دکتر شمسی گوشکی گفت: بروز تخلف پژوهشی در حوزه علوم پزشکی به دلیل ضرورت انجام امور آزمایشگاهی و کلینیکال ، کمتر از حوزه ها و رشته هایی است که اغلب کارهای پژوهشی به شکل کتابخانه ای است

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر احسان شمسی گوشکی، متخصص اخلاق پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وبدا با اشاره به اینکه، یکی از مهمترین زیربناهای پژوهش در همه نظام های علمی استاندارد، رعایت اصول و قواعد اخلاق در تمام مراحل پژوهش است، افزود: کاهش میزان تخلفات پژوهشی با رعایت اخلاق، ارزشمندترین سرمایه هر دانشگاهی به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: پیرو تاکید سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و سلامت، به بحث اخلاق همچنین تاکید رییس جمهوری بر لزوم صیانت از حریم اخلاقی پژوهش ها و برخورد جدی با پدیده های کاملاً غیر قابل قبولی چون فروش پایان نامه و موارد مشابه که حیثیت علمی کشور را به شدت تهدید می کند، ضرورت داشت که تمهیدات پیشگیرانه در کنار  برخورد فعال و جدی با موارد تخلف، طراحی و اجرا گردد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا کمیته ملی اخلاق در وزارت بهداشت برای پاسخ گویی به این نیاز اجتماعی مهرماه سال جاری تشکیل شد و اکنون در حال سیاستگذاری یک برنامه ملی  کاهش تخلفات پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی است.

دکتر شمسی گوشکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بروز این تخلف در حوزه علوم پزشکی به دلیل اینکه تحقیقات پزشکی مستلزم انجام امور آزمایشگاهی و کلینیکال است، کمتر دیده می شود اما برای به صفر نزدیک کردن تخلفات اندک نیز لازم دیدیم که سیستمی را برای آن ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه، آیین نامه رسیدگی به تخلفات پژوهشی در حال رسیدگی است، گفت: با آسیب شناسی دلایل عدم اجرای آیین نامه قبلی، آیین نامه جدید را طراحی کردیم تا بر اساس آن مانع بروز تخلف در پژوهش ها شویم و در صورت مشاهده به نحو شایسته بتوانیم رسیدگی کنیم که بزودی این آیین نامه به دانشگاه های علوم پزشکی جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

 منزه بودن تحقیقات علمی، تضمینی برای حفظ حیثیت علمی در کشور است

دکتر شمسی گوشکی با تاکید بر اینکه، منزه بودن تحقیقات علمی، تضمینی برای حفظ حیثیت علمی در کشور است، افزود: متاسفانه گاه دیده شده که در برخی مجلات معتبر علمی دنیا به دلیل عدم رعایت استاندارهای اخلاقی در تحقیقات و بروز تخلف پژوهشی  توسط یک فرد، حیثیت علمی کل کشور را زیر سوال رفته و این به صلاح کشور نیست.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش کمی مقالات در ایران گفت: خوشبختانه تعداد مقالات علمی در کشور رشد چشمگیری داشته اما باید از رشد کیفی آنها نیز غافل نماند و باید به دنیا ثابت کنیم که تحقیقاتی که در کشور ما انجام می شود جدی و در چارچوب اخلاق بوده و قابل ارجاع است.

دکتر شمسی گوشکی در پایان خاطرنشان کرد: کمیته ملی اخلاق عزمش را جزم کرده تا با جدیت این موضوع را دنبال کند واز این راه خدمتی  به جامعه علمی کشور نماید. وی افزود: خوشبختانه در بحث رعایت اخلاق کشور ما در منطقه علیرغم همه انتقادات موجود، وضعیت خوبی دارد حتی داخل کشور هم وزارت بهداشت در این زمینه میتواند الگوی مناسبی برای وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی باشد و برای به اشتراک گذاشتن تجارب مثبت در این زمینه آمادگی کامل را دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار