تازه‌‌ترین مجمع سالانه صهیونیستی سابان، بار دیگر-همانطور که انتظار می‌‌رفت- به تریبونی برای تهدیدها و ادعاهای ضد ایرانی مقامات آمریکایی و صهیونیستی تبدیل شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، یازدهمین مجمع سالانه سابان امسال طی روزهای 5تا 7 دسامبر برگزار شد. در نشست امسال بحث هایی حول محور روابط اسرائیل و فلسطین،مذاکرات هسته ای با ایران و این که اسرائیل و امریکا چگونه می توانند با بحران سوریه و مسئله داعش برخورد کنند، مطرح شد.


همچون سال های گذشته "ایران" یکی از محورهای اصلی  بحث های این  مجمع بود.

حضور افرادی مانند جو بایدن  که دشمنی آنها جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال جای تردید باقی نمی گذاشت که بار دیگر در این نشست شاهد موضع گیری ها و اظهارات خصمانه علیه ایران خواهیم بود.  در کل در طول یازده سال گذشته سابان به محمل و بستری برای  اظهارات ضد ایرانی تبدیل شده است.

اکنون در نظر داریم به بهانه برگزاری "مجمع سالانه مرکز سیاست خاورمیانه" سابان نگاهی  به  تاریخچه این مرکز داشته باشیم:

"مرکز سیاست خاورمیانه ( غرب آسیا) سابان" ،یک مرکز تحقیقاتی در موسسه بروکینگز است که بر مداخله ایالات متحده در غرب آسیا متمرکز است. این مرکز در مه سال 2002 تاسیس شد و طبق گفته وب سایت آن، مرکز سابان تحقیقات اصلی را انجام می دهد و برنامه های نوآورانه ای را برای ترویج درک بهتر گزینه های سیاسی که تصمیم گیرندگان آمریکایی در غرب آسیا  با آن مواجهند،  تدارک می‎بیند." 

این مرکز  به نام  "حییم سابان" صهیونیست و تولید کننده فیلم و برنامه های تلویزیونی،  نامگذاری شده است.  

حییم سابان

طبق گفته این مرکز،سابان و شریک آن چریل ، کمک مالی سخاوتمندانه اولیه را برای تاسیس این نهاد انجام داد و متعهد  شد بودجه بیشتری  نیز در اختیار این مرکز قرار دهد. طبق اطلاعیه ای که از سوی بنیاد خیریه سابان منتشر شد، حییم سابان  رقم 13 میلیون دلار برای تاسیس "مرکز سیاست خاورمیانه سابان" در موسسه بروکینگز اهدا کرد. سابان دلیل این مشارکت خود را  "علاقه به ترویج صلح اعراب و اسرائیل و حفظ منافع آمریکا در غرب آسیا"  توصیف میکند که  باعث شد او بودجه این مرکز را تامین کند. 

با بررسی این دست سازمان ها درمیابیم که لابی ها و رهبران رژیم صهیونیستی قدرت تصحیح و اصلاح سخنان، مواضع و خط مشی های سیاستمداران آمریکا را در اختیار خود دارند و منافع رژیم صهیونیستی در چارچوب روابط بین المللی یکی از خطوط قرمز آمریکا به شمار  می آید که هر دو حزب مکلفند آن را رعایت کرده و در چارچوب آن گام بر دارند.این موضوع، بر همگان روشن است و در آن جای تردیدی نیست.

  • راه‎اندازی 
 این مرکز در مه سال  2002  با  سخنرانی ویژه ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای  مخاطبانی از سیاستگذاران  منتخب در واشنگتن " راه‌‌اندازی شد. 
راه اندازی این مرکز نیز مانند بسیاری دیگر از مراکز صهیونیستی نشان تعهد امریکا به حفظ منافع رژیم صهیونیستی و در راستای نقشی است که آمریکا سالهاست در تلاش بوده آن را به جهان بقبولاند. در واقع آمریکا همواره خود را مدافع حقوق بشر و منجی جهان معرفی کرده و تمام سیاست های خود را در این قالب تفسیر می کند. این در حالی است که مدتهاست از نظام دو قطبی آمریکا-شوروی و نیز نظام تک قطبی به سرکردگی آمریکا گذشته و جهان در حال تجربه نظام چندقطبی با حضور اتحادیه ها و نهادهای بین المللی مختلف است.
 
  • مدیریت
در حال حاضر "تامارا کافمن ویتس" مدیریت این مرکز را بر عهده دارد و  "دنیل بایمن" مدیر تحقیقات و مارشال لیلی هم مدیر برنامه های این مرکز است.

تامارا کافمن ویتس

تحلیل ها و اظهارات جانبدارانه مرکز سابان به نفع رژیم اسرائیل به حدی زننده است که برخی مواقع صدای اعضای ارشد این نهاد را نیز در آورده است.
مواضع سریع سازمان ها و لابی ها صهیونیستی در برابر سخنرانی های مقامات در این مرکز نشان از آن دارد که منافع آمریکا به صورتی غیر قابل اجتناب در گرو منافع ملی رژیم صهیونیستی تعریف شده و از هیچ گونه استقلالی برخوردار نیست.

  • انتقادات
جان میرشایمر (Mearsheimer )و استفان والت، در مقاله 2006 سال  خود نوشتند: " مرکز سابان گاهی میزبان دانشمندان عرب  است و برخی تنوع افکار را به نمایش می گذارد... اعضای مرکز سابان اغلب از تفکر راه حل دو دولتی. بین اسرائیل و فلسطینی ها حمایت می کنند. اما نشریات مرکز سابان هرگز حمایت آمریکا از اسرائیل  را زیرسوال نمی برند و اگر نگوییم هرگز، به ندرت، از سیاست های کلیدی اسرائیل انتقاد می کنند. برخی از اعضای مرکز سابان با انتقاد  از بورس تحصیلی  نویسندگان و تعریف گسترده از " لابی اسرائیل"  به این امر واکنش نشان داده اند. "مارتین ایندیک" نایب رئیس موسسه بروکینگز گفت " گروهی از افرادی که با پشتکاری قابل ملاحظه برای اسرائیل کار می کنند در واقع یک گروه توطئه گر هستند..... و این گروه شامل هر کسی است که هر چیزمثبتی برای گفتن در مورد اسرائیل دارد ... و این گروه توطئه گر چه می کنند؟  آنها سیاست خارجی آمریکا را "تحریف" می کنند و کاری ضد آمریکایی  انجام می دهد. 
 
  •  نشست سابان
 این مرکز ، نشست ( مجمع)  سابان را که از سال 2004 هر سال برگزار می شود ،  سازماندهی می کند. در این نشست گروهی از مقامات دولتی و غیردولتی حامی صهیونیست از ایالات متحده آمریکا و اسرائیل گردهم می آیند. به عبارت بهتر همبستگی منافع ملی که در روابط کشورها در عرصه بین الملل امری طبیعی است در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود نداشته و به جای آن وابستگی منافع آمریکا به این رژیم، سیاستهای این کشور را به پیش می برد.

در سایت مرکز سابان آمده است تحقیقات فعلی عبارتند از:
چشم اندازهایی برای تحقق راه حل دو دولتی
راهبرد امریکا در تغییر غرب آسیا
سیاست ها و امنیت در خلیج فارس
آینده ضدتروریسم( مبارزه با تروریسم)
رابطه امریکا با جهان اسلام
منابع طبیعی و درگیری های غرب آسیا
 سایت رسمی سابان  مدعی است ،این مرکزکه در 13 مه سال 2002 تاسیس شد محل " پروژه رابطه امریکا با جهان اسلام"(!) نیز است که هر سال  یک کنفرانس بزرگ بین المللی و طیف وسیعی از فعالیت را برگزار می کند تا گفتگوهای صریح و بی پرده و مشارکت مثبت در آمریکا و جوامع اسلامی در سراسر جهان را تسهیل کند.
این مرکز همچنین بر "مرکز بروکینگز دوحه "در دوحه قطر ، که محل استقرار  سه محقق دائمی،  محققان مدعو و طیف گسترده ای از کنفرانس ها و جلسات سیاست های مربوطه است، نظارت می کند.

لیونی، کلینتون، سابان، هرتزوگ

  • فعالیت‎ها
مرکز سیاست خاورمیانه سابان در طول سال جلسات و کنفرانس هایی برگزار کرده و مقامات، دانشمندان، مدیران کسب و کار، دانشگاهیان و روزنامه نگاران را گرد هم می آورد. برنامه های مرکز عبارتند از:

 نشست سابان  : گفتگوهای راهبردی سطح بالا در خصوص چالش های مشترکی که ایالات متحده و  رژیم اسرائیل  با آن مواجهند.
نشست ایالات متحده - جهان اسلام : گردهمایی سران  دولت ایالات متحده و  کشورهای مسلمان جهان که سالانه در دوحه و یا واشنگتن برگزار می شود.
 نشست های سیاستگذاری: بحث در سطح کارشناسی با جامعه سیاستگذاری واشنگتن، رهبران افکار و دیگر حوزه های کلیدی برای ارائه تحقیقات جدید و یا گفت و گو با سیاستگذاران و مدعوین از منطقه است.
نشست دولتمردان و دیگر رویدادهای عمومی: نشستی با حضور کارشناسان بروکینگز برای مخاطبان عمومی که  توسط رسانه های آمریکایی و خاورمیانه پوشش داده می شود.


  • کارشناسان  مرکز
گروه اصلی کارشناسان  مرکز سابان انجام تحقیقات  اصلی را انجام می دهند،  اما کار آنها توسط دانشمندان غیر ساکن در سراسر غرب آسیا و سراسر جهان تکمیل می شود. این مرکز همچنین روابط نزدیک خود با ده ها عضو مدعو سابق را حفظ کرده است.

  •  اعضای مرکز:
تامارا  کافمن ویتس، عضو ارشد و مدیر مرکز 
دانیل بایمن، عضو ارشد و مدیر تحقیقات
مایکل دوران، عضو ارشد
سوزان مالونی، عضو ارشد
کنت پولاک، عضو ارشد
بروس ریدل، عضو ارشد
خالد الیندی، همکار
ناتان ساکس، همکار
ویلیام مک کنتس، همکار و مدیر پروژه روابط ایالات متحده با جهان اسلام
شادی حمید، همکار، پروژه در روابط ایالات متحده با جهان اسلام
سلمان شیخ، همکار و مدیر مرکز دوحه بروکینگز
سلطان برکت، عضو ارشد و مدیر پژوهشی مرکز دوحه بروکینگز
لوای الخطیب،  عضو مدعو، مرکز دوحه بروکینگز

اعضای غیر ساکن:
جنیوه عبدو، واشنگتن دی سی
دن اربل، واشنگتن دی سی و تل آویو، اسرائیل
عمر عاشور، اکستر انگلستان
استفان آر گرند، واشنگتن دی سی
هشام هلیر، قاهره، مصر
گرگوری گاوس، برلینگتون
پیتر مانداویل، واشنگتن دی سی
ایتامار رابینویچ، عضو غیر ساکن برجسته، اسرائیل
آلیسا روبین پلد، تل آویو، اسرائیل
سینتیا اشنایدر، واشنگتن 
شیبلی تلهامی، کالج پارک
 در حالی که در سرتاسر سایت "مرکز سیاست خاورمیانه سابان" ادعا شده،  هدف از راه اندازی این مرکز " ترسیم راه  صلح برای خاورمیانه و جهان" است اما گفته های سخنرانان و مقامات سیاسی امریکا و اسرائیل  در مجمع سالانه این مرکز نشانه ای از این هدف ندارد و چیزی جز ترویج خشونت و کوبیدن بر طبل جنگ نیست.

برای نمونه می توان به سخنان ضد ایرانی افرادی مانند جان بولتون در نشست  امسال سابان اشاره کرد.


«نشست امسال، تریبونی برای تکرار ادعاهای ضد ایرانی»


           1.   جو بایدن و تکرار تهدید برای تحریم و فشار
جو بایدن که در گردهمایی امسال سابان در اندیشکده بروکینگز آمریکا در چارچوب روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی و تعهد آمریکا به امنیت این رژیم صحبت می کرد از موضوع گفتگوهای هسته ای ایران هم سخن به میان آورد.


*** در مورد ایران؛ ما از همان آغاز، با اسرائیل مشورت می‎کردیم
جو بایدن گفت: در مورد ایران باید بگویم که ما از همان آغاز، از جنبه نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل مشورت کردیم. من خودم شخصا ساعت ها وقت صرف کردم. من کار مذاکرات (با اسرائیلی ها) را انجام نمی دهم. جیک سولیوان از طرف من گفتگو می کرد. بیل برنز هم گفتگو می کرد. همه ی جنبه‌‌های این سیاست(در قبال برنامه ی هسته ای ایران) به طور مفصل(با اسرائیل) مورد بحث قرار گرفت. حرف و حدیثهای زیادی درباره موضع ما در قبال ایران وجود داشته است و من اکنون می خواهم به صراحت بگویم که ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای(!) دست یابد، تمام، تمام، ختم کلام! این امر(دستیابی ایران به سلاح هسته ای) در دولت ما رخ نخواهد داد.

*** دیپلماسی سخت: مذاکره همراه با تحریم
جو بایدن در ادامه اظهارات خود درباره برنامه ی هسته ای ایران گفت: یک راه حل دیپلماتیک که محدودیت چشمگیر و قابل راستی آزمایی روی برنامه هسته ای ایران اعمال کند ، بهترین و پایدار ترین بخت برای اطمینان از این مسئله است که آمریکا و اسرائیل و کل منطقه هرگز مرعوب یک ایران مسلح به سلاح هسته ای(‼) نخواهند شد.  ما همچنان متعهد هستیم که برای رسیدن به توافقی تلاش کنیم که به صورت جدی و قابل راستی آزمایی نگذارد که ایران مسیرهای موجود برای این کشور جهت تولید مواد شکاف پذیر برای ساخت بمب را طی کند. به همین علت است که ما از طریق دیپلماسی سخت ، دنیا را همراه کردیم تا سخت ترین و شدید ترین تحریم های چند جانبه در تاریخ را علیه دولت ایران اعمال کنیم.

*** تحریمها ایران را پای میز مذاکره آوردند
وی مدعی شد همین (تحریم ها) بودند که باعث شدند ایران در وهله ی نخست پای میز مذاکره بیاید. ایران تا زمان اعمال تحریم ها، در تک تک دولت ها(که در آمریکا روی کار بودند) مشغول پیشرفت بود. من نمی دانم که چه تعداد گفتگو با نخست وزیر(اسرائیل) و دیگران داشتم که طی آن گفته می شد ما نمی توانیم رژیم تحریم هایی را ایجاد کنیم که دوام بیاورد! اما ما توانستیم این کار را بکنیم. 
طرح اقدام مشترک بیش از یکسال پیش به توافق رسیده بود و همین دو هفته ی پیش بود که هفت ماه دیگر تمدید شد. توافقنامه ی هسته ای مزایای زیادی داشته است .
معاون رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ایران قبل از توافق هسته ای ، درحال انباشتن ذخیره ی اورانیوم با درصد کم بود. اکنون این ذخیره دیگر افزایش نمی یابد. طبق تمدید قرار داد، ایران متعهد به برداشتن گام های بیشتری شده است که باعث می شود این مواد به سوخت راکتور تبدیل شوند و از روی میز و سناریوی گریز هسته ای برداشته شوند.

***  ایران شاهد برداشته شدن واقعی تحریم‎های مرتبط با برنامه ی هسته‌‌ای خواهد بود
جو بایدن مدعی شد: ایران قبل از اجرای طرح اقدام مشترک درحال نصب سانتریفوژهای جدید و پیشرفته تر بود ،آنها بسیاری از این سانتریفوژها را در حاشیه خطوط نگه می داشتند اما اکنون با اجرای طرح اقدام مشترک آنها به نصب یا عملیاتی کردن هیچ سانتریفوژ بیشتر اقدام  نکردند که این مسئله شامل مدل های نسل آتی هم می شود. مفاد تمدید جدید باعث می شود که موانع سخت تر برای توانایی ایران در دنبال کردن برنامه ی سانتریفوژهای پیشرفته ایجاد شود. اگر ایران به برداشتن گام های واقعی و قابل راستی آزمایی برای رسیدن به توافقنامه جامع اقدام کند،  آنها شاهد برداشته شدن واقعی تحریم های مرتبط با برنامه ی هسته ای خواهند بود و خواهند توانست که آینده ی بهتری را برای مردم خود فراهم کنند.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: اکثر تحریم ها همچنان پابرجا خواهند بود. واقعیت این است که ایران در نتیجه ی تمدید گفتگوها خواهد توانست تنها چهار میلیارد و نهصد میلیون دلار عواید را به کشور بازگرداند. تحریم ها تا این لحظه آسیب بسیار زیادی به اقتصاد ایران وارد کردند.

*** هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد/ اکنون وقت تحریم نیست
وی مدعی شد برای نخستین بار است که ما یک چارچوب دیپلماتیک داریم که طی آن ایرانی ها دیگر نمی توانند در برنامه ی هسته ای خود در زمانی که گفتگو می کنند، پیشرفت کنند. هیچ یک از این محدودیت ها بدون طرح اقدام مشترک قابل اجرا نبودند. درحالیکه ما به دنبال دستیابی به توافقنامه ی جامع هستیم چیزی که من می توانم به شما تضمین بدهم چیزی است که رئیس جمهور(آمریکا) یکسال پیش به شما در همین گردهمایی گفته بود. وی گفته بود که ما یک توافقنامه ی بد را نخواهیم پذیرفت. تصمیم ما به تمدید طرح اقدام مشترک ثابت می کند که ما همچنان به دنبال وارد کردن فشار به ایرانی ها هستیم تا به توافقنامه ی خوب دست یابیم که خواسته های اساسی ما را تامین کند. این پیشرفت به اندازه ای کافی نیست که ما را به توافق برساند اما به اندازه ای کافی است که تمدید گفتگوها را توجیه کند تا ببینیم که آیا ایران جدی بودن ملزومات و تعهدات را درک می کند و اینکه آیا ما می توانیم به توافقنامه ای دست یابیم که آمریکا و همپیمان ما یعنی اسرائیل را ایمن کند؟ پس ما قبول کردیم که این گفتگوها را برای هفت ماه دیگر تمدید کنیم  و هدف ما نیز تکمیل کردن توافقنامه ی جامع در مورد موضوعات اصلی در طی چهار ماه و  درباره ضمائم فنی توافق در طی سه ماه پس از این دوره ی چهارماهه است. ما معتقدیم که به اندازه کافی اهرم در اختیار داریم که به توافقنامه ی جامع دست یابیم. هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد اما گام هایی وجود دارند که ما می توانیم آنها را برداریم. ما می توانیم گام هایی را هم برنداریم که باعث افزایش یا تضعیف احتمال موفقیت می شود. من می دانم که عده ای در این اتاق و نیز در کنگره هستند که معتقدند اکنون لحظه اعمال تحریم های بیشتر است. به یاد داشته باشید که چندین سال پیش بدبینی رایج، این بود که آیا ما می توانیم 1+5 را دور هم نگهداریم؟آیا ما می توانیم روسیه و چین را کنار خود نگهداریم؟ همانطور که مارتین ایندیک می تواند در این گردهمایی به شما بگوید یکی از عناصر، ضرورت نگهداشتن پنج بعلاوه ی یک در کنار یکدیگر است. اقداماتی که ما می کنیم می تواند روی این احتمال تاثیر بگذارد. ممکن است زمانی فرا برسد که افزایش  فشار ضروری باشد و مورد استقبال قرار گیرد.
من با بیش از یکصد و شصت و هشت عضو مجلس نمایندگان و مجلس سنا دیدار کردم. من به صراحت گفتم که شاید زمانی برسد که ما نه تنها از تحریم های بیشتر استقبال کنیم بلکه خواستار تحریم های بیشتر شویم ! اگر ایران مفاد توافقنامه را نقض کند کنگره و دولت ممکن است بلافاصله تحریم های جدید را اعمال کنند.

*** ایران به تعهد خود را در توافقنامه پایبند بوده است
وی افزود: رئیس جمهور آمریکا به روشنی بیان کرد که او بخشی از این مسئله خواهد بود اما اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست. ممکن است وخیم ترین حالت پدید آید یعنی ائتلاف از هم بپاشد، هیچ راه حل مسالمت آمیز برای برنامه هسته ای ایران بدست نیاید و اهرم ما کمتر شود. با توجه به همه ی وقایع در منطقه اکنون زمان آن نیست که دست به ریسک بزنیم درحالیکه احتمال گشایش وجود دارد. اکنون زمان آن است که مذاکرات ما اندکی زمان و فضای بیشتر داشته باشد تا ببینیم که آیا می توان به توافقی دست یافت که به نفع همه باشد؟ راهبرد ما از همان آغاز کمتر از آن چیزی تخمین زده شد که هست. به یاد داشته باشید که بسیاری گفته بودند که حتی ما نمی توانیم ائتلافی را دور هم تشکیل دهیم و گفته بودند که ما نمی توانیم موفق ترین تحریم ها در تاریخ معاصر را اعمال کنیم. برخی افراد از جمله افرادی که در این سالن هستند چه دمکرات و چه جمهوریخواه گفته بودند که طرح اقدام مشترک یک اشتباه است. طرح اقدام مشترک ، اکنون باعث شده است که برنامه ی هسته ای ایران متوقف شود و اکنون ما فرصت راه حل مسالمت آمیز را داریم. برخی گفته بودند که ایران هرگز از مفاد طرح اقدام مشترک پیروی نخواهد کرد اما گزارش های ماهانه ی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران بخش مربوط به تعهد خود را در توافقنامه پایبند بوده است. برخی گفته بودند که تخفیف اندک تحریم ها باعث خواهد شد که رژیم تحریم ها از هم فروپاشد. آنها پیش بینی کرده بودند که انبوهی از شرکت ها به ایران بازخواهند گشت.همه ی ما می دانیم که شرکت های مختلف در کشورهای مختلف منتظرند که به ایران بازگردند اما این کار را نکرده اند. پس ما پیشرفت واقعی داشته ایم و برنامه ی(هسته ای) این کشور متوقف شده است. ما انتخاب های اساسی در اختیار ایران قرار دادیم. این کشور یا باید از فرصت تاریخی استفاده  و ثابت کند که برنامه ی هسته ای اش صلح آمیز است و ازاین طریق به طور کامل به اقتصاد جهانی و جامعه ی کشورها بپیوندد یا اینکه با فشار بی وقفه روبرو شود.
وی افزود: همه شما در این سالن می دانید که در داخل ایران هم تغییر زیادی رخ می دهد. برخی از این تغییرات خوب و برخی دیگر بد هستند.


***  در تک تک عناوین و ذرات این گفتگوها با دوستان اسرائیلی خود مشورت خواهیم کرد
جو بایدن گفت:  البته اگر ایران آماده باشد که توافق کند ، یک توافقنامه ی خوب به نفع آمریکا ، ایران ، اسرائیل و دنیا خواهد بود. من پیش بینی نمی کنم که آنها بخواهند(چنین کاری بکنند) اما تضمین می کنم که اگر آنها این کار را نکنند هیچ توافقنامه ای در کار نخواهد بود. در ادامه  ما همچنان در تک تک عناوین و ذرات این گفتگوها با دوستان اسرائیلی خود مشورت خواهیم کرد. 
معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه درباره  مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی صحبت کرد.


       2.  رهبر حزب کار اسرائیل: به دولت اوباما در رسیدن به توافقی خوب با ایران اعتماد داریم
اسحاق هرتزوگ رهبر حزب کار اسرائیل که در نشست مؤسسه سابان با حضور هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا حضور داشت، در برابر مخاطبانی متشکل از مقامات ارشد حال و گذشته آمریکا و اسرائیل و نیز در برابر سناتور لینزی گراهام و نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و شماری دیگر از اعضای کنگره صحبت می کرد، تقصیر بی اعتمادی بین دفتر نخست وزیر اسرائیل و کاخ سفید را متوجه نتانیاهو دانست و همچنین گفت او به دولت اوباما در رسیدن به توافقی خوب با ایران اعتماد دارد.


               3.    کلینتون و افسوس برای حمایت نکردن از فتنه‌‌گران
هیلاری کلینتون در جلسه یک ساعته پرسش و پاسخ با حییم سابان رئیس مرکز سابان و از حامیان مالی عمده دموکرات از تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای تمدید مذاکرات با ایران دفاع کرد. 


***  باید به مذاکرات با ایران ادامه داد
وی جمعه شب گفت: من فکر می کنم این تلاش بسیار مهمی است که باید به آن ادامه داد و آن را پیگیری کرد و آزمود تا مشخص شود آیا ما می توانیم به توافقی برسیم که همسو با شرایط ما باشد. اما او خواستار رویکردی جدی در این مذاکرات شد و گفت که او قویا با این دیدگاه موافق است که به  توافق نرسیدن بهتر از معامله بد است.
کلینتون گفت: من فکر می کنم این نکته باید گفته شود که طرف های ما از پیمودن این مسیر شانه خالی نکرده اند. آنها در مذاکرات باقی مانده اند.

*** کاش درباره تحولات انتخابات 2009 در ایران صریح‌تر صحبت کرده بودم
کلینتون گفت : آرزو داشت در طول تحولات پس از انتخابات 2009 در ایران، صریح تر صحبت کرده بود.  
وی ادامه داد که ای کاش دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بیش از این در سال 2009 از این تحولات حمایت می‌کرد.

*** هیچ کس نمی تواند در تعهد دولت آمریکا به امنیت اسرائیل شک کند
کلینتون در ادامه گفت: هیچ کس نمی تواند در تعهد دولت آمریکا به امنیت اسرائیل شک کند.

وی اذعان کرد که دو طرف اختلاف نظرهایی دارند و درباره اقتصاد آمریکا نیز ادعا کرد پیش بینی می‌‌کند در دو سال آینده، اقتصاد این کشور همچنان مسیر بهبود را طی می‎کند.


                                4. نتانیاهو و تهدید سازی مجدد از ایران
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پشت این تریبون خودساخته صهیونیستی، مدعی شد ایران تهدید بزرگ منطقه است.

البته نتانیاهو درپی حمله جنگنده های این رژیم به خاک سوریه زنده از طریق ویدءو کنفرانس برای حاضران در نشست سابان سخنرانی نکرد و به پخش پیام ویدءویی بسنده کرد. 


وی در سخنانش  مدعی شد: از میان مسائل، هیچ مسئله ای برای امنیت ما به اندازه تلاش مستمر ایران برای (دستیابی به) تسلیحات هسته ای(!) حائز اهمیت نیست. مهلت تعیین شده بیست و چهارم نوامبر برای رسیدن به توافق فرا رسید و از آن عبور کردیم که رویدادی خوشایند است زیرا توافقی حاصل نشد چراکه این توافق نامه می توانست ایران را در وضعی قرار بدهد که در آستانه قدرت هسته ای باشد. باآنکه اسرائیل بخشی از گروه پنج بعلاوه یک نیست، صدا و دغدغه ما نقش اساسی در جلوگیری از امضای توافق بد شد. حالا ما باید از زمان موجود استفاده کنیم تا فشارها را بر ایران افزایش بدهیم.

نتانیاهو که خود مروج تروریسم و افراط گرایی در منطقه است، در ادامه افزود: باآنکه متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای ایران با فاصله ای بسیار زیاد از دیگر مسائل، بزرگترین چالش برای امنیت ملی پیش روی ما است، بی ثباتی بی سابقه که کل منطقه را فراگرفته است، چالشی عظیم برای امنیت مشترک ما نیز است. 

نتانیاهو در بخش پایانی سخنانش گفت: رابطه قوی بین اسرائیل و آمریکا ریشه دارد. 


                                                     5. کری و تکرار ادعاها
جان کری در سخنرانی خود در مجمع سابان در اندیشکده بروکینگز آمریکا درباره برنامه ی هسته ای جمهوری اسلامی ایران ادعاهای همیشگی خود را این بار از پشت تریبونی صهیونیستی تکرار کرد و گفت: دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای سیاست خارجی رئیس جمهور اوباما از همان لحظه ای بود که او دولت آمریکا را در دست گرفت. این سیاست تغییر نکرده است. وقتی که او(رئیس جمهور آمریکا) با من درباره ی تصدی سمت وزیر امور خارجه ی آمریکا صحبت کرده بود من به وی نگاه کردم و گفتم آقای رئیس جمهور من می خواهم به طور قطع بدانم که نظر شما درباره ی ایران و پیامدهای  دست نیافتن به توافق چیست، ما می خواهیم آنها را وادار به پاسخگویی کنیم. رئیس جمهور هم به من نگاه کرده بود و گفت ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و من هرکاری  که لازم باشد انجام خواهم داد. رئیس جمهور آمریکا هرگز موضع خود را در این مورد تغییر نداده است. این سیاست تغییر نخواهد کرد. درحالیکه ممکن است ما هر از گاهی روی تاکتیک ها اختلاف نظر داشته باشیم اما وقتی که مسئله به هدف اصلی راهبردی یعنی نداشتن سلاح هسته ای ، مربوط می شود حتی یک اینچ هم بین آمریکا و اسرائیل اختلاف وجود ندارد. به همین علت است که در یکسال گذشته ما و شرکای خود در پنج بعلاوه ی یک مشغول مذاکرات فشرده و دشوار با دولت ایران بوده ایم به این امید که به یک توافق جامع و پایدار و قابل راستی آزمایی دست یابیم که باعث شود تا همه ی نگرانی های جامعه ی بین المللی رفع شود. اکنون پرسش من این است که لحظه ای درنگ کنید و به یاد بیاورید که ما چگونه به مقطع کنونی رسیدیم؟


جان کری ادعا کرد: ما در مقطع کنونی ( مذاکرات با ایران) قرار داریم اما علتش به تاریخ دشوار بین آمریکا  و ایران مربوط نمی شود هرچند این تاریخ دشوار بوده است. دیروز اتهامات ناراحت کننده ای علیه یک خبرنگار آمریکایی مطرح شد. این اتهامات به ما یادآوری می کند که این تاریخ دشوار بوده است. ایران هر از گاهی علیه اسرائیل تهدید مطرح کردند هرچند نمی توان از این تهدیدها دفاع کرد ولی ما به علت مطرح کردن این تهدیدها، در این مقطع از(مذاکرات) قرارنداریم. ما حتی به علت اقدامات تروریستی(!) که ایران حامی آنها بوده است در این مقطع قرار نداریم ، ما به علت فعالیت های بی ثبات کننده ی ایران در منطقه، در این مقطع قرار نداریم هرچند این اقدامات را در هر زمان و هر مکانی که رخ دهد، محکوم می کنیم. 

وزیر خارجه آمریکا افزود: علت حضور ما در این مقطع (از مذاکرات) چند علت ساده دارد: ایران به صورت نظام مند طی چند سال به نگرانی های جهان درباره ی یک برنامه ی هسته ای پاسخ نداد، علت این است که کل جامعه ی بین المللی  احساس کرد که ایران باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. پس ما چندین سال وقت گذاشتیم که گسترده ترین و عمیق ترین رژیم تحریم ها در تاریخ را ایجاد کنیم تا پاسخ هایی را دریافت کنیم. وقتی که ما این تحریم ها را تصویب کردیم من رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بودم. من افتخار می کنم که این تحریم ها تاثیر گذار بودند همانطور که هر عضو کنگره هم افتخار می کند. بدون وجود این تحریم ها، ما دور میز مذاکرات نمی بودیم. اما علت دیگر حضور ما در این (مذاکرات) این است که در نهایت ما معتقدیم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق توافقنامه ی راستی آزمایی شده و مبتنی بر مذاکره است. ما معتقدیم که بهترین راه برای ایجاد پاسخگویی از طریق توافقنامه ی راستی آزمایی شده و مبتنی بر مذاکره است که باعث از بین رفتن نگرانی های مشروع جامعه ی بین المللی شود و ثابت کند که برنامه ی ایران صلح آمیز است ، همانطور که ایران می گوید. ما می خواهیم که یک توافق مبتنی بر مذاکره و راستی آزمایی به مردم ایران که ما با آنها خصومت خاصی نداریم، این فرصت را بدهد که آینده بهتری داشته باشند. روشن است که این روند وقت گیر است. مخاطرات بالا است. موضوعات پیچیده و فنی هستند. اگر ما در واقع می خواهیم که همه ی مسیرهای ایران برای دستیابی به مواد شکافت پذیر برای تولید بمب(!) را ببندیم آنگاه همه ی جزئیات اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود در مجمع سابان گفت: علت دیگر وقت گیر بودن این است که ما هر توافقی را قبول نمی کنیم ، ما خواستار یک توافق درست هستیم . من سال گذشته در مجمع سابان اندکی پس از طرح اقدام مشترک صحبت کرده بودم. طرح اقدام مشترک ما را قادر کرده بود که مذاکرات رسمی را آغاز کنیم. من به یاد می آورم که صداهای بسیاری مدعی بودند که ما مرتکب اشتباهی راهبردی شدیم. ما شنیدیم که ایران تقلب خواهد کرد و رژیم تحریم هایی که در طی سالها و با زحمت ایجاد کرده بودیم سقوط خواهد کرد. ما متهم شدیم که امنیت کشورمان و نزدیک ترین شرکای خود را به خطر انداختیم ، من آن زمان در پاسخ به این حرف ها گفته بودم که آمریکا و شرکای آن از جمله اسرائیل و کل دنیا در واقع از روزی که طرح اقدام مشترک اجرا شد امن تر خواهد شد. حدس بزنید که چه شد؟ دقیقا همین اتفاق هم افتاد!

جان کری در ادامه ادعاهای خود گفت: یکسال پیش ، برنامه ی هسته ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بیشتر و ظرفیت غنی سازی اورانیوم بیشتر  ، تولید پلوتونیوم در سطح تولید بمب و کوتاه تر کردن زمان گریز هسته ای حرکت می کرد. امروز ایران به همه تعهداتی که در توافقنامه موقت داده بود عمل کرد. پیشرفت در برنامه ی هسته ای ایران برای نخستین بار در یک دهه ی گذشته به عقب رانده شد. ما چگونه از این مسئله اطلاع داریم؟ علت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و شرکای آمریکا توانستند راستی آزمایی کنند که ایران در واقع به تعهدات طرح اقدام مشترک عمل می کند. امروز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت روزانه به تاسیسات غنی سازی ایران دسترسی دارند که شامل فردو می شود. ما به درک عمیق تری از برنامه ی هسته ای ایران ، تولید سانتریفوژ و معادن اورانیوم و کارخانه های اورانیوم آن دست یافتیم. کل ذخایر اورانیوم بیست درصدی ایران رقیق شد یا اینکه تبدیل شد. هر اونس از این ذخایر رقیق یا تبدیل شد.آنها همه ی غنی سازی های بالای پنج درصد را تعلیق کردند. همه ی پیشرفت ها در راکتور اراک متوقف شد. هیچ اجزای جدیدی نصب نشد. من می توانم به شما اطمینان خاطر بدهم که  وقتی ما برای رسیدن به توافقنامه ی جامع کار می کنیم، آمریکا همانند روز نخست بر این باور است که نرسیدن به توافق، بهتر از توافقنامه بد است. به همین علت است که ما تمدید کردیم. ما می دانیم که هرگونه توافقی همانند طرح اقدام مشترک، محدود به دقت و نظارت شهروندان ما، کنگره و شرکای نزدیک ما خواهد بود. ما همچنین قصد نداریم که برای همیشه مذاکره کنیم. در صورت نبود پیشرفت قابل سنجش  ،  کسی چه می داند که این روند چقدر می تواند طول بکشد؟  تا این لحظه شکاف های مهم باقی است. ما نمی دانیم که آیا می توانیم این کار را بکنیم یا خیر اما در عین حال می دانیم که یک راه حل مبتنی بر مذاکره در صورتی که مطابق با معیارهای ما باشد، بهترین راه برای پاسخگویی و بستن همه ی مسیرهای احتمالی ایران به سمت یک سلاح هسته ای است. 


وی افزود: ما در هفته های  آینده شاهد مطرح شدن ایده های جدید هستیم. انعطاف پذیری هایی به وجود آمد که می تواند به حل کردن برخی موضوعات کمک کند. به همین علت بود که دو هفته ی پیش در وین اتریش  وقتی که ما به تازه ترین ضرب الاجل جدید دست یافتیم ، همه  ی ما روی تمدید توافق داشتیم. چرا ما این کار را می کنیم. اعتقاد من این است که باراک اوباما معتقد است مخالف بودن با منافع آمریکا و شرکای نزدیک آن ، اوج بی مسئولیتی است. دور شدن از میز مذاکره ای که احتمال دارد راه حل مسالمت آمیز از درون آن بیرون بیاید ، بی مسئولیتی خواهد بود. اگر این تلاش شکست بخورد ما به طور کامل بیان خواهیم کرد که هرکاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد اما اگر ما در دستیابی به توافق شکست بخوریم کاری را خواهیم کرد که باید بکنیم.اگر ما  به توافق دست یابیم کل دنیا از جمله اسرائیل امن تر خواهد شد. 




انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۳
با وجود بزرگترین ذخائر بمب های شیمیائی و میکربی و همچنین وجود بیش 400 بمب اتمی در سر زمین های اشغالی ، رژیم صهیونیستی و سیاستمداران جنایتکار و بی مسئولیت ان بزرگترین تهدید منطقه و جهان به حساب می ایند .
آخرین اخبار