دکتر مسعود فلاحی گفت: مراکز رشد فناوری‌های نوین در 6 گروه عمده در حال فعالیت است که دستاوردهای آن بسیار مؤثر در پیشبرد اهداف فناوری‌های سلامت است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مسعود فلاحی، رئیس اداره پشتیبانی و پایش فناوری سلامت وزارت بهداشت ، در نشست خبری سمینار فناوری سلامت و شیوه‌های تحول در بیمارستان‌ها گفت: اولین مرکز رشد فناوری‌های نوین، در رابطه با ساخت داروها است. به عنوان مثال، داروهای های تک که تکنولوژی بالایی دارند، در این مراکز در حال ساخت است. اولین فناوری‌های نوین، فناوری فرآورده‌های بیوتکنولوژی است که ساخت داروهای بیوتکنولوژی را در دستور کار دارد. 
 
وی ادامه داد: فرآورده‌های تجهیزات پزشکی، از دیگر دستاوردهای مراکز رشد فناوری‌های نوین است. مرکز چهارم، فناوری مراکز رشد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است که استفاده از این فناوری‌های نوین در عرصه گیاهان دارویی بسیار در بحث ایجاد و استخراج داروهای مؤثرتر و جدیدتر مهم است. 
 
دکتر فلاحی پنجمین فناوری اطلاعات را به مرکز رشد کار روی فناوری‌های نوین در سلول‌های بنیادی یا stem cell دانست و در آخر گفت: بعضی مراکز رشد فناوری سلامت، به طور جنرال مشغول کار هستند. بدان معنی که بنا به نیاز مراجعین و پروژه‌های متعددی که به آن‌ها ارائه می‌گردد، کار تحقیقاتی را برعهده می‌گیرند.

راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری بزودی اجرایی می‌شود

دکتر مسعود فلاحی، گفت: کارهای زیرساختی در خصوص افتتاح اولین پارک علم و فناوری در پارک پردیس در حال اجرا است. ضمن اینکه برپایی پارک زیست فناوری بوعلی، توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به تصویب رسیده که این پارک یا در دانشگاه علوم پزشکی تهران و یا در انستیتو پاستور، راه‌اندازی خواهد شد. 
 
وی در خصوص زمان برپایی این پارک‌ها گفت: عوامل زیادی در برپایی این پارک‌ها دخیل است و هنوز زمان قطعی معلوم نیست و چون نیاز به همکاری‌های بین‌بخشی است، زمان‌بر خواهد بود. 
 
دکتر فلاحی در خصوص کاهش هزینه‌های سلامت با توجه به بکارگیری فناوری‌های نوین گفت: در کشورهای پیشرفته، بکارگیری فناوری‌های نوین در نهایت منجر به کاهش 22 درصدی هزینه‌های تشخیص شده است. بنابراین هرچند ممکن است دستیابی به این فناوری‌ها در ابتدا هزینه‌بر باشد، ولی در نهایت موجب برگشت هزینه می‌شود، ضمن این که سرمایه‌ساز هم خواهد بود و از آن جایی که عمر فناوری‌های نوین 1.5 تا 2 سال است، چینش و معماری مناسب و بهره‌مندی هم‌زمان کاربران از این فناوری‌ها، بسیار اهمیت دارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار