نشنال اینترست گزارش داد چه اعتقاد داشته باشیم شکنجه‌های سیا لکه ننگی دائم بر کارنامه حقوق بشر آمریکاست یا برنامه ای برای حفظ جان(!) آمریکایی ها ،‌یک مسئله به قوت خود باقیست: با وجود انتشار این گزارش هنوز هم چیزی تغییر نکرده است و شاید در آینده نیز تغییر نکند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه  اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان "انتشار گزارش شکنجه سیا چیزی را حل نمی‌کند" نوشت : سرانجام گزارش طولانی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره  شکنجه سازمان جاسوسی سیا که فقط خلاصه آن بالغ بر 500 صفحه بر‌اورد می شود،  با تلاش های "دایان فین اشتاین "رئیس این کمیته و نیز همقطاران دموکرات وی  منتشر شد . این گزارش در گامهای نخست پروژه ای مشترک از سوی مقامات هر دو حزب به منظور بازنگری جامع در تکنیک های بازجویی سیا به شمار می‌رفت که پس از شش سال در قالب گزارشی با طرح این پرسش تاریخی منتشر شد :  آیا نظام شکنجه در آمریکا به منظور گردآوری اطلاعات در نهایت به نجات جان آمریکایی ها و محافظت از آمریکا می انجامد یا خیر؟‌ 

متاسفانه به رغم تهیه گزارشی که در مجموع 6700 صفحه دارد و هزینه ای دست کم 40 میلیون دلار برای تهیه آن صرف شده است، آمریکایی ها هرگز پاسخ روشنی برای این پرسش پیدا نکرده اند .  با وجود جامعیت این گزارش در تفصیل جزییات و سازمان دهی ، هنوز هستند اقشاری در جامعه آمریکا و نیز بخش هایی در دولت این کشور که با نتیجه گیری های متعددی که در این سند فهرست شده است ، به شدت مخالفند . 

سناتور فین اشتاین بدون شک در سخنرانی خود در سنا برای بسیاری از آمریکایی ها توضیح داد که برنامه بازجویی های سیا با اصول اخلاقی ، حقوقی و دولتی همخوانی ندارد و خیلی بیشتر از آنچه که ملت آمریکا فکر می کنند ،‌ بیرحمانه و شقاوت آمیز بوده ولی هنوز بسیاری از مقامات سیا که خود در اجرای این برنامه مشارکت داشتند و خیلی دیگر از مقامات آمریکایی هنوز هم اجرای این برنامه را برای نجات جان آمریکایی ها مهم می دانند.  

"جرج تنت "،‌ "پورتر گاس" و "مایکل هایدن" مدیران سابق سیا به همراه خوزه رودریگز معمار سابق این برنامه نظرات متفاوتی را بیان کرده اند . درست همان روزی که فین اشتاین گزارش خود را در صحن علنی اعلام می کرد ،  این سه با انتشار بیانیه ای در وال استریت ژورنال این ادعاها را که کادر مدیریتی سیا عمدا در این موارد به کاخ سفید و کنگره درباره دامنه و کارآیی برنامه خود دروغ گرفته است ،‌ تکذیب کردند. رودریگز از حامیان سرسخت این برنامه در کتابی تحت عنوان "تدابیر دشوار"  از این برنامه به عنوان راه حلی ضروری در دوران سخت پس از حملات یازده سپتامبر یاد کرده است . 

نکته قابل توجه در این میان این است که قطع نظر از مفاد گزارش کمیته اطلاعاتی سنا و نتیجه گیری های آن ،‌ هنوز هم بخش قابل توجهی از پیکره دولت آمریکا شامل قانونگذاران جمهوری خواه اعتقاد دارند توسل به شیوه های شکنجه  مانند غرق  مصنوعی ،‌ بازجویی های بیست و چهار ساعته ، محروم کردن از خواب و ماهها بازداشت انفرادی ، تاکتیک های مهم و حیاتی در جلوگیری از  تکرار فاجعه ای  به سبک حملات 11 سپتامبر هستند . 

چه اعتقاد داشته باشیم شکنجه های سیا لکه ننگی دائم بر کارنامه حقوق بشر آمریکاست یا برنامه ای برای حفظ جان آمریکایی ها ،‌یک مسئله به قوت خود باقیست: با وجود انتشار این گزارش هنوز هم چیزی تغییر نکرده است و شاید در آینده نیز تغییر نکند .  


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار