چاپچیان‌ گفت: با کارهایی که در ایران در زمینه روش‌های کم تهاجمی جراحی زنان صورت می‌گیرد، کشور به رتبه اول در این زمینه میان کشورهای منطقه و آسیا تبدیل شد.

شهلا چاپچیان متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: روش‌های کم تهاجمی‌ جراحی‌های زنان با ورود لاپاراسکوپی‌ به این نوع جراحی‌ مطرح شد در این روش به جای آنکه شکم بیمار با یک برش عمودی یا افقی بسیار بزرگ شکافته شود که در نتیجه آن لایه‌های زیادی از شکم باز می‌شود و با ایجاد چند سوراخ کوچک، جراحی‌ صورت می‌گیرد.

وی افزود: در روش‌های کم تهاجمی‌ جراحی زنان درد فرد و مدت بستری وی در بیمارستان کاهش پیدا می‌کند همچنین چسبندگی کمتری پس از این عمل دیده می‌شود و هزینه‌های مخارج و وسایل بیمار در بیمارستان با کاهش روبرو است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به روش‌های کم تهاجمی دیگر در جراحی‌های زنان تصریح کرد: علاوه بر لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی‌ نیز در روش‌های کم تهاجمی جراحی‌های زنان دیده می‌شود این روش به  خصوص در مورد بیماری‌های مادر زادی، نازایی و سرطان‌های زنان در مراحل اولیه کاربرد دارد.

چاپچیان با اشاره به حذف تهاجم از روش‌های جراحی زنان بیان کرد: هنگامی‌که‌ نگاه کلی‌تری به طب زنانه داشته باشیم نه تنها می‌توان تهاجم را از این روش‌های درمانی حذف کرد بلکه می‌توان میزان آن را کاهش داد همچنین روش‌های کم تهاجمی‌ در غربالگری‌ها و پیشگویی‌های بیماری‌های زنان همچنین برای پیش بینی‌های بیماری سرطان استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: زایمان‌های بدون درد در آب که در آن سرم به بیمار زده نمی‌شود از روش‌های کم تهاجمی است که مشکلات و درد کمتری را به همراه دارد. امروزه غربالگری جنین که با انجام آزمایش خون مادر انجام می‌شود نیز از دیگر روش‌های کم تهاجمی جراحی‌های زنان به شمار می‌رود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به فاصله کشورمان با سایر کشور‌ها از نظر کاربرد روش‌های کم تهاجمی در جراحی زنان خاطر نشان کرد: استفاده از روش‌های کم تهاجمی در جراحی‌های زنان به تجهیزات بسیار گران قیمتی نیاز دارد که نمی‌توان آنها را به کشور وارد کرد. مشکل در ورود این تجهیزات، فاصله کمی میان کشور ما با سایر کشور‌ها ایجاد می‌کند با کار‌های متخصصین ما در ایران فاصله میان ایران و سایر کشورها در زمینه روش‌های کم تهاجمی زنان کمرنگ شده است.

چایچیان ادامه داد: با کارهایی که در زمینه روش‌های کم تهاجمی جراحی زنان در ایران انجام می‌شود کشورمان در منطقه و آسیا رتبه اول را دارد. در زمینه سرطان زنان، لاپاراسکوپی و تجهیزات آن همچنین لیزر و استفاده از روبات می‌توان کارهایی انجام داد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار