اهمیت استفاده از سامانه های نوین آبیاری و نقش مهم آنها در افزایش تولید محصولات کشاورزی و رسیدن به خود کفایی و همچنین جبران کمبود آب در این بخش امری مهم و ضررویست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین ؛ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه آب مصرفي بخش کشاورزي این استان از منابع مختلف از جمله سد طالقان ، چشمه و رودخانه ها ، چاهها و سفره هاي زير زميني تامين مي شود ، صیانت از این منابع را مهم دانست.

کشاورز می افزاید: به علت اختصاص نیافتن سهم استان قزوین از سد طالقان ، پایداری خشکسالی ، اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی و استفاده از روش های سنتی در آبیاری ، وضعیت آبی این استان را به مرحله بحران رسانده است.

به گفته او ، سالانه حدود دو میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی دشت قزوین برداشت می شود که این میزان دویست و پنجاه میلیون متر مکعب بیشتر از توان سفرههاست و نود و یک درصد آن هم در بخش کشاورزی مصرف می شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سالانه دویست و هفتاد میلیارد متر مکعب از سد طالقان برای تغذیه آبخوان دشت قزوین و اراضی کشاورزی به این استان اختصاص می یابد که این میزان به علت بارندگی کم در سال آبی جاری ، کاهش یافته است.

به گفته کشاورز ، امسال بین شصت تا هشتاد درصد اراضی کشاورزی استان که از طریق آب انتقالی از سد طالقان آبیاری می شوند ، در کشت تابستانه خود با مشکل مواجه بودند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین هم می گوید: امسال به طور میانگین دویست و پنجاه میلیمتر بارندگی در این استان داشتیم که نسبت به نرمال ، سی درصد کاهش بارش داریم .

فلاح می افزاید: این میزان در شهر قزوین سی و دو و منطقه الموت که قطب تولید برنج ، گیلاس ، فندوق ، زغال اخته و دیگر محصولات زراعی و باغی است ، سی و شش درصد کمتراز نرمال بارندگی هاست.

اما برای رفع مشکل کم آبی باید چاره ای اندیشید که یکی از راهکارها ، اجرای سامانه های نوین آبیاری درکنار پلمب چاههای غیر مجاز است که حاصل آن تامین آب مورد نیاز مزارع و افزایش بهره وریست.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوين می گوید: این استان چهارصد وهشتادونه هزار هكتار اراضي كشاورزي دارد که از این تعداد حدود یکصد و چهل هزار هکتار آن مستعد اجراي سيستم های آبياري نوين است.

عطايي مي افزايد: در حال حاضر با همکاری کشاورزان و تسهیلات پرداختی دولت ، بیش از سي و سه هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان قزوین به آبياري قطره اي و باراني تجهيز شده است.

به گفته او، با اجرای این طرحها شاهد صرفه جویی چهار هزار و پانصد متر مکعبی مصرف آب در هر هکتار خواهیم بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین اضافه کرد:در چهار سال اخیر برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی هشتصد کیلومتر از اراضی کانال کشی ، لوله گذاری تصحیح و نوسازی شده است.

عطایی تصریح کرد: با اختصاص اعتبارات ، ده هزار هکتار از ارضی استان قزوین آماده اجرای طرح آبیاری نوین است.

مجري طرح آبياري نوین سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين هم می گوید: دولت به منظور کمک و ترغیب کشاورزان برای اجرای سامانه های نوین آبیاری ، هشتاد و پنج درصد هزینه ها را به صورت بلاعوض ، پرداخت می کند.

نیکو ، با بیان اینکه در حال حاضر حدود سی و پنج درصد از برنامه های پیش بینی شده عقب هستیم ، اختصاص نیافتن به موقع اعتبارات ، پراکنده بودن اراضی کشاورزی و همچنین همکاری نکردن برخی از کشاورزان را از علت های آن اعلام کرد .

او ، بکارگيري کود و سم همراه با آبياري، جلوگيري از رشد بي رويه علف هاي هرز و فرسایش خاک ، کاهش آفات وافزایش کمی و کیفی محصولات و امکان پذير شدن آبياري در اراضي شيبدار را از جمله مزاياي آبياري نوين دانست .

مجري طرح آبياري نوین سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين اضافه کرد : سالانه سه ميليون و دويست هزار تن انواع محصولات کشاورزي در استان قزوين توليد مي شود که با اجراي سامانه های نوین آبیاری ، به بيش از چهار ميليون و سيصد هزار تن افزايش می یابد.

به گفته ي نيکو ، در روش باراني بين هفتاد تا هشتاد درصد و در روش قطره اي بين نود تا نودو پنج درصد در مصرف آب صرف جويي می شود .
اسد اکبری از کشاورزان آبیکی می گوید : با استفاده از سیستم آبیاری نوین قطره ای پارسال هفتاد تن محصول گوجه فرهنگی در مزارعم تولید کرده است.

او می افزاید : اگر مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری برای مردم و کشاورزان که خیلی از آنها آب مورد نیاز بخش کشاورزیشان را از چاهها تامین می کنند ، بیان شود ، علاوه بر رفع مشکل کم آبی ، سطح بیشتری را می توانند به زیر کشت ببرند.

روح الله احمدی از کشاورزان بوئین زهرایی هم خرد بودن زمین های کشاورزی را بزرگترین مانع در اجرای طرح های آبیاری نوین می داند و می گوید : اگر در خصوص تجمع اراضي و مزاياي آن براي کشاورزان توضيح داده شود ، اجرای سامانه های نوین آبیاری با سرعت بیشتر اجرا خواهد شد.

کشاورز سرپرست سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين مي گويد: به منظور توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی و همچنین رفع دغدغه های کشاورزان ، مراکز خدمات این سازمان در نزدیک ترین روستاها دایر شده است و آماده ارائه خدمات فنی و آموزشی هستند.

اجرای به موقع و صحیح طرحها در بخش کشاورزی که موجب رشد کمی و کیفی محصولات خواهد شد ، نیازمند حمایت مالی و آموزشی دولت به بهره برداران و همچنین تلاش کشاورزان برای گذر از کشاورزی سنتی به مدرن است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۲۰:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۳
کاش کشاورزی نوین به کشاورزان اموزش بدهند

تا کمتر شاهد میوه های مریض و سرطان زا باشیم