"جواد جهانگیرزاده" و "فواد ایزدی"با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه 11 آذر ماه به ریشه خصومت‌های آمریکا با ایران و دلایل سیر نزولی قدرت آمریکا درحوزه‌های سیاسی و اقتصادی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس و دکتر فواد ایزدی امشب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه 11 آذرماه به ریشه خصومت های آمریکا با ایران و دلایل سیر نزولی قدرت آمریکا در حوزه های سیاسی و اقتصادی پرداختند.

روند انقلاب اسلامی باعث شد مجموع تفکر غرب دچار توقف شود

جواد جهانگیرزاده در ابتدا اصلی ترین علت این خصومت را در انقلاب اسلامی عنوان و تاکید کرد: روند انقلاب اسلامی باعث شد مجموع تفکر غرب دچار توقف شده و اردوگاه آمریکا در شرق نیز دچار فروپاشی شود.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان این که انقلاب اسلامی با ایستادگی خود سبب شد آمریکایی ها منطقه مهمی را از دست بدهند،اظهار داشت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران به عنوان ژاندارم ،منطقه در دست آن ها بود و بعد از انقلاب با تفکری روبرو شدند که به خاطر جدید بودن آن غافلگیر شدند.
 
این نماینده مجلس افزود: آن ها با تمام ظلم هایی که کردند،انقلاب اسلامی ایستادگی کرد و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از ضعف های اصلی ما استکبار بود.
 
جهانگیرزاده ادامه داد:به فرموده مقام معظم رهبری؛ما با آمریکا و مردم آن مشکل نداریم بلکه با خوی استکبار مشکل داریم.
 
این نماینده مجلس با اشاره به این که آمریکایی ها همواره به دنبال بهانه هستند تاکید کرد: رشد جمهوری اسلامی و نفوذ سیاسی ایران در کشورهای منطقه و جهان باعث شده که آمریکایی ها نگران شوند که ایران به عنوان الگویی موفق و بدون وابستگی به آمریکا می تواند پیش رود و تلاش های آن ها برای شکستن همین الگو است.
 
اگر همه مردم دنیا جمع بشوند،بدهی آمریکا را  نمی توانند بدهند!

در ادامه این گفتگو،دکتر فواد ایزدی به دلایل سیر نزولی قدرت آمریکا در عرصه اقتصادی پرداخت و گفت:اقتصاددان های آمریکایی سه دلیل را در حوزه اقتصاد آینده آمریکا ترسیم می کنند و بین آن ها این اجماع وجود دارد که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم قرار نیست وضعیت خود را حفظ کند.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به این که بعد از جنگ جهانی دوم رقبای اقتصادی سنتی آمریکا اقتصادشان نابود شده بود،تصریح کرد:بعد از این جنگ آمریکا به عنوان تنها اقتصاد دنیا باقی ماند و سلطه خود را گسترش داد.
 
ایزدی افزود:اما الان نه تنها رقبای سنتی آمریکا حضور دارند و رقابت می کنند بلکه اقتصادهای نوظهور مثل چین، هند و برزیل در حال رقابت هستند و آمریکا موقعیت خود را در حال از دست دادن می بیند.
 
ایزدی دلیل دوم ضعف قدرت اقتصادی آمریکا را وجود کارگر ارزان در خارج از آمریکا برشمرد و گفت: مدت هاست که شرکت های آمریکایی آن جا را ترک می کنند و به خارج از آمریکا می روند زیرا در خارج از آمریکا قیمت کارگر ارزان  است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جمعیت یک میلیاردی چین تصریح کرد: چون این جمعیت بالا سبب ارزانی قیمت کارگر شده بسیاری از این شرکت های به چین و هند رفته اند.
 
وی افزود: امروز کارگر آمریکایی با مشکلات روبرو شده و قدرت خرید مردم هم کم شده است.
 
ایزدی در ادامه به نقل منابع رسمی آمریکایی گفت: از سال 1972 درآمد آمریکایی ها چهار هزار دلار بیشتر از الان بوده و این ضربه ای به اقتصاد آمریکا محسوب می شود.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مالیات های نفتی آمریکا خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا با نفت تقریباً مجانی صنعت خود را اداره کرده و درآمدهای کشورهای وارد کننده نفت بیشتر از صادر کننده بوده است.
 
ایزدی ادامه داد: اقتصاددانان معتقدند چون قرار نیست قیمت نفت پایین بیاید آمریکا نیز موقعیت پیشین خود را به دست نمی آورد.
 
این کارشناس مسائل آمریکا با وارد شدن به موضوع بدهی های ایالات متحده اذعان داشت: اگر همه مردم دنیا جمع بشوند و بخواهد بدهی آمریکا را بدهند به مشکل برمی خورند!
 
وی افزود:کشوری که در حوزه اقتصادی تا این حد با مشکل روبرو شده درحوزه سیاسی هم با مشکل روبرو خواهد شد.
 
ایزدی در ادامه به نقل از سازمان اطلاعات آمریکا گفت: آن ها در گزارشی تحت عنوان" 2030 "اعلام کردند که آمریکا در سال 2030 هژمونی خود را در دنیا به طول کامل از دست خواهد داد.

دولت آمریکا،اسرائیل محور است/ نهضت بیداری اسلامی یعنی بدون غرب هم می توان زندگی کرد

نماینده مردم ارومیه در مجلس در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی در منطقه ما رخ داد که توازن قدرت به نفع یک کشور هژمونی مثل آمریکا حداقل انتظار داشت می رفت؟ اظهارداشت: قدرت به صورت مطلق دست آمریکا نیست و آمریکایی ها ادای یک قدرت جهانی را در می آورند.

جهانگیرزاده ادامه داد:در گزارش 2030 خیلی از مسائل را می توان پیش بینی کرد،پیش روی برخی از کشورها خود آمریکایی ها گفتند به طور مثال ما 70 هزار مهندس تربیت می کنیم؛چینی ها 60 هزار و هندی ها 35 هزار این بخش اقتصادی آمریکا و نشان دهنده ضعف آن هاست.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاسی هم آمریکایی ها یک جهت گیری دارند،از راه هایی که به سمت توسعه دموکراسی پیش می رود با حربه دموکراسی لشگرکشی می کنند و ملت ها را می کشد اما نتیجه ای نمی گیرد؛برای این موضوع مثال های عینی که وجود دارد مسئله مصر،عراق،افغانستان و لبنان است، آمریکایی ها همه دولتشان اسرائیل محور است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: این حتماً نتیجه یک روند تاثیرگذار در امور سیاسی منطقه است که تحت عنوان نهضت بیدرای اسلامی از آن یاد می شود،تفکر جدیدی آمده است که معتقد است که روند اداره کشورهای اسلامی به نفع ملت های ساکن در آن کشورها نیست منابع بومی این کشورها به سمت غرب سوق پیدا می کند و بدون این که بهره آینده داری در زندگی آن ها داشته باشد  به سمت غربی ها سر می خورد.

جهانگیرزاده تصریح کرد: طبیعی است که این تفکرات آرام در جوامع غربی نفوذ می کند،تقابل حاکمیت و مردم و همچنین نداشتن توجیه برای حاکمیت هایی که در حال کشتار هستند؛توجیه کافی وجود ندارد و بنابراین فشار وارد می کنند تا ملت ها را از مسیر خودشان منحرف کنند اما همه ی راه ها به غرب منتهی نمی شود در برخی از کشورها بحران جانشینی دارند،آمریکایی ها دیگر نمی توانند جانشین مناسب را پیدا کنند.

وی افزود:در برخی از کشورها شما قیام های مردمی را می بینید که آمریکایی ها نمی توانند این قیام را کنترل کنند،اما اوضاع به نفع آمریکا نیست حالا تکثر قدرت در جهان چنین امری را باعث شده است؟بنده عرض کنم می تواند موثر باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: اما چیزی که به ذهن ما می رسد و آن وجود تفکر جدیدی به نام نهضت بیداری اسلامی است و در برخی از کشورهای عربی مثل مصر که سابقه بیش از 100 سال وجود دار،اما ظهور انقلاب اسلامی این تفکر را که می شود بدون غرب زندگی کرد باعث شده که خلاء تئوریک در زندگی برخی از کشورهای منطقه رخ دهد.

جهانگیرزاده افزود:وقتی یک نمونه موفق مانند ایران را می بینید که 30 سال آمریکایی ها با تمام ابزارها نتوانستند کاری کنند؛بنابراین برای بقیه کشورها هم می تواند چنین اتفاقی رخ دهد،اعتقاد بنده ضعف آمریکا در تحقیق دقیق از شرایط منطقه و اصرار آن ها در استفاده از روش های پیشین و سنتی که این روزها جواب نمی دهد موجب شده که در این زمینه یک خلاً بزرگ به وجود آید.

وی ادامه داد:مقالات مختلفی وجود دارند که نوید می دهند که سیاستمداران آمریکا به دلیل رقابت های درونی و حزبی نمی توانند بپذیرند که ماهیت آنچه در چند دهه آمریکا وجود داشت،دچار یک خلاء و بدون داشتن تفکرات جدید این فضا را باز گذارند تا ملت های منطقه تصمیم بگیرند،البته شاید آمریکا این کار را انجام ندهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: بنده معقتدم این روش سنتی آمریکا پاسخگو نیست،منطقه دچار تحولاتی شده که بخشی از آن در نتیجه انقلاب اسلامی ایران است و بخشی درونی به صورت خودجوش در درون مردم صادر می شود و قدرت هایی که در منطقه وجود دارند از جمله قدرت های بزرگ و کوچک آن ها هم به غرب وابسته و بدون پشتوانه مردم هستند؛همه این عوامل موجب می شود به یک باره مثل این که یک زلزله سیاسی در منطقه رخ داده باشد و کشورها پشت سر هم دارند سقوط می کنند.

جهانگیرزاده اضافه کرد:البته آمریکایی ها هرجا که بتوانند یک پایگاه جدید ایجاد می کنند،حداقل اگر شده زمان را به تاخیر می اندازند تا این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: بنده معتقدم این کار شروع شده و کار از دست آمریکایی ها خارج شده و آن به خاطر ظهور تفکر جدید که نقطه مقابلش علاوه بر یک مستبد داخلی یک ریشه داخلی که همان خوی استبکاری است برمی گردد و این در آمریکایی ها زیاد دیده می شود و به همین خاطر است که آمریکایی ها امروز نه جایگاه اول را دارند و نه می توانند خود را از این مسئله که در منطقه پیش می رود کنار بکشند.

تنها جایی که در مقابل هژمونی غرب مقاومت کرد دنیای اسلام و ایران بود

ایزدی در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا بعد از برکناری که گفته بود؛ "مهم ترین دغدغه من ایران است "چه شاخصه هایی کشور ما دارد که برای آمریکا دغدغه زا شده است اظهارداشت: ایران کشور مهمی در مباحث انرژی دنیا است ،ایران کشوری است که دارای منابع نفت و گاز و هم مرز با خلیج فارس است همچنین دارای منابع نفت و گاز و هم مرز با آسیای میانه است و فراموش نکنیم که در منابع انرژی دارای رتبه بالایی است.

وی اظهار داشت: از این جهت بحث انرژی کشورمان برای دیگر کشورها با اهمیت است،اگر کشور ما وسط آسیای میانه یا آفریقا بود که منابع نفتی نداشت این گونه دغدغه ها نسبت به ایران کمتر بود.

کارشناس امور آمریکا ادامه داد: این جایگاه جغرافیایی ایران اضافه شده به نوع فکری که در ایران حاکم است ملاحظه می کنید که در حوزه های فرهنگی آمریکا توانست فرهنگ عمومی خود را به دنیا ثابت کند

ایزدی اظهار داشت: به عنوان مثال در شرق آسیا ،فرهنگ آمریکا و هالیودی تاثیر بسزایی در این کشورها گذاشته و تنها کشوری که در مقابل هژمونی فرهنگی غربی مقاومت کرد دنیای اسلام و ایران است،چراکه درون ایران این مصونیت از هجمه غرب نسبت به جاهای دیگر کمتر بوده است.

وی افزود: زیرا ما در حوزه غرب استقلال داریم و قابل مدیریت نیستیم این فشارها در طی 35 سال از سوی غربی ها به کشورمان جواب نداد این مقاومت ایران را در دنیا مخوف کرده است.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت:ایران به جز ویژگی جغرافیایی،یک ویژگی فکری و فرهنگی هم دارد که شکستن آن ویژگی برای آمریکایی ها اهمیت پیدا می کند و خوشحال می شوند که رهبران ایران اعلام کنند که سیستم حاکم ایران با بقیه دنیا هماهنگ شود اگر این گونه شود ،آمریکایی ها می توانند کار خودشان را در کشورمان اعمال کنند،این مقاومت کمک می کند تا ایران به عنوان ابر قدرت مطرح باشد.

ایزدی بیان داشت: موضوع دوم در مورد انتخابات سال 2016 است چرا که کلینتون می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند سیاست مداران آمریکایی از شبکه های صهیونیستی در آمریکا خوف دارند و نیاز دارند خودشان را با آن شبکه هماهنگ کنند بنابراین بحث ایران را برجسته می کنند.

وی تصریح کرد: اکثریت دموکراسی در آمریکا  هماهنگ با کلینتون و ضدایرانی هستند و بین بد و بدتر یعنی آن هایی که طرفدار اوباما هستند می توان گفت طرفداران کلینتون ضدایرانی و بدتر هستند، این برای ما درس بزرگی است تا متوجه شویم بحث ایران ابزاری است برای سیاست مداران آمریکا که سرسپردگی خود را به شبکه های صهیونیستی که در آمریکا وجود دارند نشان دهند.

جهانگیرزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رشه نفاق آمریکا علیه ایران چیست گفت: آمریکایی هایی در روند مذاکرات هسته ای مدام حرف هایشان را تغییر می دهند.

وی با اشاره به ذات و خصلت درونی آمریکایی ها افزود: آن ها حتی نسبت به خود اطمینان کافی ندارند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به رفتار آمریکایی ها نسبت به ایران ادامه داد: تشکیل و تقویت سرویس اطلاعاتی رژیم پهلوی، مقابله با ظهور دولت کودتا ،تحمیل جنگ عراق علیه ایران و تحمیل تحریم های ضدانسانی علیه ایران از جمله اقدامات آمریکا بر ضد ایران به حساب می آید.

وی با اشاره به سیاهه ای بلند از رفتار آمریکا در موضوعات مختلف افزود: بخشی از این رفتارها بر ضد ایران منتشر شده است.

آمریکا به واسطه انقلاب اسلامی ایران تحقیر شده است

جهانگیرزاده با اشاره به این که آمریکایی ها به واسطه انقلاب اسلامی ایران تحقیر شده اند گفت: آمریکایی ها خوی استبکاری دارند به گونه ای که از روش های مختلف برای پیشبرد اهدافشان استفاده می کنند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به این که آمریکایی ها در هیچ یک از حرف هایشان صداقتی ندارند ادامه داد: هیچ کس به حرف های آمریکا اعتماد ندارد.

جهانگیرزاده با اشاره به رفتارهای متناقض مقامات آمریکایی در مجموع مذاکرات افزود: انتخابات 2016 آمریکا در پیش است این درحالی است که جمهوری خواهان در انتخابات اخیر این کشور پیروز شدند.

وی با تاکید بر این که اوباما در حوزه بهداشت،رفاه اجتماعی و توسعه اشتغال توفیق نداشته است،گفت: دموکرات ها در مقابل جمهوری خواهان به شدت احساس رقابت می کنند.

رژیم صهیونیستی بر روی سیاست مداران آمریکا نفوذ دارد

جهانگیرزاده با اشاره به این که صهونیست ها به واسطه حضور فوق العاده برخی از لابی ها بر روی سیاستمداران آمریکا نفوذ دارند ادامه داد: سیاست مداران حاکم در آمریکا با برخی از کشورهای عربی منطقه روابط ظاهراً دیپلماتیک برقرار کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این که آمریکایی برای خود تصمیم نمی گیرند،افزود: کسانی که برای این کشور تصمیم گیری می کنند ابتدا باید امنیت عمومی و مصالح کشور خودشان را مد نظر قرار دهند.

جهانگیرزاده با اشاره به اقدام اخیر نویسنده آمریکایی پیرامون رفتار نفاق آمیز مقامات این کشور از سال 1945 تا کنون علیه حکومت ها گفت: انقلاب اسلامی ایران مصداق روشنی است که بر روی پای خود به خوبی ایستاده است به طوری که وابسته به هیچ کشوری نیست.

وی با تاکید بر این که درحوزه سیاست بین الملل تغییرات اساسی رخ داده است،خاطرنشان کرد: از کشوری که مصالح ملت خود را در اختیار چند هزار صهیونیست قرار می دهد باید انتظار نفاق داشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این که آمریکایی ها به شدت نگران افول موضع شان هستند،گفت:در  اظهارات جان کری نگرانی به خوبی مشهود است زیرا باید به مقامات مختلف پاسخ دهد.

وی با اشاره به این که وضعیت آن ها آشفته تر از گذشته است،گفت: آمریکایی ها در این آشفتگی روحی هر کاری که از دستشان برآید انجام دهد.

ایزدی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که راهکار مقابله با دولتی که سیاست هایش تخریبی است گفت: شناخت اولین قدم است به گونه ای که آمریکایی ها سالیان سال است که در منطقه حضور یافتند و با کشورها درگیر شدند.

وی با اشاره به این که آمریکا در حوزه های فکری و فرهنگی در جامعه ما تاثیرگذاشته اند خاطر نشان کرد: ما در این حوزه های با آمریکا درگیر هستیم به طوری که آن ها را به خوبی شناخته ایم.

نباید در آمریکا علیه کشورمان اجماع شود

کارشناس امور آمریکا با اشاره به این که اولین قدم شناخت دولت ها است،گفت: نباید اجازه دهیم که در آمریکا بر علیه کشورمان اجماع صورت گیرد.

ایزدی گفت: هر زمان که نخبگان سیاست خارجی آمریکا پیرامون موضوعی اجماع کرده اند مشکل به وجود آمده است.

شناخت بازیگران اولین قدم است

وی با اشاره به بحث ساختار و بازیگر افزود: روش برخورد با آمریکا باید مشخص شود به طوری که شناخت بازیگران اولین قدم است.

کارشناس امور آمریکا با اشاره به شکل گیری جبهه ای از سوی طرف مقابل علیه کشورمان افزود:باید نگاه جبهه ای داشته باشیم و حرف هایی نزنیم که سبب ایجاد شک در طرف مقابل شود.

ایزدی با اشاره به این که ایجاد نهادهای قدرت در آمریکا قدم نهایی محسوب می شود گفت: ما با کنگره و آمریکا مشکلات زیادی داریم.

وی با اشاره به این که باید به ریشه یابی مسائل بپردازیم،خاطرنشان کرد:باید دید که چه کسانی این ساختارها را به وجود آورده اند و مدیریت می کنند.

کارشناس امور آمریکا با اشاره به این که باید به مقابله با مشکلات پرداخت خاطرنشان کرد: باید مشکلات را حل کرد، مقابله به مثل با پروژه ها نیاز به شناخت دارد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار