مدیر موزه حمام رهنان با بيان اينكه احیای اماكن تاريخي و حمام هاي قديمي فقط احیای یک مکان نیست، بلکه احیای تمدن، فرهنگ و آیین ها است گفت: در حمام‎های قدیم 20 آئین مهم برگزار می‎شده است که درصدد احیای آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان؛"سید رضا منجمی" اظهار کرد: حمام رهنان به دوره زندیه و 300 سال پیش باز میگردد که بخشی از آن مرمت شده است اما مرمت آن از سال 85 متوقف شد و بخشی از آن مانده است.

وی افزود: در قدیم مجموعه‌ای از نمادهاي شهری كه مرکز تجمع شهری بودند کنار گذاشته شدند.

وي بيان كرد: اين نمادها و مكان ها مانند مساجد و حمامها بسته به کارکردشان فواید خاص خود را داشتند اما اكنون کارکردهایي که از آنها می شناسیم با گذشته متفاوت است.

مدیر حمام موزه رهنان درباره جایگاه اماکن تاریخی در فرهنگسازی ادامه داد: درصددیم که بر آداب و رسوم گمشده حمام مانند آئین حنابندان و آئینهای عروسی کار کنیم و اين را به افراد و نسل هاي جديد بگوييم كه حمام فقط محل پاکیزگی نبوده و محل تلاقی بوده است.

وي بر بازسازي اين فرهنگ ها تاكيد كرد و گفت: در این راه از روشهاي مختلف از جمله تهیه فیلم، عروسک و بروشور بهره می گیریم.

وی در بیان آئینهایی که در حمامهای قدیم اجرا میشد گفت: 20 آئین مختلف در حمام انجام میشود، خلعت پوشی برای داماد و خلعت پوشی بزرگان حکومتی انجام میشد.

منجمی در پایان گفت: بازمانده این آئینها در دوران ما آئین حمام و غسل شهادت بود که رزمندگان، پیش از شهادت در حمام غسل میگرفتند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اصفهان ، احیای ، فرهنگ ، تمدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.