وزیر امور خارجه بلژیک از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک ابراز خرسندی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ دیدیه ریندرز که در سفر دو روزه‌ای در روسیه به سر می برد در نشست مطبوعاتی مشترکی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود با اشاره به تقویت روابط دو جانبه میان روسیه و بلژیک گفت، فرصتی برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور و در پی آن حضور اقتصادی بلژیک در روسیه و نیز انجام مشاوره های سیاسی فراهم شده است.

 وی ابراز امیدواری کرد کارهای اداری مربوط به این همکاری ها سریعتر انجام شود. وی افزود، قراردادهایی در زمینه های گذرنامه و یا تجهیز هواپیماها و همچنین انجام سه پرواز در هفته از بروکسل به سن پترزبورگ که موجب تقویت ارتباط روسیه و بلژیک می شود از موارد گفت وگو و توافق طرفین بوده است. 

وزیرخارجه بلژیک ضمن تشکر از لاوروف به خاطر حمایت از برنامه های بلژیک در اتحادیه اروپا درباره مسئله اوکراین گفت، قصد دارم تأکید کنم که در سراسر خاک اوکراین از حقوق بشر حفاظت و حمایت می شود و روسیه در این زمینه نقش خود را چه در شرق و چه در سایر نقاط اوکراین ایفا می کند. 

نکته دیگر موضوع اصلاحات در اوکراین است که بحث تمرکز زدایی هم در آن لحاظ می شود. اتحادیه اروپا نیز در کمیسیون ونیز، در زمینه اصلاحات قانون اساسی در اوکراین به ایفای نقش خواهد پرداخت و این موضوع به روند تمرکززدایی و انجام انتخابات جدید منطقه ای کمک خواهد کرد.

 نکته سوم در موضوع اوکراین نیز بحث آتش بس است. من از تعهد روسیه به تداوم این آتش بس و اجرای پروتکل مینسک بسیار خرسندم. سازمان همکاری و امنیت اروپا نقش خود را در کنترل این آتش بس ایفا می کند و امیدوارم این آتش بس به طور کامل تحقق پیدا کند. 

وی در ادامه درباره دیگر مسائل مهم بین المللی گفت در موضوع سوریه ضمن تأکید بر تعهد اتحادیه اروپا از جمله بلژیک در حل موضوع سوریه گفت بلژیک روسیه و اتحادیه اروپا در کنار استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد می توانند راه حلی را برای اوضاع حلب پیدا کنند.

 
وزیر خارجه بلژیک در ادامه درباره موضوعات منطقه غرب آسیا و بحث از سرگیری روند صلح فلسطین و اسرائیل بر نقش سیاسی فعال اتحادیه اروپا در روند صلح در این منطقه از طریق تعیین یک یا دو فرستاده ویژه این اتحادیه، ابراز امیدواری کرد که دو کشور روسیه و بلژیک بتوانند با همکاری هم در زمینه برقراری صلح همکاری کنند.

دیدیه ریندرز همچنین از ادامه روند مذاکرات هسته ای ایران با حضور کاترین اشتون ابراز خرسندی کرده و از تداوم ایفای نقش اشتون در این روند که به عقیده وی در مذاکرات اخیر نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرد، ابراز رضایت کرد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار