اگر تا پیش از این آمریکایی‌ها در محافل مختلف خود بر جلوگیری ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای و حق غنی سازی اورانیوم تاکید می‌کردند، دیگر از این اظهارات خبری نیست و رویکرد منطقی و جدی ایران، قدرت مانور سیاسی آنها را به شدت کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اجلاس "سابان" هرساله از سوی حییم سابان، تاجر بزرگ آمریکایی اسرائیلی تبار صهیونیست برگزار می شود و سیاستمداران، مقامات دولتی و رهبران اقتصادی را دور هم جمع می کند و درباره روابط آمریکا و اسرائیل به بحث و تبادل نظر میپردازد.

دکتر "محمود رضا امینی" کارشناس سیاست خارجی در یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگارن به محورهای هسته‌ای اجلاس "سابان" که به متن آن به شرح ذیل است:

مذاکرات هسته‌ای یکی از مهم‌ترین و شاید هم بتوان گفت، مهم‌ترین محور اجلاس سابان بود و اهمیت این اجلاس از آن جهت است که یک سال توافق موقت ژنو پشت سر گذاشته شد و بعد از تمدید آن در 24 نوامبر، این موضوع همچنان در مهم‌ترین محافل سیاسی آمریکا مورد بحث است.

با نظر به مباحث ارائه شده در این اجلاس، به ویژه از طرف مقامات کاخ سفید می توان گفت: مهم‌ترین نکته قابل توجه، دفاع از مذاکرات به عنوان مهم‌ترین پروژه سیاست خارجی دولت اوباما بود. مقامات دولت آمریکا تلاش کردند در تندترین حلقه ضد ایرانی با دفاع از مذاکرات بتوانند مقامات اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی را قانع کنند که به اصطلاح خواهند توانست ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارند.

این در حالی است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسأله‌ای است که کشورمان بارها و در طول یک سال مذاکرات فشرده و با روش‌های علمی، فنی، سیاسی و حتی دینی (فتوای مقام معظم رهبری) ثابت کرده است نه تنها در پی تسلیحات هسته‌ای نیست بلکه خود، تجمیع و به کارگیری این سلاح در هر نقطه از جهان را نیز محکوم می کند.

با این حال با وجود این‌که مقامات کاخ سفید به پایبندی ایران در عمل به توافق ژنو اذعان داشته اند، اما برای ادامه مذاکرات و حصول توافق که تنها نقطه شانس و موفقیت کاخ سفید است، تنها و تنها می توانند بر عبارت کلیشه‌ای و رسانه‌ای "جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای" مانور دهند. به عبارتی دیگر اگر تا پیش از این آمریکایی‌ها در محافل مختلف خود بر جلوگیری ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای و حق غنی سازی اورانیوم تاکید می کردند، دیگر از این اظهارات خبری نیست و رویکرد منطقی و جدی ایران، قدرت مانور سیاسی آنها را به شدت کاهش داده است.

نکته دیگر در این اجلاس آن است که اظهارات جان کری و جو بایدن به عنوان وزیر خارجه و معاون رئیس جمهور آمریکا در دفاع از مذاکرات و حصول توافق بدون شک متاثر از فشارهای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان نبوده است. ایران در مذاکرات با آمریکا خواستار تضمین قطعی برای لغو تحریم ها شده است که یکی از تکالیف تیم آمریکایی را اقناع کردن مخالفان تاثیرگذار در جریان حصول توافق می کند. تیم اجرایی اوباما یقینا کار دشواری را برای عملیاتی‌کردن توافق مورد نظر پیش رو دارد. آنها باید رضایت کنگره آمریکا را که به شدت تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی هستند جلب کنند و در این میان اقناع لابی‌های صهیونیستی مقدم بر کنگره خواهد بود.

برای روشن شدن این مطلب کافی است به بخشی از اظهارات «بایدن» اشاره کرد که تلویحا از کنگره درخواست داشت تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند؛ زیرا این تحریمهای جدید، اجماع جهانی علیه ایران را با شکست مواجه میکند. وی از کنگره خواست به مذاکرات فرصتدهد و دست دولت اوباما را برای توافق با ایران باز بگذارد.

اجماع و یکپارچگی کامل ایران به عنوان نقطه قوت مذاکره کنندگان کشورمان این خلاء را برای تیم مذاکره کننده آمریکایی بیش از پیش نمایان کرده است که لزوما برای حصول توافق باید اسباب اجماع نسبی را در بین مقامات سیاسی خود پدید آورند تا در آینده، اجرای توافق احتمالی با مشکلات مواجه نشود. به هر ترتیب باید گفت: جدا از برخی اظهاراتی که جنبه مصرفی و تبلیغاتی در این اجلاس داشت؛ به نظر می رسد مقامات کاخ سفید تلاش خود را برای اقناع کردن مخالفان توافق هسته ای با ایران آغاز کرده باشند و «سابان» نقطه آغاز رسمی این پروژه بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار