتی مشترک در حوزه خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گفت: بسیاری از دولت‌ها در منطقه خلیج فارس طی ۱۰ سال گذشته مشوق تروریسم بودند و تعداد زیادی از بمب‌هایی که در عراق منفجر و موجب تخریب برخی از اماکن مقدس و شهید شدن مردم شد را به این کشور‌ها فرستادند.  
 
وی در ادامه افزود: بسیاری از جنایاتی که در سوریه اتفاق می‌افتد، به طور کاملا آشکار با حمایت از دولت ترکیه و عربستان صورت می‌گیرد و دولت‌های بحرین و امارات هم به نوعی دیگر اقداماتی این چنینی انجام می‌دهند.  
 
زارعی با بیان اینکه از کشورهایی که عامل توزیع ناامنی در منطقه هستند، نمی‌توان توقع داشت در یک پیمان امنیتی مشترک بر مبنای حل مشکلات امنیتی تجمع داشته باشند، گفت: در صورتی که این تجمع اتفاق بیفتد، فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا زمانی که توافق تئوری باشد و قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن نداشته باشد نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات را  باز کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه  با اشاره به اینکه کشورهایی که عامل تروریسم هستند نمی‌توانند در یک طرحی مبتنی بر کنترل تروریسم و ناامنی نقش موثری داشته باشند، بیان کرد: انعقاد پیمان مشترک میان کشورهای حوزه خلیج فارس تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که کشور‌ها بر روی مفاهیم و مصادیق به تفاهم برسند.  
 
وی تصریح کرد: همه کشور‌ها در محدوده خلیج فارس با تعاریف مختلف تروریسم را محکوم می‌کنند، از این رو عربستان حزب الله لبنان را تروریسم می‌خواند، در حالی که حزب الله مهم‌ترین عامل مهار ناامنی در حوزه مدیترانه است. با عدم وجود حزب الله لبنان اسرائیلی‌ها تاکنون بار‌ها به اردن، سوریه و مصر حمله کرده بودند.  
 
زارعی در ادامه افزود: سعودی‌ها تروریسم را به عنوان یک عامل امنیت بخش و نه عامل ناامنی می شناسند. حمایت عربستان و ترکیه از گروه‌های تندرو، داعش و تروریسم نشان دهنده این است که مفاهیم و مصادیق در محدوده خلیج فارس انطباق ندارد. 
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تاکید کرد: برای انعقاد پیمان امنیتی مشترک بین کشورهای حوزه خلیج فارس باید مفاهیم و مصادیق و تعریف تروریسم منطبق شود.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار