دکتر هاشمی گفت: در مسیری که آغاز کرده ایم توکلمان به خدا و عزممان جدی است و تردیدی نداریم که طرح تحول نظام سلامت مهم ترین اقدامی است که باید در وزارت بهداشت انجام دهیم.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛‌ دکتر سید حسن هاشمی در ابتدای این همایش ضمن قرائت بخشی از دعای افتتاح گفت: برای بنده حقیر توفیق بسیار بزرگی است که در خدمت شما سروران گرامی، اساتید معزز بسیجی، همکاران عزیز و دوستان قدیمی باشم که شرایط تاریخی مشترکی را گذرانده ایم.

وزیر بهداشت گفت: هیچ نسلی این توفیق و موهبت را پیدا نمی کند که شاهد وقوع این همه اتفاقات تاریخی در یک بازه زمانی باشد و شاهد دوران قبل از انقلاب، دفاع مقدس و فروپاشی بسیاری از قدرتها، باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به فرازهایی از دعای افتتاح گفت: برخی از علما این دعا را به ظهور امام زمان (عج) نسبت می دهند ولی ما معتقدیم این دعا در همه ادوار و در همه زمانها باید ساری و جاری باشد.

وزیر بهداشت به بیان خاطرات دوران دانشجویی خود پرداخت و گفت: در آن دوران می گفتیم اگر اداره مملکت به دست ما بیفتد، مدینه فاضله ای ایجاد خواهد شد، فقیری پیدا نخواهد شد، اخلاق کامل حاکم خواهد شد و دروغ و خطا و غیبتی نخواهد بود.

وی گفت: در دوران انقلاب و دفاع مقدس شرایط خیلی خوبی در کشور حاکم بود و حتی برای تلفن های شخصی از امکانات اداری استفاده نمی کردیم.

وی یادآور شد: به هر حال توسعه با خود پیامدهای دیگری همراه دارد و به نظر می رسد فاصله زیادی با آرزوها و آرمان های شهدای عزیز و بزرگوار دفاع مقدس داریم.
 
برای تحقق آرمان های انقلاب راه طولانی در پیش داریم
دکتر هاشمی با گرامیداشت یاد شهدای دانشگاه علوم پزشکی تهران که خون های آنها در دوران انقلاب بر روی زمین ریخت، گفت: همه این رشادت ها و خون ها برای برپایی نظامی بر مبنای دین و اخلاق و دستورات نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار بود. بنابراین راه طولانی برای تحقق این آرمان ها در پیش داریم و باید همت استواری برای رسیدن به اهداف والای نظام اسلام داشته باشیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طلایه دار این راه طولانی، مردم عزیز و شریفی هستند که هیچ گاه برای تحقق آرمان های انقلاب کوتاهی نمی کنند و همه آنها بسیجیند و مهم نیست که آنان در سازمان بسیج باشند یا نباشند.

دکتر هاشمی یادآور شد: زمانی که امام بزرگوار فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی را صادر کردند، آن موقع کل جمعیت کشور 35 میلیون نفر بیشتر نبود.
 
همه کسانی که در چارچوب دین و اخلاق به مردم خدمت می کنند، بسیجی اند
دکتر هاشمی گفت: معتقدیم در جامعه پزشکی همه کسانی که در چارچوب دین و اخلاق به مردم ارائه خدمت می دهند، بسیجی هستند چون به مردم فکر می کنند و اصل در جمهوری اسلامی و نظام اسلامی "مردم" هستند.

وزیر بهداشت با بیان این که زمانی هم که با قدرت های بین المللی درگیر شدیم به خاطر مردم بود گفت: هدف از انقلاب، بعد از آن و در دوران دفاع مقدس خدمت به مردم بر مبنای ارزش های اسلامی بود و آنها برای مردم ما مشکلاتی را از جمله ترورهای زنجیره ای، اتفاقات در کردستان، گنبد و جنوب کشور را به وجود آوردند و جنگ را به مردم تحمیل کردند و بسیاری از مردم ما از شهدای محراب گرفته تا شهدای حزب جمهوری اسلامی و شهدای دوران دفاع مقدس در این راه شهید شدند، شهدایی که هرکدام از آنان مایه برکت و افتخار برای کشور بودند.
 
تا زمانی که زنده ایم باید در جبهه حق باشیم
وی با بیان این که درگیری هایی که شروع شد بسیار پیچیده بود و ادامه نیز خواهد داشت، گفت: این سنت تاریخ است و ما تا زمانی که زنده ایم باید در جبهه حق باشیم و در این مسیر قدم برداریم.

دکتر هاشمی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سلامت پرداخت و با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری گفت: در حال حاضر همه مسئولین نظام اعم از دولت و مجلس به موضوع سلامت و رعایت حقوق مردم توجه ویژه ای دارند و برای اولین بار در دولت یازدهم حوزه سلامت به عنوان اولویت های اول دولت قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به اهتمام ویژه رییس جمهور به حوزه سلامت و نیز مشکلاتی که هنگام تخصیص بودجه وجود داشت گفت: دولت شرایط سختی را پشت سر می گذارد و البته کار در شرایط سخت لذت بخش تر است.

وی با بیان این که آنچه در مورد بودجه و اعتبارات در تریبون ها گفته می شود با آنچه که محقق می شود، متفاوت است، گفت: رییس مجلس در همین مکان اعلام کردند بودجه حوزه سلامت 9 تا 10 هزار میلیارد است اما تا به حال که ماه های پایانی سال را پشت سر می گذاریم، کمتر از یک سوم این بودجه به حوزه سلامت تخصیص داده شده است.

دکتر هاشمی با بیان این که اگر این جمله امام بزرگوار که "هر کس در هر جایی که هست به وظیفه خود عمل کند"، در همه جا ساری و جاری باشد، همه جا گلستان می شود، گفت: متاسفانه سرک کشیدن به زندگی و مسئولیت دیگران یکی از مشکلاتی است که ریشه تاریخی در کشور ما دارد که باید با کار فرهنگی این معضل را حل کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: آنچه ما به عنوان تحول می شناسیم با آنچه که در حال اتفاق افتادن است، متفاوت است ولی برای رسیدن به تحول در نظام سلامت ریل گذاری درستی را انتخاب کرده ایم.
 
رضایتمندی 75 درصدی از اجرای تحول سلامت
وی گفت: هیچ طرح کارآمد و موفقی را در حوزه سلامت دنیا نمی شناسم که رضایتمندی 70 تا 75 درصدی مردم را داشته باشد. حتی در کشورهایی که 100 سال است درگیر کار و فعالیت و تحول در حوزه سلامت هستند.

دکتر هاشمی در عین حال یادآور شد: رسیدن به تحول واقعی در نظام سلامت نیاز به زمان 10 تا 15 ساله دارد و البته این به معنی کم کاری فعلی در حوزه سلامت و همه چیز را به آینده احاله دادن نیست بلکه باید واقع بین باشیم و توقع نادرست در جامعه ایجاد نکنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید قدم ها را در مسیری برداریم که منجر به تحول واقعی در نظام سلامت شود، تصریح کرد: بر این باورم که مسیر را درست می رویم و این به معنای بدون اشکال بودن عملکرد ما نیست.

دکتر هاشمی با اشاره به مشکلات اعتباری که حوزه سلامت کشور در 15- 16 سال گذشته داشته است، گفت: در این سال ها انصافاً حوزه پزشکی مورد ظلم واقع شده است که بخشی از آن ها به دلیل کم توجهی و بی توجهی بوده است و ما در صدد اصلاح آن هستیم.

وی یادآور شد: در گذشته به دلیل کمبود اعتبارات، میزان پرداخت حق الزحمه ارایه خدمات درمانی و جراحی به پزشکان در بخش دولتی متناسب با سایر بخشها و نیز متناسب با رشد تورم در جامعه نبود به نحوی که به عنوان مثال برای انجام عمل آپاندیس 29 هزار تومان، سزارین 72 هزار تومان و عمل لوزه 22 هزار تومان به پزشکان پرداخت می شد.
 
ایجاد عدالت بین رشته ای با اجرای کتاب تعرفه سلامت
دکتر هاشمی افزود: همچنین در گذشته به دلیل واقعی نبودن تعرفه ها و متناسب نبودن پرداخت ها تقاضایی برای شرکت در آزمون‌های بورد در برخی از رشته‌ها از جمله جراحی قلب کودکان، اطفال و علوم پایه نبود و به همین دلیل ناخواسته نخبگان را به سمت برخی از کلانشهرها و رشته‌های خاص پزشکی سوق می‌دادیم که وزارت بهداشت با اجرایی کردن کتاب تعرفه سلامت برای به حل این معضل اقدام کرد.

وی یادآور شد: در برخی از استان ها و مناطق محروم، پزشک و متخصص نداشتیم حتی در برخی از استانها ارتوپد نداشتیم که این برای ما خجالت آور بود و نشان می داد که مسیر را با گذشت 35 سال و با در نظر گرفتن این همه طرح و سهمیه در مناطق محروم اشتباه طی کرده ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به کسری اعتبارات و بدهی به بیمه ها گفت: با همکاری بیمه های تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان و همراهی سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی و تخصصی و نیز همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کتاب تعرفه سلامت اجرایی شد و در این مسیر از همه دعوت شد و مورد مشورت قرار گرفتند ولی بعدها عنوان کردند که این چنین نبوده است و علیه ما بیانیه صادر کردند.

دکتر هاشمی گفت: برخی تصور می کنند که جامعه پزشکی فقط تهران است در حالی که اینطور نیست، افراد خدوم و گمنام بیشماری اعم از پزشک، دندانپزشک و داروساز در جامعه پزشکی و در جای جای ایران داریم که مورد ظلم قرار گرفته اند و دارای مشکلات زیادی هستند.

وزیر بهداشت گفت: البته معتقدیم کتاب تعرفه سلامت بدون اشکال نیست در برخی از رشته ها هزینه خدمات زیاد و در برخی از جاها و رشته ها کم دیده شده است که باید تناسبی در این زمینه وجود داشته باشد و امیدواریم تا پایان سال به کمک شما عزیزان و همکاران، در رشته های مختلف، عدالت درون رشته ای و بین رشته ای را ایجاد نماییم.

وی تاکید کرد باید پزشکان را تشویق کنیم که به سمت رشته های مختلف و شهرهای مختلف بروند که با در نظر گفتن ضریب خاص برای برخی از رشته های مناطق محروم پزشکان را برای انتخاب رشته های کم متقاضی در مناطق محروم تشویق کنیم و باعث ماندگاری پزشکان در این مناطق شویم.

دکتر هاشمی در ادامه به برخی از اظهارات در مورد را ه اندازی سامانه 1690 اشاره کرد و گفت: برخی به ما گفتند که با راه اندازی این سامانه به جامعه پزشکی توهین کرده ایم در حالی که هدف از اجرای گام سوم طرح تحول سلامت احترام به جامعه پزشکی بوده است و بالاخره حکومت باید صدای مردم را بشنود و چه بسا بسیاری با تماس با این شماره می خواهند از پزشکان تشکر نمایند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: احترام جامعه پزشکی در این است که رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود نداشته باشد بنابراین معتقدیم که این اقدام یک ضرورت بوده است.
 
اساس کار در حوزه بهداشت، همکاری های بین بخشی است
وزیر بهداشت در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت پرداخت و گفت: اساس کار در حوزه بهداشت همکاری های بین بخشی است و در این خصوص اقداماتی برای بهبود و سالم سازی بوفه های مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام شده است چرا که معتقدیم اساس پیشگیری از بیماریها و آموزش در ده سال اول زندگی دانش‌آموز است و نباید در بوفه های مدارس فست فود ارائه شود.

وی مدیریت مصرف سموم دفع آفات نباتی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی را از دیگر اقدامات بین بخشی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در بخش صنعت نیز نسبت به آلودگی هوا و آب همکاری‌های لازم صورت گرفته است.
 
تولید واکسن 5 گانه در کشور تا دو سال آینده
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که ایران جزو معدود کشورهای خاورمیانه است که در زمینه پوشش واکسیناسیون موفق عمل کرده است، گفت: تا دو سال آینده واکسن 5 گانه را در کشور به طور کامل تولید می کنیم.

دکتر هاشمی در تشریح بخش دیگری از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت به ارائه مکمل‌های دارویی به کودکان و زنان باردار در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: تجهیز و ساخت 2 هزار خانه بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی به 9 میلیون نفر از حاشیه نشینان کلانشهرها در قالب ساماندهی گروه های 12500 نفری از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت بوده است.
 
تامین 90 درصد نیازهای دارویی و تجهیزاتی بیماران در داخل بیمارستانها
وی همچنین تکمیل و تجهیز بیمارستان‌ها در حوزه درمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت بیماران برای تأمین نیازهای درمانی و دارویی خود به خارج از بیمارستان‌ها ارجاع می‌شدند که با اجرای این طرح حدود 80 تا 90 درصد نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی بیماران در داخل بیمارستان‌ها مرتفع می‌شود.

وزیر بهداشت یکی دیگر اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول سلامت را رایگان شدن زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: با تسهیلات در نظر گرفته شده در حال حاضر زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌گیرد و با اجرای این طرح، آمار سزارین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر تقویت بخش نظارتی در حوزه درمان و محدود بودن نیروهای نظارتی ستاد در این حوزه و نظارت بر ارائه روزانه و بدون وقفه خدمات به مردم گفت: امیدواریم در ماه های پایانی سال بدون این که برنامه جدیدی اعلام شود، بتوانیم نظارت ها را ارتقا دهیم.

دکتر هاشمی در خصوص ویزیت پزشکان افزود: در برخی از استانهای تحت مدیریت پزشکان بسیجی مانند یزد روزانه حدود 5 هزار ویزیت با قیمت 3000 تومان به جای 35000 تومان انجام می شود که متقاضیان بسیار زیادی در صف های ارائه خدمات به انتظار می نشینند که اگر نیازمند نبودند مراجعه نمی کردند. بنابراین باید در همه استانهای کشور کلینیک های ویژه ارائه خدمات درمانی دایر شود و گسترش یابد.
 
طرح تحول نظام سلامت ادامه دار و ماندگار است
دکتر هاشمی همچنین در خصوص چگونگی تخصیص بودجه به دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها و ضرورت پرهیز از هزینه های القایی به وجود 570 بیمارستان در کشور اشاره کرد و گفت: تنها در بخش بستری شاهد 9 درصد افزایش مراجعات بوده ایم که متخصصین باید بر اساس راهنماهای بالینی عمل کنند و این راهنماها را باور داشته باشند و از بیمه ها هم بخواهند که بر اساس راهنماهای بالینی، عکس و دارو تجویز شود و یا بیمار اعزام شود.

وی یادآور شد: تدبیری اندیشده ایم که بودجه ها را مستقیمأ در اختیار بیمارستان‌های تحت پوششمان قرار دهیم و از این طریق بیمارستان‌ها می‌توانند هزینه‌ها را مدیریت کرده و باقیمانده بودجه را خود مدیریت کنند.

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد :‌طرح تحول نظام سلامت ماندگار و ادامه‌دار است و با همکاری و تعامل خوب دولت و مجلس بودجه های لازم برای استمرار و ادامه این طرح در نظر گرفته شده است و نباید نگران کسری اعتبار برای تداوم آن باشیم.
 
فراخوان وزارت بهداشت برای نقد اقدامات دولت در حوزه سلامت
وزیر بهداشت در ادامه از ارائه فراخوانی در وزارت بهداشت درخصوص نقد اقدامات دولت در حوزه سلامت خبر داد و گفت: این فراخوان در اردیبهشت ماه سال آینده اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که مطمئن هستیم نیت شما خیر است، گفت: شما عزیزان می توانید با رفتار، کردار، اخلاق و نوع خدمتتان الگو و نمونه باشید و قطعاً تا رسیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری که باید در همه امور دقیق کار کنیم و همچنین برای رسیدن به فرد عالم، متخصص متبحر و در عین حال متعهد، مسیر خیلی طولانی در پیش داریم بنابراین باید خیلی مراقب رفتارمان باشیم.

وزیر بهداشت همچنین خطاب به اساتید بسیجی افزود: در این مسیر باید دانشجویان را هم دعوت نماییم و شبهات آن ها را به طور شفاف برطرف نماییم چرا که اگر شبهات مرتفع نشود، تبدیل به شک شده و شک تبدیل به انکار و سپس تبدیل به لجبازی می شود. بنابراین باید توضیحات لازم را به آنها ارائه دهیم.

وزیر بهداشت گفت: برای اجرای هرچه بهتر سیاست‌های کلی سلامت به هماهنگی و همکاری همه نیازمندیم و باید در این راه هوشیارانه گام برداریم.
 
طرح تحول سلامت با قوت به پیش خواهد رفت
دکتر هاشمی تصریح کرد: در مسیری که آغاز کرده ایم توکلمان به خداست و عزممان جدی است و تردیدی نداریم که طرح تحول نظام سلامت مهم ترین اقدامی است که باید در وزارت بهداشت انجام دهیم و این طرح به قوت پیش خواهد رفت.

وی با بیان این که در این مسیر بری از خطا نیستیم و قطعاً در این اقدام خطا و اشکالاتی وجود دارد، گفت: در این راه به خدا توکل می کنیم تا ما را از خطا مصون دارد و شما عزیزان هم می توانید در این مسیر به ویژه در بخش نظارتی طرح، ما را کمک کنید.

وزیر بهداشت در پایان گفت: امیدواریم در مسیر تحقق آرمان های امام راحل و شهدای عزیز انقلاب اسلامی که آرزوهای بسیار زیادی برای کشور و مردم داشته اند و منویات مقام معظم رهبری آنچه از دستمان برمی آید در این دوره کوتاه مسئولیت، فروگذار نباشیم و در عین حال خود را نیازمند نصیحت، کمک و همراهی همه دلسوزان می دانیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.