رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان گفت: امروزه وجود 'امنیت' و کم و کیف آن در کشورها، در ایجاد همگرایی یا واگرایی بین دولت ها، نقش بسیار موثری ایفا می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "محمدرضا اسماعیلی" روز چهارشنبه در نشست یکروزه روابط ایران و افغانستان در بیرجند افزود: این مسئله در بین کشورهای اسلامی از تاثیرات بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان بیش از سه دهه است که با مشکلات شدید امنیتی مواجه شده است، گفت: این مشکلات بسیاری از زیرساخت های توسعه و آموزش را در این کشور از بین برده است.

اسماعیلی توجه به بخش آموزش را یکی از شاخصه های توسعه ذکر کرد و افزود: به همین دلایل ذکر شده، این کشور هم اکنون حدود 10 میلیون دانش آموز و حدود 20 هزار مدرسه دارد.

وی ظرفیت دانشگاه های افغانستان را بین 115 تا 140 هزار نفر عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد با توجه به روابط و ظرفیت های بین ایران و افغانستان، یکی از مسائل ویژه ای که می تواند در دستور کار قرار گیرد، توسعه روابط علمی و آموزشی بین دو کشور است.

اسماعیلی با بیان اینکه تنها کشوری که می تواند در زمینه بالا بردن ظرفیت های علمی و آموزشی افغانستان حضور جدی داشته باشد، ایران است، افزود: هم اکنون 20 هزار نفر دانشجوی افغان در کشور ایران تحصیل می کنند و تاکنون حدود 20 هزار دانشجوی افغانستانی نیز از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.