روزنامه آمریکایی هیل نوشت: جدای از افشای انزجارآور گزارش شکنجه سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، نمایش رهبران بلندپایه جمهوری خواه که از این فرایند دفاع می کنند بسیار تکان دهنده و تنفرآور است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛این روزنامه آمریکایی به نقل از فرناندو اسپولاس نوشت: یادآوری این رسوایی بزرگ دولت جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا برای رای دهندگان آمریکایی در هیاهوی انتخاباتی سال 2016 این کشور پیامدهای سیاسی بلندمدتی در پی خواهد داشت که هیچ پیام مثبتی را برای جمهوری خواهان علاقه مند به کسب کرسی کاخ سفید و نگاه داشتن اکثریتشان در کنگره ندارد.

در حالی که کمیته منتخب سنا درباره گزارش اطلاعاتی می گوید برنامه شکنجه دولت بوش غیرقانونی و غیراخلاقی بوده است این نهاد حتی یک آزمون ماکیاولی درباره اینکه هدف وسیله را توجیه می کند تصویب نکرده است. به طور خلاصه، هیچ مدرکی وجود ندارد که این فنون شنیع شکنجه به کسب اطلاعاتی مهم یا موثر منتهی شده باشد.

این برنامه شکنجه از هر نظری به غیر از یک مورد یک شکست است. و آن یک مورد این است، این گزارش به رقبای جهانی ما کمک کرده است. برنامه بوش باعث تضعیف رهبری آمریکا در جهان شد. امپراطوری آمریکا دیگر یک امپراطوری سنتی نظیر انگلیس یا اسپانیا نیست. ما قلمرو نداریم و دیگر به منظور اجرای اراده مان به جنگ نمی رویم. رهبری جهانی آمریکا بر اساس قدرت نظامی اش، قدرت اقتصادی بزرگ و یک حوزه اخلاقی سنجیده می شد که به بسیاری از کشورها اطمینان می داد انگیزه آمریکا صلح، کمک به کشورهای دچار مشکل و حامی جدی حقوق بشر در سراسر جهان است.

زمانیکه بوش شخصا اجازه استفاده از "فنون بازجویی شدت یافته" را صادر کرد، چندین دهه اعتبار ملی آمریکا و ادعای رهبری اخلاقی این کشور را تضعیف کرد. 

برنامه شکنجه بوش همچون حمله فاجعه بار به عراق که بر مبنای ادعایی دروغین صورت گرفت و در نتیجه آن ایران قدرت گرفت، قدرت نسبی آمریکا را در جهان تضعیف کرد.


سناتور جان مک کین جمهوری خواه باید برای توضیح این مسئله به همکارانش که چرا شکنجه همواره اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است به سنا برود. مک کین همچنین باید به همکاران جمهوری خواه خود درباره اهمیت سیاست خارجی آمریکا که در ارزش های اخلاقی منافع ملی توضیح دهد.

این در حالی است که سناتور جمهوری خواه مک کانل در بیانیه ای اعلام کرد:« این حقیقت که برنامه بازجویی ها و بازداشت های سیا به کسب اطلاعاتی قابل توجه منتهی شده است که به ما در شناسایی و بازداشت تروریست های القاعده، خنثی کردن توطئه های آنها و مرگ اسامه بن لادن کمک کرده است، قطعی و مسلم است.(!)»

با اینکه به لحاظ سیاسی تلاش رهبران جمهوری خواه برای دفاع از برنامه شکست خورده بوش قابل درک نیست اما این رهبران واقعا از توسل به شکنجه دفاع می کنند.

جمهوری خواهان حامی اقدام غیرقانونی به منظور دستیابی به هدف سیاسی قابل سرزنش هستند، این حمایت جمهوری خواهان از بی قانونی و انحطاط اخلاقی باید همه آمریکایی ها را به فکر وادارد. آیا ما ملتی هستیم که می خواهیم توسط مدافعان بی اخلاق، دروغگوی جنایت جنگی اداره شویم؟ آیا ما در پرتگاه تخریب ارزش های کلیدی هستیم که آمریکا را به کشوری بزرگ تبدیل کرده است؟ اکنون زمان تصمیم گیری است که آیا ما می خواهیم آمریکایی های واقعی باشیم یا کاریکاتوری غمگین از یک آمریکای ریاکار که وقتی مصلحت می بیند ارزش های ملی ، قانون و سنت ها را نقض می کند.




انتهای پیام./
برچسب ها: امریکا ، هیل ، شکنجه ، سیا ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار