باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد پیش از آن که اکثریت جمهوری خواهان در کنگره میدان عمل را بر وی تنگ کند، توافق با ایران را امضا کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، هفته نامه فرانسوی لوپوئن با انتشار  مقاله ای در  پایگاه اینترنتی خود نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد پیش از آن که  اکثریت جمهوری خواهان در کنگره میدان عمل را بر وی تنگ کند، توافق با ایران را امضا کند. اما برای این کار زمان بسیار تنگ است و خود اوباما بهتر از هر کس دیگری به این واقعیت آگاهی دارد. از ژانویه آینده باراک اوباما مجبور خواهد بود در تمام سیاست ها و موضع گیری های خود در مسایل مختلف با کنگره‌ای کنار بیاید که مصمم است کار را بر رئیس جمهور دموکرات دشوار سازد.در انتخابات کنگره آمریکا که چهارم نوامبر برگزار  شد، اکثریت سنا در اختیار مخالفان اوباما یعنی جمهوری خواهان قرار گرفت و این تحول موقعیت اوباما را برای پیشبرد سیاست ها و برنامه های خود در زمینه های مختلف به ویژه ایران که جمهوری خواهان چندن به آن خوشبین نیستند، دشوارتر کرد. 
 
با این وجود باراک اوباما از هر فرصتی استفاده خواهد کرد تا ایران را به جمع کشورهایی بازگرداند که از نظر واشنگتن قابل مراوده هستند و آمریکا مایل است تبادلات خود را در تمام زمینه ها با آنها افزایش دهد. دلایل اوباما برای این کار کم نیست:  ایران یکی از کشورهای بزرگ محسوب می‎شود.

اظهاراتی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در بروکسل بیان کرد، هیچ تردیدی درباره تداوم تلاشهای آمریکا در رابطه با ایران باقی نمی گذارد. وزیر امور خارجه آمریکا در واقع اعلام کرد حملات صورت گرفته توسط نیروی هوایی ایران در اواخر نوامبر بر ضد مواضع  داعش در شرق عراق، یک تحول مثبت در مبارزه با گروه افراط گرای داعش محسوب می شود. از سال 1979 که ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند، هرگز هیچ یک از مقامات بلند پایه آمریکا این گونه نسبت به ایران اظهار رضایت نکرده اند هر چند واژه هایی که این مقام آمریکایی در خصوص ایران به کار برد به لحاظ دیپلماتیک کاملا حساب شده بودند. 

لوپوئن ادامه داد گفتگوها میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در طول سال 2014 در نقاط مختلف پیگیری شد. توافق احتمالی در مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 زمینه را برای عادی سازی روابط میان تهران و کشورهای غربی هموار و بستر را برای همکاریهای احتمالی ایران با غربی ها به ویژه آمریکا برای حل بحران  عراق و سوریه مهیا خواهد کرد.  با این همه اوباما به خوبی می داند که با این کار ممکن است نارضایتی شدید کشورهای امیر نشین حوزه خلیج فارس  به ویژه عربستان سعودی را بر ضد خود برانگیزد و همچنین موجب خشم مقامات اسرائیل شود که همچنان با سماجت بر مواضع خود در قبال ایران تاکید می کنند که تنها راه متوقف کردن برنامه هسته ای ایران نابود کردن تاسیسات و مراکز هسته ای این کشور  است حتی اگر این تاسیسات اهداف غیرنظامی داشته باشند. 

در چنین اوضاع و احوالی به هیچ وجه تعجب برانگیز نیست که نخست وزیر اسرائیل در قبال آنهایی که برای فراهم کردن شرایط ازسرگیری گفتگوهای سازش تلاش می کنند، رویکرد سخت تر و انعطاف ناپذیرتری اتخاذ نماید.  بحران سیاسی ناشی از اقدام نتانیاهو مبنی بر کنار گذاشتن دو وزیر کابینه و درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام پیامدهای غیرمستقیم وعده‎ توافق میان واشنگتن و تهران است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار