سیف در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری مبارزه با فساد:

26 میلیون چک برگشتی طی 4 سال گذشته بی اعتمادی را در بازار نهادینه کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ‌برای مبارزه جدی با فساد نیازمند تحول در حوزه‌های ساختاری و بنیادین هستیم و فناوری و امکانات آن فرصتی مناسب برای کشف نقاط آسیب پذیر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی با حضور در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: در گذر بیش از سه دهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی در حوزه مبارزه با فساد اداری اقداماتی صورت گرفته لکن فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب خطاب به سران 3 قوه خط مشی مبارزه با فساد است و به عنوان چراغ راه مبارزه با فساد در نظر گرفته شده است.
 
وی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان یکی از ابزار نظام و سیاست پولی کشور ماموریت ثبات نظام مالی و رشد اقتصادی را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دارد و از سوی دیگر ایجاد نظام بانکی بر اساس استانداردهای بین‌المللی را دارد.
 
سیف در ادامه افزود: بانک مرکزی مصمم است با تلاش هدفمند در جهت شفاف‌سازی حوزه اقتصاد و سالم‌سازی اقتصاد از اقدامات و زمینه‌های فسادزا به خصوص در حوزه پولی و ارزی جلوگیری کند.
 
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: بانک مرکزی اعتقاد دارد که امروز، فساد در شکل‌های گوناگون همانند رشوه، پولشویی،‌ تقلب، اختلاس، تبانی و کسب امتیازهای خاص به صورت سیستمی در حال شکل‌گیری است و با در نظر داشتن 4 حوزه حوزه اصلی تاثیرگذار در ایجاد و گسترش نظام بانکی کشور که شامل عدم شفافیت در مراودات مالی و تفاهمات بانکی، نظارت بانکی و چالش‌های آن، چالش‌های پیش روی تشکل پولی و ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بین دستگاه‌ها و فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های اطلاعاتی و نظارتی در راستای نظارت دقیق و همه جانبه از منویات بانک مرکزی است.
 
وی گفت: حصول اطمینان از رعایت استاندارد و ضوابط و تطبیق عملیات بانک‌داری با ضرورت مبارزه با پولشویی و مبارزه با عوامل موثر در ایجاد فساد در حوزه پولی و مالی بانک مرکزی است.
 
سیف در ادامه تصریح کرد: موفقیت در این زمینه، مسئولیت خطیر، بی شائبه و همه جانبه‌‌ای را برای ایجاد اشراف و حاکمیت مناسبی بر بانک مرکزی ایجاد می‌کند که در راستای تحقق این امر مهم راهکارهای بانک مرکزی در حوزه ارتقاء سلامت ادرای با سه رکن اصلی ساختار، روش‌ها و طبقه‌بندی خواهد بود.
 
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: بانک مرکزی نیازمند حصول اطمینان از بهره‌مندی از ساز و کاری سازمانی که بتواند این بانک را از نظر ساختار مالی و رعایت قانون مورد پایش و کنترل قرار داده و با آگاهی به موقع مقامات از تگناهای مشکلات یاری رسان آنان در بهبود عملکرد سازمان باشد که این امر مهم به حوزه بازرسی نیازمند است و محوریت حسابرسی درونی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی و رسیدگی به شکایات محقق شده است.
 
وی اظهار داشت: یکی از چالش‌های نظام پولی کشور بروز شکاف و فاصله میان واقعیت روزمره و روش‌های اجرایی ناظر بر ممیزهای حسابرسی و کنترل است که همچنان در روابط سنتی پیشین می‌چرخد.
 
سیف در ادامه افزود:‌ در سال‌های گذشته ورود فناوری به حیطه فرایندهای بانکی مجموعه نظارت بانک مرکزی را با چالش‌های مربوط به سرعت رشد عملیاتی و حجم  انبوه داده‌ها مواجه شده است، لذا بازنگری در روش‌های بانک مرکزی و نظارتی و تمرکز بر نوسازی در فرآیندهای انجام کار به صورت سیستمی یکی از الزامات است.
 
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی با آغاز دو طرح هم‌راستای بانک مرکزی 1400 و نیز نقشه نوسازی سیستم بانکی درصدد به روز نمودن فرایندها و بازتعریف نقشه‌های هدایت بانک مرکزی و واحدهای نظارتی در بانک‌های همگانی با تحولات محیطی را از سر بگیرد.
 
وی گفت: اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری در سه شاخه به هم پیوسته دنبال می‌شود که اولا جامعیت و پیوستگی سامانه‌های الکترونیکی پردازش‌های بانکی باید در تمام ابزار و خدمات حاصل شود ثانیا ماهیت داده‌ها باید به صورت استاندارد تالیف، پایش و نگهداری شود و ثالثا ساز و کار پایش انبوه اطلاعات به منظور حصول اطمینان از اجرای مقررات و کشف سریع و تحرکات و موارد مشکوک و همچنین  اتخاذ موارد اصلاحی در زمان مناسب اجرا شود.
 
