جعفری‌ دولت آبادی خبر داد

جزئیات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی/ صدور قرار 1000 صفحه‌ای برای سه متهم پرونده نفتی/ صدور 65 کیفرخواست برای متهمان فساد سه هزار میلیاردی

دادستان تهران در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد آخرین جزئیات پرونده‌های قضایی از جمله فساد 12هزار میلیاردی و پرونده سه متهم نفتی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران «عباس جعفری دولت آبادی» صبح امروز با حضور در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این همایش فرصت مغتنمی است و باید بگویم که مبارزه با فساد اولویت اول و جدی دستگاه قضایی است و مبارزه با این امر به یک اراده جمعی نیاز دارد.
 
**صدور قرار 1000 صفحه‌ای برای سه متهم نفتی

وی ادامه داد: قوه قضاییه در این زمینه به پرونده‌های مهمی رسیدگی کرده که از جمله آن پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی است که به آن رسیدگی شد و همچنین در پرونده نفتی بازپرس قراری بیش از 1000 صفحه تهیه کرده و ان‌شاءالله به زودی پس از اظهارنظرها به دادگاه خواهد رفت. 

**110 محکوم اقتصادی در زندان هستند

 
جعفری دولت‌آبادی افزود: در حال حاضرحدود 110 محکوم اقتصادی با مبالغ بالا در زندان‌ها تحمل محکومیت می‌کنند و همچنین پرونده‌های مهمی در دادستانی تهران تحت رسیدگی قرار دارند که به دلیل محرمانه بودن نمی‌توانیم اسمشان را اعلام کنیم. 

وی ادامه داد: اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد و این در حالی است که همه مبارزه به دستگاه قضایی ختم نمی‌شود و سوال ما این است که چرا بانک‌ها بستر تولید جرم شده‌اند و اجازه می‌دهند ضمانت‌نامه‌های موهوم صادر شود و پرونده‌های تحت موضوع فساد بروز پیدا کند؟ چرا اعلام می‌شود 7هزار موسسه پولی وجود دارد اما وقتی مراجعه می‌کنیم تعداد محدودی مجوز دارند، این‌ها چگونه پول‌های مردم را جذب می‌کنند و بعد به اسم سرمایه در کارهای غیرمعتبر ورود می‌کنند و کارهای غیرقانونی انجام می‌دهند؟
 
**بسترهای وقوع جرم را خشک کنیم

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید در دستور کار جدی دولت، قوه قضاییه و مجلس قرار بگیرد خشکاندن بسترهای تولید جرم در دستگاه‌هایی است که پول در اختیار دارند از جمله بانک‌ها، موسسات پولی، شرکت‌های لیزینگ و شرکت‌های اعتباری که اعتبارات مردم را جذب می‌کنند.
 
وی افزود: اگر هر بار بگوییم که فلان مقدار فساد کشف کرده‌ایم مردم به ما امیدوار نمی‌شوند و این خبری که اخیرا اعلام کردند و مبلغی که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده موید حرف ماست که چرا هر روز پرونده جدیدی برای دستگاه قضایی تولید می‌شود بدون این که دستگاه قضایی در آن نقش داشته باشد و باید دستگاه قضایی پاسخگوی اقداماتی باشد که دیگران انجام می‌دهند؛ بنابراین در دستگاه قضایی اراده جدی‌تر از گذشته است و مفسدین اقتصادی بدانند که دستگاه قضایی بدون تبعیض واستثنا با آن‌ها برخورد می‌کند. 

**جزئیات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی
 

دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات اختلاس پرونده 12 هزار میلیاردی تصریح کرد: این پرونده دو بخش دارد که یک بخش آن در تهران و بخش دیگر در کرمان است و اخیرا بانکی که در این زمینه ذینفع این پرونده است درخواست کرده که این پرونده در تهران تجمیع شود البته تجمیع پرونده مقررات قانونی دارد و قدری زمان‌بر است و باید در دستور بررسی قرار بگیرد و مسئولان عالی قضایی با این درخواست موافقت کنند.  
 
جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: در ارتباط با این پرونده یک متهم در کرمان بازداشت است و پرونده در دادسرای اقتصادی تهران تحت رسیدگی است و اگر با این تجمیع موافقت شود احتمال دارد در آینده این پرونده به صورت توامان مورد رسیدگی قرار بگیرد.
 
وی افزود: پرونده‌های زیادی در محاکم حقوقی تهران علیه بانکی که یکی از طرفین این پرونده است مطرح شده که طبیعتا با توجه به حجم گسترده پرونده امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
 
**5 بانک در فساد 12 هزار میلیاردی مطرح هستند

دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در پرونده 12 هزار میلیاردی بانکی که تخلف کرده خصوصی است یا دولتی گفت: تا آن جایی که ما اطلاع داریم بخش عمده‌ای از سهام این بانک خصوصی است و ممکن است سهام دولتی هم داشته باشد اما اسم بانک را به زبان نمی‌اورم چرا که ممکن است سپرده گذاران این بانک احساس ناامنی کنند اما در این پرونده یک بانک مطرح نیست بلکه 5 بانک مطرح است که یکی از بانک‌ها موضوع را کشف کرده و کمک کرده تا به سرانجام برسد.  
 
وی در ارتباط با این که آیا برای سه متهم پرونده نفتی کیفر خواست صادر شده یا خیر گفت: بازپرس قرار خود صادر کرده است که بسیار مفصل و طولانی است و خواندن قراری که بیش از 1000 صفحه دارد زمان می‌برد بنابراین اجازه بدهید زمانی که کیفر خواست صادر شد اطلاع دهم اما قرار مجرمیت صادر شده است.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا پرونده مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مربوط به فساد است گفت: در ارتباط با پرونده آقای سیاسی اجازه دهید تحقیقات را انجام دهیم و سپس اطلاع رسانی کنیم. چ

**صدور 65 کیفرخواست برای متهمان فساد سه هزار میلیاردی

 
دادستان تهران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده 3 هزار میلیاردی و بازپس گرفتن طلب‌های بانک‌ها از متهمان تصریح کرد: در این پرونده بیش از 65 کیفرخواست به صورت مجزا صادر شده است و بیش از 20 نفر غیر از چند نفری که به اعدام محکوم شدند اکنون در زندان به سر می‌برند.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اموال زیادی از این افراد مسترد شده و اخیرا توافقاتی با بانک‌ها صورت گرفته اما چون نهایی نشده اجازه دهید که اعلام نکنم.

انتهای پیام/
برچسب ها: همایش ، ارتقا ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
چرا اسامی مفسدان اقتصادی اعلام نمیشه
آخرین اخبار