نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت و جمشیدی عضو هیئت مدیره این بنیاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سهم بنیاد برکت در توسعه زیربنایی و محرومیت زدایی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران عارف نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت و حمیدرضا جمشیدی عضو هیئت مدیره این بنیاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب هشت آذر به بررسی سهم بنیاد برکت در توسعه زیربنایی و محرومیت زدایی کشور پرداخت.  
 
*بنیاد برکت بازوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

نوروزی در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی براهداف بنیاد برکت اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال 1368 براساس فرمان امام راحل تشکیل شد و براین اساس ماموریت های محوله از سوی حضرت امام را برمبنای اجرای اصل 45 و 49 قانون اساسی به اجرا درآورد.
 
مدیر عامل بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد برکت بازوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بخش فعالیت های اجتماعی عمل می کند.
 
جمشیدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در بخش حوزه سلامت بنیاد برکت چه فعالیت هایی انجام داده است گفت: در بخش سلامت این بنیاد چند هدف جدی از جمله عدالت دسترسی و کاهش هزینه های داروهای با فناوری بالا، کیفیت و ارتباط ایده تا محصول و ورود به عرصه های راهبردی که بخش خصوصی تمایلی به ورود به آن را ندارد دنبال می کنیم.
 
وی ادامه داد: ما رغیب بخش خصوصی نیستیم و تنها در عرصه هایی که بخش خصوصی تمایلی به ورود ندارند کارهای خود را پیش می بریم از همین رو چهارده تا پانزده درصد از داروهای کشور حدود 420 قلم دارو می شود از سوی این بنیاد تولید می شود و به همین جهت ما 4 هزار نفر اشتغال را در این شرکت ها ایجاد کرده ایم
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت افزود: 20 شرکت تولیدی و تجاری در این مجموعه فعالیت گسترده دارند و در رتبه شفافیت بین یک تا پنجم شرکت های بورسی قرار داریم  و بزرگترین تولید مجموعه های داروهای ضد سرطان خاورمیانه را در رشت داریم.
 
*بزرگترین تولید کننده مجموعه داروهای ضد سرطانی خاورمیانه 

جمشیدی با بیان این که به لحاظ کیفی بهترین داروها را با استانداردهای اروپا و تحت لیسانس اولین سرطانزاهای دنیا تولید می کنیم تاکید کرد: اکنون دومین تولید کننده نانو دارو دکترابیسین بعد از آمریکا هستیم که در این مجموعه تولید می شود و حدود یک پنجم قیمت نوع آمریکایی را دارا است.
 
وی ادامه داد: عرضه این داروها را اکنون برعهده داریم و با توجه به نقاطی که وزارت بهداشت اعلام می کند این داروها را پخش می کنیم و اکنون نیز به صورت کلی وارد کننده آنتی بیوتیک های کشور را برعهده داریم و با توجه به این که نیاز مملکت ما بالای 100 تن در رابطه با این داروهاست اکنون ما بیش از 200 تن ماده آنتی بیوتیک از تولید زنده تولید کرده ایم از همین رو به ظرفیت کاملی رسیده ایم.
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت اشاره ای به سلامت الکترونیک داشت و تصریح کرد: این مشکل را با تولید تخت خواب های هوشمند و الکترونیک حل کرده ایم تا بتوانیم مناطق محروم خود را به بهترین پزشکان و متخصصین و امکانات دسترسی متصل و ایجاد کنیم.
 
*به لحاظ دسترسی دارو مشکلی نداریم اما مشکل اصلی پزشک و تشخیص است

جمشیدی در رابطه با تخت هوشمند گفت: این تخت اطلاعات و وضعیت بیمار را با توجه به سیستم های تعبیه شده دریافت می کند و حدود 15 ثانیه از وضعیت بیمار فیلم می گیرد و به مراکز اصلی می فرستد به همین جهت با بررسی پزشکان در مراکز اصلی نسخه بیمار تجویز می شود و اکنون در سه منطقه محروم زهک در مرز افغانستان، پاوه و کلیبر این کار را انجام داده ایم و جمعیت حدود 200 هزار نفر را تحت پوشش این سیستم برده ایم که اکنون مردم به آن دسترسی دارند.  
 
وی اظهار داشت: اکنون موبایل هایی را طراحی کرده ایم که تست قند خون، نوار قلب و چربی خون بیمار را اندازه گیری می کند و به پزشکان حاضر در مراکز تعیین شده برای تجزیه و تحلیل می فرستد و ما به لحاظ آن که در دسترسی دارو مشکلی نداریم و مشکل اصلی پزشک و تشخیص است می توانیم این موضوع را برطرف کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این بنیاد چه فعالیت های اقتصادی، عمرانی انجام داده است گفت: بنیاد برکت در توانمندی اقتصادی مناطق محروم، توسعه فضاهای آموزشی کشور، محرومیت زدایی هم چون آبرسانی، خدمات بیمه بانکی و خدمات به نیازمندان فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند که مهمترین فعالیتش در بخش توانمندی اقتصادی در مناطق محروم است که بیش از 75 درصد از تمامی فعالیت های ما در این پروژه ها و کارها صورت می گیرد.
 
نوروزی با بیان این که هدف ما مشارکت اقتصادی به نحو اسلامی است بیان داشت: تمامی مشارکت های اقتصادی که از سوی بنیاد برکت صورت می گیرد مبنای اسلامی دارد و ما نزدیک به سه تا پنج سال بعد از فعالیت در کنار کارآفرین نیز هستیم تا بتوانیم تجربه ها و کمک های خود را به وی بدهیم تا پروژه ها ثمربخش شوند.  
 
مدیر عامل بنیاد برکت افزود: فعالیت های ما با تکیه بر نیازهای منطقه و بومی استان ها صورت می گیرد و با توجه به نیروور بودن آن، آن فعالیت پروژه های خودمان را شروع و تکمیل می کنیم.
 
*نقطه هدف توانمندی اقتصادی نقاط محروم است

وی با بیان این که هدف ما اشتغال زایی است تصریح کرد: یکی از بزرگترین اهداف ما در راستای فعالیت های اقتصادی اشتغالزایی در مناطق محروم است زیرا به لحاظ این که اشتغال در نقاط مرزی و محروم نادیده گرفته شده است به این ترتیب از مهاجرت نیروهای کارآمد استان ها با ایجاد شغل ها در آن نقاط جلوگیری می کنیم تا بتوانیم ظرفیت ها را به بالندگی و باروری برسانیم.
 
نوروزی در رابطه با روش سرمایه گذاری این بنیاد گفت: روش ما به این ترتیب است که ابتدا سرمایه سرمایه گذار را بررسی می کنیم و سپس شریک می شویم و از هر 20 واحد سرمایه 100 واحد سرمایه می سازیم و بعد از 3 تا 5 سال که به توان تولید رسیدیم به صورت نقد و اقساط پروژه را به سرمایه گذار واگذار می کنیم و با توجه به مطالعه اقتصادی که انجام دادیم طرح ها را به نوعی پیش می بریم که قطعا سود ده باشد. 

مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به مدارسی که از سوی این بنیاد در مناطق محروم احداث شده است گفت: بنیاد برکت در مناطق محروم 2 هزار و 700 کلاس درس با امکان تحت پوشش قرار دادن حدود 47 هزار دانش آموز را احداث کرده است که نکته حائز اهمیت در احداث این مدارس برخورداری آن ها از استانداردهای بالای ایمنی است.
 
وی ادامه داد: بنیاد برکت در زمینه توسعه زیرساخت های محرومیت زدایی مانند ساخت راه، مسکن محرومین، برق رسانی و آبرسانی وارد عمل می شود.  
 
نوروزی با اشاره به اقدامات بنیاد برکت در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی بیان داشت: بنیاد برکت 24 مسجد را با حدود 7 هزار و 400 متر مربع مساحت و هم چنین 23 مدرسه را با ظرفیت های مناسب در سه شهرستان زلزله زده آذربایجان شرقی احداث کرد.
 
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری جمشیدی مدیر عامل گروه دارویی بنیاد برکت در پاسخ به سوالی پیرامون کم و کیف خدمات سلامت الکترونیک و چگونگی استفاده مردم مناطق محروم از این خدمات گفت: ما در حال حاضر مرحله پایوت را به اجرا گذاشته ایم و عمده تمرکز ما در موضوع سلامت الکترونیک دسترسی مردم مناطق محروم به این خدمات است.
 
مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: 30 پروژه خدمات سلامت الکترونیک از جمله تخت های هوشمند و آمبولانس های الکترونیک در مرحله اجرا قرار دارند به گونه ای که پزشک متخصص می تواند از هزاران کیلومتر آن طرف تر بیمار و تکنسینی را که در آمبولانس الکترونیک مستقر در مناطق محروم قرار دارد هدایت کند.
 
جمشیدی اظهار داشت: پروژه سلامت الکترونیک 2 مسئله عدالت دسترسی و کارایی نظام سلامت را در مناطق محروم حل کرده است.
 
مدیر عامل گروه دارویی بنیاد برکت در پاسخ به این سوال که مردم در مناطق محروم چگونه می توانند با سامانه 3030 در زمینه حل مسائل پزشکی شان ارتباط برقرار کنند گفت: سامانه 3030 مقری است که تیمی از پرستاران در آن مستقر هستند و فردی را که تماس می گیرد بسته به نوع مشکل پزشکی اش به متخصص مربوطه وصل می کنند و کلیه اطلاعات فرد تماس گیرنده در سیستم اطلاعات مرکزی ما ثبت و ضبط می شود و با اختصاص یک کد برای فرد تماس گیرنده یک پرونده موقت هم برای او تشکیل می شود.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر سامانه 3030 را اعلام عمومی نکرده ایم اما در همین حد اعلام در سایت های خبری روزی 4 هزار تلفن داریم.
 
جمشیدی با اشاره به این که سامانه 3030 هم اکنون در 10 استان کشور فعال است اظهار داشت: امید داریم تا پایان سال کلیه استان های کشور را زیر پوشش طرح سامانه 3030 قرار دهیم.
 
مدیر عامل گروه دارویی بنیاد برکت در پاسخ به سوالی مبنی بر تعامل گروه داروسازی بنیاد برکت با وزارت بهداشت تصریح کرد: در بحث سلامت الکترونیک یک موافقت نامه بین وزیر وقت بهداشت و مجموعه ستاد برکت امضا شد و در یک چارچوب مشخص مقرر به انجام کار شد.
 
وی ادامه داد: در بخش تولید واکسن ها ما یک تفاهم نامه را بین وزیر بهداشت و رئیس ستاد به امضا رساندیم و واکسنی را که از لحاظ تولیدی زیان دهی دارد را به سبب جلوگیری از شیوع بیماری منژیت در کودکان به مرحله تولید انبوه رساندیم.
 
در ادامه برنامه نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت در پاسخ به سوال درباره تعامل این بنیاد با سایر دستگاه های دولتی گفت: ما تمام اقداماتی را که در مناطق محروم انجام می دهیم در تعامل با دستگاه های ذیربط دولتی است.
 
وی ادامه داد: در بخش عشایری مسجد سلیمان به دستور دفتر مقام معظم رهبری بنیاد برکت 818 طرح زیربنایی را اجرا کرد تا بخش قابل توجهی از محرومیتی را که به صورت تاریخی در این منطقه 6هزار کیلومتر مربعی وجود داشت را از بین ببرد.
 
نوروزی با اشاره به همکاری 15 دستگاه اجرایی کشور برای اجرای این 818 طرح بیان داشت: ما در این منطقه محروم 184 میلیارد تومان سرمایه گذاری را با کمک دستگاه های دولتی انجام دادیم.
 
مدیر عامل بنیاد برکت با بیان این که این بنیاد یک تشکیلات مبتنی بر مدیریت جهادی است اظهار داشت: تشکیلات ستادی بنیاد برکت در حدود 40 نفر است اما با این وجود این ستاد با استفاده از امکانات دستگاه های دولتی اقدامات خود را در زمینه محرومیت زدایی به پیش می برد. 

وی با اشاره به این که تشکیلاتی را در خراسان رضوی به وجود آورده ایم گفت: شرکت های مشارکتی در بحث کشاورزی می توانند ورود پیدا کنند.
 
نوروزی با اشاره به این که در منطقه بهلول آباد خراسان رضوی مزرعه نمونه 1400 هکتاری داریم ادامه داد: در این بخش مجموعه عظیمی از فعالیت های کشاورزی را سامان دهی کرده ایم.  
 
مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی فعالیت های کشاورزی را مورد پشتیبانی قرار داده ایم افزود: در حوزه های دامداری مشارکت های 2، 3 و 5 هزار راسی دامداری داشته ایم.

وی با اشاره به طرح های اقتصادی اجتماعی محور خاطر نشان کرد: از ظرفیت ها و قابلیت های مناطق محروم استفاده خواهیم کرد و در آن راستا اقدام به سرمایه گذاری می کنیم.  
 
نوروزی با بیان این که در قالب شرکت های سهامی خاص آن ها را سامان دهی می کنیم ادامه داد: برای اشخاص و بنیاد برکت تعداد سهام را تعریف کرده ایم .
 
*با کمیته امداد موازی کاری نمی کنیم

مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به این که در دوره ای که باید فعالیت ها را سامان دهی کنیم نتیجه را ارزیابی و در نهایت در کنار مردم قرار می گیریم افزود: زمانی که فعالیت ها به بلوغ و بالندگی برسد در آن زمان و پس از احیا شدن فعالیت ها خارج می شویم.
 
وی با اشاره به بحث های مرتبط با ایتام گفت: در این رابطه از اطلاعات آمار و ظرفیت های کمیته امداد استفاده می کنیم و به صورت موازی عمل نمی کنیم.  
 
نوروزی با اشاره به این که قشری از ایتام را مثلا زیر 10 سال را مورد پوشش قرار داده ایم افزود: از طریق کمیته امداد پرداخت ها صورت می گیرد.
 
مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به این که یک سلسله فعالیت های مربوط به بیمه اعم از کارهای آزمایشگاهی، امور پزشکی و آزمایشات دوره ای را ما انجام می دهیم خاطر نشان کرد: به کمک کمیته امداد در بحث ایتام آن ها را مورد پوشش قرار داده ایم.  
 
وی با اشاره به 818 طرح در منطقه بخش عشایری مسجد سلیمان و دو منطقه دیگر افزود: 140 مسجد در نقاط مختلف کشور به بهره برداری خواهد رسید.
 
نوروزی با اشاره به این که 40 مدرسه با 170 کلاس درس در 19 استان را فردا به بهره برداری خواهیم رساند اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری های این مجموعه 212 میلیارد تومان برآورد شده است.
 
*در اقتصاد مقاومتی متمرکز خواهیم شد

مدیر عامل بنیاد برکت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه ای برای آینده در نظر دارید گفت: بیشتر توان مطالعاتی آینده را بر اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده ایم به طوری که باید از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی به خوبی استفاده کنیم.  
وی با اشاره به این که باید قابلیت ها را شکوفا کنیم گفت: اقتصاد ملی را برمبنای توفیقات به دست آمده باید ارتقا دهیم.  
 
نوروزی با اشاره به این که مطالعات در زمینه تحقیق و توسعه موضوع فعالیت های آینده بنیاد است ادامه داد: با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و با حفظ چارچوب ها فعالیت های آتی بنیاد را رقم خواهیم زد.

جمشیدی با اشاره به این که به شدت درگیر پروژه دیابت هستیم گفت: به دنبال تولید قرصی هستیم که در یک قرص بتوانیم چربی و فشار خون را به یک باره کنترل کنیم و این امر نیازمند همکاری اساتید برجسته دانشگاهی است.
 
