کمیته اطلاعات سنای آمریکا اعلام کرد که سازمان سیا در خصوص بازجویی‌های انجام شده از مظنونان تروریستی، مقام‌های کنگره و کاخ سفید را گمراه کرده است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نشست مجلس سنای آمریکا درباره شکنجه و شیوه‌های بازجویی در سازمان جاسوسی آمریکا آغاز شد. در این جلسه قرار است گزارشی درباره شکنجه‌ در سازمان سیا بررسی شود.

این گزارش در مورد کاربرد شکنجه از سوی دولت ایالات متحده آمریکا است که شامل جزئیاتی است که می‌تواند بخشی از پنهان‌ترین اعمال سازمان سیا پس از واقعه یازده سپتامبر سال 2001 را آشکار کند.

پیش از این برخی رهبران جمهوری‌خواه کنگره علیه انتشار این گزارش هشدار داده و اعلام کرده‌ بودند که گزارش‌هایی که مرتبط با فعالیت‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی است که بیانگر شیوه‌های بازجویی خشن سازمان سیا طی دوران زمامداری بوش است می‌تواند به شورش، خشونت و حتی مرگ آمریکایی‌ها بینجامد.

کاخ سفید هرچند اذعان کرده است که این گزارش ممکن است بتواند "ریسک بزرگتری" را نسبت به تأسیسات و پرسنل این کشور در کشورهایی همچون پاکستان، یمن، مصر، لیبی و عراق ایجاد کند، اما اعلام کرده است که دولت ماه‌ها ــ و در واقع، سال‌ها ــ فرصت داشته است تا طرحی برای (چگونگی) بازتاب این گزارش داشته باشد و این ریسک‌ها نباید انتشار این گزارش را از سوی کمیته اطلاعاتی سنا به تعویق بیندازد.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا اعلام کرد که سازمان سیا در خصوص بازجویی‌های انجام شده از مظنونان تروریستی، مقام‌های کنگره و کاخ سفید را گمراه کرده است.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا با انتشار گزارشی در خصوص برنامه‌های سازمان سیا افزود: سیا در خصوص بازجویی های انجام شده از مظنونان تروریستی مقام های کنگره و کاخ سفید را گمراه کرده و برنامه ای را که بیشتر وحشیانه بوده و اثرگذاری کمتری داشته به طور بدی مدیریت کرده است.

بر اساس این گزارش در خلاصه گزارش 6 هزار صفحه‌ای سنای آمریکا آمده است: بازجویی های سختگیرانه و شدید موثر نبوده و تاثیری در کسب اطلاعات مهم و کلیدی که منجر به قتل اسامه بن لادن شده نداشته است، این بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی حامیان این برنامه بوده است. جزییات مربوط به این برنامه از سیاستگذاران مخفی و پنهان مانده است.

دانی فاین اشتاین رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت: این سند نشان می دهد که مراکز بازداشت مخفی سیا در خارج از آمریکا حداقل 119 نفر را بازداشت کرده و از روش های بازجویی اجباری استفاده کرده اند که در برخی موارد این روش ها شکنجه آمیز تلقی می شود.

حداقل در مورد 26 زندانی استانداردهای بازداشت رعایت نشده است. در پاییز 2002 میلادی یک زندانی بر اثر هیپوترمی جان خود را از دست داده است. یک زندانی دیگر نیز به مدت 17 روز در یک مکان تاریک نگهداری شده بدون آنکه کسی بداند وی در آنجاست.

گزارش نهایی کمیته اطلاعات سنا 40 میلیون دلار هزینه داشته و 6 سال برای تکمیل آن وقت صرف شده است. این جامع ترین ارزیابی از وضعیت مراکز سیاه بازداشت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است و به روش های بازجویی ماموران سیا در برخورد با مظنونان حوادث تروریستی پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی اشاره دارد.

گزارش منتشر شده بار دیگر بحث هایی را در خصوص تاکتیک های سیا مطرح کرده است و هشدارهایی را در خصوص استفاده از این روش‌ها علیه شهروندان آمریکایی یا تاسیسات این کشور در خارج به میان آورده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال 2009 زمانی که به قدرت رسید دستور متوقف شدن این برنامه را صادر کرد و از انتشار این گزارش حمایت کرده است.

بر خلاف ادعاهای مطرح شده از سوی سیا، روش های وحشیگرانه مقام های رسمی آمریکا را به شناسایی ابو احمد الکویتی پیک و قاصد اسامه بن لادن رهنمون نکرده است، مساله ای که کمک زیادی به افشای مکان اختفای رهبر القاعده کرده است.

بازجویی از ابو زبیده مظنون تروریستی که 83 بار شکنجه شده وحشیانه تر از چیزی بوده که قبلا تصور می شده است. در یک نقطه وی در یک جعبه یک و نیم متری قرار داده شده و به آب بسته شده است به طوری که حباب آب دهان وی را پر کرده است. سایر بازداشت شدگان نیز با پاهای شکسته مجبور به نشستن در وضعیتی پرفشار شده اند.

کمیته سنا به حداقل 20 مورد از نمونه‌های موارد بازجویی اشاره می کند که سیا مدعی است منجر به کسب اطلاعات ارزشمندی شده است. هیچ یک از این موارد اشاره شده نشان نمی دهد که اطلاعات کسب شده را نمی شده با استفاده از ابزارهای دیگر به دست آورد. در عوض، کمیته سنا به این مساله پی برده است که سیا از روش های بازجویی استفاده کرده که تفاوت زیادی با آن چیزی داشته که از سوی وزارت دادگستری یا سیاستگذاران آمریکایی اجازه آن داده شده است. جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و همه اعضای کمیته اطلاعات سنا تا سال 2006 میلادی در جریان روش های استفاده شده سیا در بازجویی های خود نبوده اند.

کمیته سنا همچنین هیچ سند و مدرکی در این خصوص پیدا نکرده است که سیا جورج بوش را قبل از سال 2006 میلادی در جریان روش های شدید و سختگیرانه شکنجه قرار داده باشد. البته به این مساله اشاره شده است که دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در نشستی حضور داشته است که در خصوص این روش های بازجویی بحث و مذاکره شده است. علی رغم هشدارهای مطرح شده از سوی مخالفان انتشار این گزارش از جمله برخی جمهوری خواهان کمیته اطلاعات سنا که آمریکایی ها ممکن است با اقدامات تلافی جویانه در خارج از کشور روبرو شوند، اوباما از انتشار این گزارش حمایت کرده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز گذشته تاکید کرد که رئیس جمهور بر این باور است که انتشار این گزارش مهم است بنابر این مردم در سراسر جهان و مردم در اینجا یعنی آمریکا به دقت درک می کنند که چه چیزی اتفاق افتاده است. دولت آمریکا گام هایی را برای ارتقای امنیت در تاسیسات آمریکا در سراسر جهان انجام داده است.

مایک راجرز نماینده جمهوری خواه میشیگان و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز تاکید کرد که انتشار یافته های این گزارش به تروریست ها مهمات تازه ای خواهد داد تا خشونت خود را تشدید کنند  و جان مقام های آمریکایی بیشتر و متحدان ما را در معرض خظر قرار دهند.

راجرز افزود: همه چیزی که آنها برای انجام دادن به دست می آورند این است که آنها فکر می کنند این گزارش چیزی را نشان می دهد و آنها از این گزارش برای ماشین تبلیغاتی خود استفاده می کنند. چرا ما می خواهیم جان برخی دیپلمات ها را به خطر بیندازیم برای چه؟ ما می خواهیم زندگی برخی مقام های اطلاعاتی را که هیچ ارتباطی با این گزارش نداشته اند به خطر بیندازیم برای چه؟

اوباما و دموکراتهای سنا این انتقادات را رد کرده اند. 8 عضو کمیته اطلاعات سنا و همین طور کارل لوین نماینده دموکرات میشیگان که عضو سابق کمیته خدمات تسلیحاتی سنا بوده در نامه ای به جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا حمایت خود را از انتشار این گزارش اعلام کرده اند
منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، سیا ، گزارش ، کنگره ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.