سیف تاکید کرد: پیوستگی‌های ساختار فرایند و فناوری در بانک مرکزی در غالب سامانه‌هایی برنامه‌ریزی شده که هر یک ابعاد کاربردی در مبارزه با فساد نظام پولی را هدف قرار می‌دهند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: اولین سامانه نسیم یا بانکداری متمرکز الکترونیکی بانک مرکزی است که لازم به ذکر است که بیش از 200 هزار حساب در شبکه بانکی متعلق به وجوه دولت بود که نظارت کافی بر آنها وجود نداشت و ایجاد تمرکز و یک پارچگی در حساب‌های دولتی و رصد و پالایش آن از جمله مزایای این سامانه است.
 
وی اظهار داشت: دومین سامانه پیام‌رسان الکترونیک است که تمام مراودات میان بانکی را از طریق پروتکل‌های بین‌المللی تحت پردازش قرار می‌دهند که این سامانه از 93/9/20 در سراسر کشور شروع به فعالیت می‌کند.

سیف بیان داشت: سومین سامانه فرآیند اجرایی و پردازش چک‌ها را توضیح می‌دهد که در 4 سال گذشته 26 میلیون چک برگشتی در نظام بانکی داشتیم گه  این حجم عظیم بی اعتمادی زیادی را در بازار اقتصادی میان فعالان اقتصادی و بانک‌ها ایجاد می‌کرد که این سامانه با نام چکاوک و با هدف حذف گردش فیزیکی چک‌ها در بین شعب بانکی و نظارت متمرکز بر گردش وجوه و اعمال کنترل‌های قانونی بر اساس مصوبات پول مراحل اجرایی خود را طی می‌کند که اعتماد به چک  را به بازار برگرداند و این سامانه تاکنون در 12 استان شروع به فعالیت کرده و تا پایان اسفند در کشور به طور کامل فعالیت خواهد کرد.
 
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: چهارمین سامانه پرتال ارزی  است که شامل سامانه‌های بازرگانی، ارزی بانک مرکزی و گمرک  است که آنها را به یکدیگر متصل کرده و فرایندهای بین دستگاهی را مدیریت می‌کند.
 
وی گفت: پنجمین سامانه فناوری اطلاعات است که در سال‌های گذشته که با تعمیق ورود آن تحولات عظیمی را در حوزه‌های ارتباطی میان افراد و سازمان‌ها ایجاد کرده است و با توجه به آن، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

سیف اظهار داشت: پنجمین سامانه نظارت الکترونیکی بانک‌هاست که استانداردسازی و یکپارچه سازی داده‌ها و همچنین نظارت جامع الکترونیکی به فعالیت‌های بانکی را انجام می‌دهد.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نقشه راه ده ساله آینده شبکه بانکی کشور را با کمک مشاوران انجام داده و در آن زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز در این نقثشه در حوزه‌های مختلف بانک مرکزی را که در طی 10 سال آینده به تدریج تکمیل و یا مستقر خواهند شد را شناسایی می‌کنند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اهداف نقشه را 1400 بانک مرکزی شامل تجزیه و تحلیل وضعیت موجود و رفع موانع جهت نیل به یک نظام بانکی نوین را بر اساس استاندارهای جهانی و تعیین مسیرهای آتی نظام بانکی کشور شناسایی و اهداف بلند مدت استراتژی به کار گیری فناوری‌های نوین بانکی و تدوین مدیریت است.
 
سیف بیان داشت:  مبارزه جدی با فساد نیازمند تحول در حوزه‌های ساختاری و بنیادین است، فناوری و امکانات فرصتی مناسب برای کشف نقاط آسیب پذیر را فراهم کرده است و بانک مرکزی درصدد است با بهره‌گیری از فناوری و راهبردهای داده شده تحولات جدی را برای مبارزه با فساد انجام دهد.
 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی در زمانی کوتاه نیز ساماندهی غیر متشکل فعالیت نهادهای پولی غیرمجاز را شامل می‌شود که به صورت ویژه در ستور کار قرار دارد و موسساتی که قبلا با داشتن سهم تقریبا 30 درصدی از بازار پولی کشور بدون نظارت بانک مرکزی سهم قابل توجهی در نوسانات ناخوشایند بازارهای مرتبط ایفا می‌نمودند و با ورود به فعالیت‌های سوداگرانه بازار را دچار تلاطم می‌کردند با پیگیری‌های بانک مرکزی در جهت تنظیم بازار غیر متشکل پولی و قانون برنامه پنجم علی رغم چالش‌های موجود بخشی از این موسسات غیرمجاز را ساماندهی کرده و منابع این موسسات را در راستای اهداف نظام بانیک کشور مدیریت کرده است و ساماندهی بقیه را نیز در دستور کار خود قرا داده است.
 
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم طی این راه طولانی برای عمل کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری و مطالبات ملت در برخورد با مفاسد اقتصادی تمام مسئولان و  دست اندرکاران نظام با یکدیگر تعامل و همکاری انجام دهند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سیف ، بانک ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار