با حضور مقامات دیپلماتیک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، نشست یکروزه بررسی روابط دو دولت اسلامی در پرتو تحولات بین المللی و منطقه ای به میزبانی دانشگاه بیرجند آغاز بکار کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  دبیر علمی این نشست روز چهارشنبه در آیین افتتاح گفت: نشست علمی یکروزه با هدف تبیین جایگاه بین المللی منطقه ای دو کشور با نگاهی محلی و با محوریت خراسان جنوبی و استان های همجوار این استان برگزار شده است.

"حسین فرزانه پور" افزود: بررسی روابط و مناسبات دو کشور در قالب های گسیاسی و منطقه ای'، "اقتصادی و تجاریگ و گفرهنگی و اجتماعیگ مورد نظر کارشناسان و مسوولان دو کشور از دیگر اهداف نشست است.

تقویت روابط و مناسبات فرهنگی در قالب های دیپلماتیک، امکان سنجی روابط دو کشور، گسترش همگرایی در منطقه و سیاست گذاری های جدید حول محور استان خراسان جنوبی از دیگر اهدافی بود که وی به آنها اشاره داشت.

مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند و دبیر اجرایی نشست نیز شمار مقاله های رسیده به دبیرخانه را 40 مقاله ذکر کرد و گفت: از این تعداد 12 مقاله که بیشتر جنبه کاربردی داشت، در قالب سه میزگرد علمی مطرح می شود.

'احمد بخشی' افزود: مقالات در سه میزگرد تخصصی و با محورهای 'سیاسی و منطقه ای'، 'اقتصادی و تجاری' و 'فرهنگی و اجتماعی' به شکل تبادل نظر و تشریک مساعی ارایه خواهد شد.

رییس دانشگاه بیرجند نیز گفت: دانشگاه بیرجند به سمت فعالیت های بین المللی و برون مرزی خیزهای بلندی برداشته است.

"خلیل خلیلی" افزود: اگر به جایگاه خراسان جنوبی در کشور نیز توجه کنیم، دانشگاه بیرجند می تواند محل ثقل بسیاری از رویدادهای علمی و پژوهشی در معادلات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تلقی شود.

وی گفت: مرز مشترک با کشور جمهوری اسلامی افغانستان که به تبع آن مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه بیرجند تشکیل و هم اکنون به انجام امور تحقیقاتی در این حوزه خاص می پردازد، یکی از عمده ترین دلایل برای چنین ادعایی می باشد.

خلیلی با بیان اینکه همجواری با کشور افغانستان در حکم یک فرصت برای تبیین درک متقابل دو ملت می باشد، افزود: هر قدر این درک متقابل عمیق تر باشد، زمینه تبادلات علمی، فرهنگی و تجاری و اقتصادی را بیشتر فراهم می کند.
/انتهای پام
منبع:ایرنا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.