گراند هتل از اولین نمونه‎های هتل به شیوه مدرن و اروپایی و دومین مهمانخانه قزوین است که در سال‎های پایانی دوره قاجاری در این شهر بنا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛گراند هتل قزوین در حوالی سالهای ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد.

این هتل در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و در سه طبقه، در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی قزوین احداث شده که از جانب خیابان دو طبقه و از سمت حیاط دارای سه طبقه می‎باشد.

گراند هتل دارای سالن سینمایی به نام تابستانه نیز بود که در سال ۱۳۱۰ ساخته شد و با وجود آتش سوزی در سال ۱۳۱۹ با نام «سینما ایران» تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش سوزی مجدد از بین رفت و با رخدادهای انقلاب نیز دیگر بازسازی نشد.

پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته است.

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار دارد. طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده میرسد.

در طرفین این فضا تالارهای ستونداری با سقف طاق و تویزه قرار گرفته اند، این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می‎شوند.

فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل راه دارد. این طبقه همکف حیاط و به صورت تالارهایی با ستونهای قطور آجری و با پوشش طاق و تویزه است.

اتاق‌های هتل در طبقه اول قرار دارند، راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می‎شوند.


راهروها و اتاق های این هتل سه طبقه با طاق و تویزه پوشش داده شده و از ویژگی‎های همچون: روکش چوبی، ستونهای مدور با سر ستونهای گلدانی، سقف چوبی، گچبری، آجرکاری و… برخوردار است.

این بنا امروز قدیمی‎ترین گراند هتل باقی مانده در کل ایران است.

به گفته برخی تاریخدانان، در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته است و برخی نیز آن را اشتباه می‎دانند و می‎گویند، این دیدار مهم در مهمانخانه بزرگ قزوین صورت گرفته و با تخریب مهمانخانه، محل انجام آن در پارهای از مستندات تاریخی «گراند هتل» ذکر شده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اولین ، هتل ، مدرن ، ایران ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.