رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

25 هزار میلیارد تومان در اختیار 575 بدهکار دانه درشت/ مبلغ اصلی فساد کشف شده تنها 70 میلیارد تومان است

سیف گفت: این اتفاق از سال 85 تا اوایل سال 91 اتفاق افتاد و رقم این تخلف، 12 هزار میلیارد تومان با گردش عملیات اتفاق افتاده و مبلغ اصلی تنها 70 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک در خصوص سیستم بانکی و برگزاری همایش پیش رو گفت: شرایط امروز به گونه‌ای است که اتفاق نظر جدی برای مبارزه با فساد در سه قوه وجود دارد و نگاه ما نگاهی سیستمی و برخوردار از تجربیات روز دنیا است. این همایش در جهت پرداختن به نکات کلیدی و اجماع نظر کلیه سازمان‌ها و قوای فعال کشور است.

وی در ادامه در خصوص نقش بانک‌ها در فساد فعالیت‌های اقتصای اظهار داشت: مطمئنا بانک‌ها نقش کلیدی در این راستا دارند و نکته مهم این است که با شیوه‌های سنتی نمی‌توان از بروز و ظهور چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. یکی از بحث‌های مهم ما در این زمینه بحث استانداردهای حاکمیتی شرکتی است. افراد حقوقی می‌توانند از کلیه مزیت‌های اشخاص حقیقی استفاده کنند اما نکته مورد توجه نوع ارتباط افراد حقوقی و دقت نظر در میزان ریسک روابط و فعالیت‌های آنها با یکدیگر است که باید با استفاده از استانداردها و فناوری‌های روز دنیا و هدایت بانک‌ها به سمت خودکنترلی، می‌توان این شرایط را کنترل و هدایت کرد.

وی در ادامه افزود: اگر کنترل‌های داخلی در حد مطلوب باشد هیچگاه در یک بانک تصمیمی که موجب مواجه بانک یا بنگاه با مشکلی است، شکل نخواهد گرفت.  

سیف در ادامه در خصوص برنامه‌ریزی‌های بلندمدت بانک مرکزی اذعان داشت: در بانک مرکزی پروژه‌های زیادی در دست بررسی و اجرا داریم از جمله برنامه بلندمدت بانک 1400 که با این برنامه به بالا رفتن کیفیت نظارت بانک مرکزی کمک بسزایی خواهد شد. در این برنامه ارتقای ساختارها،‌ اصلاح فرآیندها و روش‌ها و اصلاح و استفاده از فناوری‌های روز دنیا و آی تی مورد بررسی است و ما امیدواریم این برنامه 10 ساله موجب تحول عظیمی در بانک مرکزی و متعاقبا سیستم بانکی کشور شود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این برنامه به کارکردها و استفاده از سامانه‌های نسیم و چکاوک اشاره داشت و افزود: یکی از سامانه‌های مورد استفاده در بانک مرکزی استفاده از سامانه نسیم است و خاصه برای حساب‌های دولتی استفاده می‌شود و با این سامانه وظیفه اصلی بانک مرکزی که بانکداری دولتی است عملی خواهد شد و 200 هزار حساب در این سامانه شکل خواهد گرفت که گمرک یکی از سازمان‌هایی است که شروع به فعالیت و استفاده از این سامانه داشته است.

سیف افزود: سامانه چکاوک یکی دیگر از سیستم‌های مورد استفاده در بانک مرکزی و سیستم بانکی است که موجب تسهیل معاملات فعالان اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: در چهار سال منتهی به سال 92، 22 میلیون چک برگشتی داشتیم که این حجم بالا موجب بی‌اعتمادی به فعالان اقتصادی است اما سامانه چکاوک این امکان را می‌دهد تا با استفاده از شماره‌ای که روی لاشه چک درج شده بتوان میزان اعتبار چک را بررسی کرد و این چک از هر شعبه‌ای و هر بانکی قابل وصول است.

سیف افزود: این طرح در 12 استان پیاده‌سازی شده و تا 22 بهمن کل استان‌ها را دربرخواهد گرفت و در حال حاضر گلستان آخرین استان برخوردار از سامانه چکاوک است.

سیستم بانکی ما از فناوری‌های روز دنیا عقب است

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: نظام بانکی با استفاده از فناوری‌های روز و بازسازی خود می‌تواند از بروز و ظهور فساد و بسیاری از مشکلات دیگر جلوگیری کند اما متأسفانه سیستم بانکی ما از فناوری‌های روز دنیا بسیار عقب است و نمی‌توان به خوبی ریسک حاصل از فعالیت‌های خود را کنترل کند و مطمئنا طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ظرف یک، دو سال آینده تحولات جدی در سیستم بانکی خواهیم داشت. در همین راستا اخیرا با هر یک از بانک‌ها جلساتی تشکیل داده‌ایم و سعی کردیم مشکلات هر یک را به آنها گوشزد و زمان‌بندی خاصی برای اصلاح این تخلفات به آنها ارائه دهیم و آنها موظف هستند به صورت ماه به ماه اطلاعات و گزارش عملکرد خود را به بانک مرکزی ارائه کنند.
 
ثبات و آرامش مهم‌ترین برنامه بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی برنامه‌های خود را در خصوص اقتصاد مقاومتی تا 26 آبان تصویب کرد و مبنای کار قرار گرفت و اصلی‌ترین مطلبی که بانک مرکزی در اقتصاد مقاومتی دارد، ثبات و آرامش در اقتصاد کشور است و سعی شد که زیربناهایی از جمله یکسان‌سازی نرخ ارز، تعادل در سود بانکی و ... رعایت شود تا بانک مرکزی بتواند با سیاست‌های خود به کلیه این اهداف و در نتیجه اقتصاد مقاومتی دست یابد مطمئنا اجرای یک سیاست پولی منعطف می‌تواند ما را به اهدافی از جمله تعادل در عرضه و تقاضای ارز برساند.

وی با بیان اینکه در همایش پیش رو سعی شده تا توضیحات کاملی در خصوص سامانه‌های ایجاد شده برای کمک به کاهش هر چه بیشتر فساد در سیستم بانکی ارائه شود افزود: برای ارتقای سلامت اداری باید سه محور اصلاح ساختارها، بازنگری و اصلاح فرآیندها، ‌استفاده از فناوری‌های روز دنیا به کار گرفته شود. سیستم بانکی هدفی برای ایجاد گلوگاه‌های فساد است.  

وی در خصوص مهم‌ترین گلوگاه‌های ایجاد فساد در سیستم بانکی گفت: اصولا نظام بانکی هدف است به همین جهت باید از سیستم‌های محکم و نفوذناپذیر برخوردار باشد و اگر خود را با دنیا هماهنگ کنیم و از استانداردهای حاکمیت شرکتی و بال یک و دو استفاده کنیم امکان کنترل این گلوگاه‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود، از طرف دیگر اگر محصولاتی که ارائه می‌کنیم با نرخ واقعی باشد و از نرخ‌های دستوری پرهیز شود می‌توانیم کمک بسزایی در جهت جلوگیری از فساد در این سیستم داشته باشیم.

سیف در توضیح بال یک و دو گفت: کمیته‌های هماهنگی برای تدوین مقررات بانکی در کشورها وجود دارد که بیانیه‌هایی را صادر می‌کند با هدف هماهنگی بانک‌های بین‌المللی زیرا بانک‌های مختلف باید از وضعیت و شرایط حاکم بر یگدیگر آگاه باشند تا بتوانند از این فرصت همکاری پیش آمده استفاده کنند، این استانداردهای موجود ما را به سمتی سوق می‌دهد که در روابط بین‌الملل بانکی راحت‌تر اقدام کنیم.
 
ارائه اطلاعات شفاف برای جلوگیری از رانت اطلاعاتی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف جدی از بین بردن زمینه رانت است، گفت: اگر شفاف‌سازی نباشد برخی می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی که دارند سوء‌استفاده کرده و سودآوری‌های کلانی داشته باشند. در همین راستا کلیه بانک‌ها موظف شدند اطلاعاتی از جمله نرخ سپرده‌ها، ‌دستورالعمل‌ها، نرخ سود تسهیلات و ... را برای اطلاع ذی‌نفعانی از جمله دولت، سهامداران، گیرندگان تسهیلات به صورت عمومی منتشر کنند و به صورت مستقیم با بانک در ارتباط باشند.
 
در صورت لزوم بانک‌ها و مؤسسات بدون مجوز منحل خواهند شد

ولی‌الله سیف در ادامه بیان داشت: بانک مرکزی در جهت صیانت منابع و سرمایه مردم الزاماتی را تکلیف می‌کند که هر نهاد فعال در این سیستم باید از بانک مرکزی مجوز بگیرد اما متأسفانه در گذشته هسته‌هایی شکل گرفتند که بانک مرکزی هیچگونه نظارتی بر آنها نداشته است مثل شرکت‌های تعاونی که با هدف دیگری تأسیس شده‌اند اما اکنون فعالیت‌های خود را خارج از مقررات بانک مرکزی انجام می‌دهند.

وی افزود: در همین راستا بانک مرکزی در قدم اول 14 گروه را شناسایی کرد که هر کدام یک هسته اصلی و تعدادی شعب و موسسه داخل خود دارند اما همه آنها موظف شدند که مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند و بسیاری از آنها اجازه سپرده‌گذاری و امکان دریافت سپرده جدید ندارند تا زمانی که خود را با مقررات بانک مرکزی تطبیق دهند و در این جهت از همکاری دستگاه‌های نیروی انتظامی و مراجع قضایی برای رسیدگی به وضعیت آنها برخوردار هستیم اما اگر قرار بر عدم رعایت قانون از سوی هر یک از این مؤسسات و بانک‌ها باشد تا مرحله پایانی و انحلال آنها پیش خواهیم رفت.

سیف در ادامه با بیان اینکه سپرده‌گذاران باید به اینکه موسسات و بانک‌هایی که در آنها سپرده‌گذاری می‌کنند مجوز لازم را دارند یا خیر؟ اظهار داشت: سپرده‌گذاری در مؤسسات و بانک‌هایی که مجوز لازم را از بانک مرکزی ندارند پذیرش ریسک بزرگی است زیرا به هر میزان که سود بالاتر باشد، امکان به خطر افتادن کل منابع مالی ما هم بیشتر خواهد بود.

سیف در ادامه در خصوص صحبت‌هایی که در هفته اخیر در خصوص انحلال یکی از بانک‌ها بیان شده بود گفت: سپرده‌گذاران نگران نباشند زیرا بانک مرکزی دقت لازم را در تصمیم‌گیری‌های خود دارد، اما اگر بانک یا موسسه‌ای عادت به تخلف و تخطی از قوانین داشته باشد تا مرز انحلال وی پیش خواهیم رفت.
 
مبلغ اصلی فساد کشف شده تنها 70 میلیارد تومان است

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تخلف پرونده 12 هزار میلیاردی در سیستم بانکی اظهار داشت: این اتفاق از سال 85 تا اوایل سال 91 اتفاق افتاد و اواخر شش ماه دوم سال 92 کشف شد.

وی افزود: 12 هزار میلیارد تومان، با گردش عملیات صورت گرفته و مبلغ اصلی تنها 70 میلیارد تومان بوده است که سوء‌استفاده‌کنندگان طی این سال‌ها با گردش این مبلغ به این رقم سنگین رسیده‌اند و پرونده به قوه قضاییه ارسال شد وکل مبلغ، خسارت‌ها و جریمه‌ها دریافت شد اما بانک مرکزی درصدد است که از ریشه از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
 
575 پرونده بزرگ معوقات در حال بررسی است

ولی‌‌الله سیف در ادامه در خصوص میزان معوقات افزود: 575 پرونده بزرگ در نظام بانکی که 25 هزار میلیارد تومان یعنی یک سوم از حجم کل معوقات نظام بانکی را تشکیل می‌دهد در حال حاضر 87 هزار میلیارد تومان رقم کل معوقات سیستم بانکی می‌باشد و کمیته‌ای در بانک مرکزی با حضور نمایندگانی از قوای سه گانه تشکیل شد تا نسبت به بررسی یکایک این پرونده‌ها اقدام شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص شناسایی دهک های درآمدی با  استفاده از اطلاعات بانکی مشتریان، اذعان داشت: بانک مرکزی به هیچ وجه با این اقدام موافق نیست از طرفی رئیس جمهور هم با استفاده از حساب های بانکی مخالفت دارد؛ و دلیل این مخالفت ها حفظ اعتماد مردم به سیستم بانکی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نگاه یک ، سیف ، بانکداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
من 3 روز قست 80هرارتومانی ام عقب افتاد بانک 500تومان جریمه کرد ماه بعد سه روز زود تر رفتم خودم 500 تومانش را کم گذاشتم بانکیه گفت 500 کمه ، گفتم آخه سه روز زودتر اوردم گفت نه اینطوری نیست ، ولی میلیاردها تومان میدن جالب جرعت نمیکنن اسم ببرن ، خوب شما چی فکر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
shahramn
۲۲:۱۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
اقا ۲۵هزار میلیار تومان یه ۲۰۰میلیونم به من بدید تا ماشین ازارا بخرم باز پرداختشم بزنید ابد
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۲۱:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
یه مسلمان به ما بگه دانه درشت یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
بیچاره ما !!!!
United States of America
سکوت
۱۶:۲۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
رقم دادن و که کفاش در خونمون هم میتونه بده.
اگه واقعا حکمی که بهت دادن درسته برو جلوشونو بگیر و حق مردم و بگیر
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۴:۴۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
به من یک وام میدید یک پراید بخرم

بیکارم یعنی تا اخر عمر دعاتون میکنم
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۳:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
جناب اقاي سيف اگر بانكها از دنيا عقب هستند شما بايد بجنبيد به چه كسي پاس مي دهيد ؟بجاي اين همه ساختمانهاي كذايي دنبال پيشرفت باشيد تا عقب نيافتيد
United States of America
سکوت
۱۶:۲۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
اگه بفکر پیشرفت بودن که اقتصادمون اینقدر ضعیق نبود
-
بنده خدا
۱۳:۰۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
خداييش خدا رو خوش مياد تايه قسط وام ازدواجمون عقب ميفته از پس و پيش پيامك، تلفن ميزنن كه آقا قسطتت عقب افتاده، حالا دوستان اومدن ميگن از سال 85 اين كارا شده، شما را به قرآن اين قضايا رو سياسي كاري نكنيد، دل مردم هزار بدبختي دارن.
Iran (Islamic Republic of)
سراياني
۱۰:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
نمي شود اسم چند نفر را از اين 575 نفر بگيد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
مگه خودت بلد نیستی ...را بشمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
ما هم یه بدهکاردانه ریز بانکی هستیم.وام ازدواجمون یه قسط عقب افتاده بانک پدرمونو درآورد!!!!!!
United States of America
سکوت
۱۶:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
قانون گذاران مجلس تحویل بگیرن
آخرین اخبار