وی با اشاره به این که باید به حمایت از شرکت های دانش بنیان بپردازیم ادامه داد: بسیاری از متغییرها در دست ما نیست بنابراین نمی توانیم یک نسخه برای کل کشور در بحث محرومیت زدایی بپیچیم.
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به بحث توانمندسازی و مداخلات محرومیت زدایی گفت: 50 نفر از اساتید برجسته دانشگاهی و غیردانشگاهی عضو تیم تحقیق و توسعه هستند به طوری که باید به بررسی این مسئله بپردازیم که در دنیا در حوزه توانمندسازی و محرومیت زدایی چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی وجود دارد.
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به این که نزدیک 500 سازمان برجسته جهانی در بحث محرومیت زدایی فعالیت کرده اند خاطر نشان کرد: به بررسی تجربیات سال های قبل و پس از انقلاب در حوزه محرومیت زدایی پرداخته ایم.  
 
جمشیدی با بیان این که تمام مناطق محروم جغرافیایی کشور را به 7 پهنه تقسیم کرده ایم گفت: باید براساس یک سری شاخص ها مزایا و معایب را مورد تحلیل قرار دهیم.
 
وی با اشاره به این که مزایا و پتانسیل های مناطق محروم را بررسی کرده ایم افزود: 75 درصد این پروژه ها صورت گرفته است به طوری که امیدواریم به 100 درصد برسد.  
 
* نباید یک نسخه را برای کل کشور تجویز کرد

عضو هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به این که باید مدل های تئوری که استان های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم اظهار داشت: نباید یک نسخه را برای کل کشور تجویز کرد.  
 
جمشیدی با اشاره به این که منطقه سیستان و بلوچستان از لحاظ صنعت، جغرافیا در محرومیت مطلق قرار دارد گفت: در این استان دو مزیت را شناسایی کرده ایم که یکی از آن ها مربوط به کشت گیاه آلوورا و دیگری کارهای زینتی و ملیله دوزی است.
 
وی با بیان این که بنیاد برکت دو میلیارد تومان را در این رابطه سرمایه گذاری کرده است افزود: در بوشهر پروژه ای را اجرا کرده ایم که منابع مالی کم مردم با منابع بنیاد مورد مشارکت قرار گرفته است.
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به این که پروژه هم افزایی بین روستایی را تشکیل داده ایم گفت: قابلیت های چند روستا را با یکدیگر در نظر گرفته ایم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.
 
* بنیاد برکت 10 هزار یتیم را مورد پوشش قرار داده است

جمشیدی با اشاره به این که مجموعه بنیاد برکت 10 هزار یتیم را مورد پوشش قرار داده است بیان کرد: از امکانات کمیته امداد در این رابطه استفاده می کنیم.  
 
وی با اشاره به پروژه ایتام گفت: در این رابطه اقدام به تحقیق و توسعه کرده ایم.  
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به این که 80 درصد شکل گیری مغز کودکان زیر 6 سال است افزود: در این رابطه باید به بحث تغذیه، آموزش و مسائل روان شناختی اهمیت دهیم به طوری که تیم تحقیق و توسعه بنیاد بسته ای را طراحی کرده است که کودکان زیر شش سال یتیم مشمول این بسته می شوند تا آن ها به فردی خلاق و توانمند تبدیل شوند.  
 
جمشیدی با اشاره به این که مدل تصمیم گیری در مجموعه ستاد بنیاد برکت مبتنی بر مطالعات و تحقیق و توسعه است خاطر نشان کرد: تصمیم گیری دو سه نفره نیست.  
 
*از تجربیات جهانی در بحث تحقیق و توسعه استفاده می کنیم

وی با تاکید براینکه در بحث تحقیق و توسعه از تجربیات جهانی استفاده می کنیم گفت: باید از فرهنگ ایرانی اسلامی برای تبدیل تجربیات به فرصت بهره بگیریم.
 
عضو هیئت مدیره بنیاد برکت در پایان با تاکید براینکه سیاست گذاری باید مبتنی بر شواهد عینی باشد خاطر نشان کرد: منابع بی نهایت در اختیار نداریم که هر روز بخواهیم به آزمون و خطا بپردازیم بنابراین باید از اطلاعات در دسترس برای تصمیم گیری استفاده کرد. 

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار