میخاییل گورباچف، در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در یک روزنامه روسی منتشر شد؛ "ذوب شدن یخ" روابط روسیه و غرب را خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، میخاییل گورباچف، آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق چهارشنبه "ذوب شدن یخ" روابط  روسیه و غرب را که از آغاز بحران اوکراین به پایین‌ترین سطح رسیده است، خواستار شد.

گورباچف 83 ساله در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه روسی روسییاسکایا گازتا منتشر شد، از اینکه بحران اوکراین باعث مجازات‌های اقتصادی بر ضد روسیه همینطور توقف همکاری در زمینه‌های مختلف حیاتی مانند مبارزه با تروریسم، تغییرات آب و هوایی و مدیریت بیماری‌های واگیر شده است، ابراز تأسف کرد.

گورباچف، معمار سیاست گشایش اتحادیه جماهیر شوروی درسال‌های 80، در این مقاله خاطر نشان کرد: ما باید فورا روابطمان را بهبود ببخشیم.

وی افزود: من از سران سوریه و آمریکا می خواهم به نشستی با یک برنامه گسترده گفتگوها، بدون پیش‌شرط، فکر کنند.

وی تأکید کرد: چنین نشستی باید بین روسیه و اتحادیه اروپا نیز برگزار شود.

این رئیس جمهور سابق در مقاله خود به "مسئولیت خاص" روسیه و آمریکا اشاره کرد و گفت: وقتی این دو از هم دور شوند، جهان با پیامدهای سنگینی مواجه می‌شود.

وی توضیح داد: نباید از این ترس داشت که یک طرف تحقیر می‌شود یا طرف دیگر در تبلیغات خود مدعی پیروزی می‌شود.

گورباچف درباره اوکراین نیز گفت ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان هر دو آتش‌بس را نقض کردند و هر دو به علت استفاده از انواع سلاح‌های خطرناک و زیر پا گذاشتن حقوق بشر مقصر هستند.

این سیاستمدار کهنه‌کار که در گذشته از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتقاد کرده بود، از الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به فدراسیون روسیه حمایت کرد و گفت این کار تصحیح اشتباهی بود که در دوران شوروی صورت گرفت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار