سفیر ایران در هند با اشاره به اینکه اقتصاد هند و ایران مکمل یکدیگر هستند گفت: این دو کشور در حوزه‌های مختلف رقیب یکدیگر نیستند و در بسیاری زمینه‌ها مکمل یکدیگر می‌باشند که باید از این فرصت جهت مبادلات تجاری استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، انصاری سفیر ایران در هند در نشست بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری ایران و هند با اشاره به اینکه اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند گفت: این دو اقتصاد در حوزه‌های ختلف رقیب یکدیگر نیستند و در یک راستا می‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین موضوع اقتصادی در دنیا بحث انرژی و ارتباطات و حمل‌ونقل است گفت: بر این محورها نیز اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند چرا که هند بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در دنیا است و ایران امن‌ترین و مطمئن‌ترین تأمین منابع انرژی است و در آینده نیز ایران می‌تواند صادرات برق به هندوستان را داشته باشد.

سفیر ایران در هند افزود: همچنین ایران در بخش حمل‌ونقل مزیت‌های بسیاری دارد و  یکی از ارزان‌ترین کریدورهای حمل‌ونقل برای کشورها به ویژه هند جهت ارتباط با افغانستان، آسیای میانه و روسیه است.

انصاری ادامه داد: یکی از علاقمندترین کشورها به سرمایه‌گذاری در بخش راه‌آهن و توسعه بنادر ایران هندی‌ها هستند همچنین حیات ایران و هند در بخش عمده‌ای از اقتصاد خلیج‌فارس و دریای عمان بستگی دارد که امنیت این مسیر بین‌المللی نیز به همکاری خوب ایران و هند و سایر کشورهای این مسیر بستگی دارد.

سفیر ایران در هند با اشاره به ظرفیت‌های موجود در روابط ایران و هند تصریح کرد: در حوزه انرژی به ویژه در پتروشیمی و کودهای شیمیایی هند بازار بسیار خوبی برای ایران است و در چند سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها فروش نفت ایران به هند به طور مستمر ادامه داشت و در سخت‌ترین شرایط نیز متوقف نشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 2.5 میلیارد دلار صادرات کودهای شیمیایی ایران به هندوستان بود که این رقم نشان‌دهنده ظرفیت خوب در این بخش است.

وی تأکید کرد: برای هندی‌ها نیز مقرون به صرفه است که در ایران در بخش پتروشیمی و کود شیمیایی سرمایه‌گذاری نمایند.

به گفته انصاری 52 درصد اشتغال هند در حوزه کشاورزی است و بر این اساس کشاورزی برای هند حیاتی‌ترین بخش اقتصاد است و سال گذشته 260 میلیون تن انواع غلات از این کشور صادر شده است.

انصاری افزود: هندی‌ها در زمینه نیروگاه‌های برق و همچنین نیروگاه‌های خورشیدی خوب عمل کردند و ما می‌توانیم در زمینه صادرات برق از طریق زیر دریا به هند اقدام نماییم.

انصاری در ادامه با تأکید بر اینکه باید قوانین برای مبادلات تجاری سهل‌تر شود گفت: باید پیچ سفت قوانین را باز کنیم در غیر این صورت چه تحریم‌ها باشند و یا نباشند مشکلات وجود دارد.

وی در ادامه دارو وتجهیزات پزشکی و مواد اولیه آن را از جمله زمینه‌های همکاری ایران و هند عنوان کرد و گفت: شرکت‌های فعال در این بخش علاقمند به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.

انصاری در ادامه افزود: منابع مالی ما در هند بسیار زیاد است که این منابع به دو بخش منابع روپیه و منابع یورو تقسیم می‌شود که باید از این منابع برای گسترش مبادلات تجاری و گرفتن خطوط اعتباری و نیز اطمینان‌بخشی به بانک‌ها جهت استفاده از آن بهره ببریم.

سفیر ایران در هند از امضای خط اعتباری بین ایران و هند در دی ماه جهت تسهیل تجارت خبر داد و گفت: یکی از راه‌های استفاده از این منابع مالی دادن فرصت به شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی جهت حضور در بازار هند می‌باشد و از بانک مرکزی تقاضا می‌کنیم فرصت را به شرکت‌های فنی و مهندسی که مشکل اصلی آنها صدور ضمانت‌نامه است بدهد و این شرکت‌ها را به یوکوبانک هند معرفی کند تا بتواند پروژه‌های خود را در هند اجرا کند.

وی وجود دانشجوهای ایرانی در هند را یکی دیگر از پل‌های ارتباطی میان دو کشور ذکر کرد و گفت:‌ امروز نزدیک به 8 هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل هستند که این خود بهترین پل ارتباطی میان دو کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، هند ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار