رسانه، وسیله‌ای برای انتقال پیام / آسیب‌های تکنولوژی‌های نوظهور

یک کارشناس رسانه گفت: با توجه به این که رسانه‌های نوین زندگی افراد را تحت‌الشعاع خود قرار داده، باید فرهنگ استفاده از این ابزار را در جامعه ایجاد کنیم.

 سیدپویان حسین‌پور، کارشناس رسانه در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در حوزه‌ی علوم ارتباطات با مفهوم فرآیند ارتباط سروکار داریم که یکی از نظرات رایج بین صاحب‌نظران علوم ارتباطات این است که ارتباط را فرآیند تبادل و انتقال مفاهیم، ایده‌ها، اندیشه‌ها و پیام‌ها بین افراد و سازمان‌ها به نحوی که گیرنده‌ی پیام اثر مدنظر فروشنده را بپذیرد، تعریف می‌کنند.
 
وی در ادامه گفت: به بیان ساده‌تر هر وسیله‌ای که پیامی را منتقل کند، رسانه گویند.
 
این کارشناس رسانه اظهار داشت: هر ابزاری، نه فقط تلویزیون و سایت‌ها بلکه بیلبوردها، پوسترها و اقلام تبلیغاتی که در معرض دید است و بین مردم توزیع می‌شود، چون جنبه‌ی ابزاری دارند و پیام منتقل می‌کنند، رسانه گویند.
 
حسین‌پور در خصوص ویژگی‌های رسانه‌های جدید که آن‌ها را نسبت به گذشته متمایز می‌کند، اظهار داشت: از جمله ویژگی‌های این رسانه‌ها می‌توان به انعطاف بالای محتوا اشاره کرد که به صورت آنی و تکمیلی به محتوای اولیه اضافه کنیم اما در رسانه‌های گذشته همانند روزنامه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
 
این کارشناس رسانه در ادامه گفت: وقتی در بستر اینترنت محتوایی منتشر می‌شود، امکان این که در هر لحظه تکمیل و اصلاح شود وجود دارد اما در رسانه‌ای همچون روزنامه باید برای اصلاح و یا تکذیب خبر تا نوبت انتشار بعدی منتظر ماند.
 
وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی رسانه‌های نوین اظهار داشت: در حوزه ی تکنولوژی‌هایی که وارد جوامع از جمله جامعه‌ی فرهنگی ایرانی می‌شود، 2 دسته آسیبی وجود دارد.
 
اعتیاد اینترنتی آسیبی است که متوجه افرادی می‌شود که از عدم تنظیم رژیم مصرف درست از اینترنت برخوردار هستند. این افراد طرز صحیح استفاده از اینترنت به میزان مناسب را نمی‌دانند.
 
این کارشناس در ادامه گفت: بحث ازدواج‌های نوظهور و اینترنتی که با ازدواج سنتی و اصولی در جامعه‌ی ما متفاوت است، از جمله‌ی آسیب‌های خاص در این حوزه است.
 
حسین‌پور با اشاره به دسته‌ی دوم آسیب‌های رسانه‌های نوین گفت: دسته‌ی دوم آسیب‌های کارکردی است که با استفاده از ابزار رسانه که گاهی در تضاد با منافع یک ملت است، متوجه یک جامعه می‌شود. از جمله بازی‌های رایانه‌ای مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی و بحث‌هایی که در حوزه‌ی اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در این نوع بازی‌ها وجود دارد.
 
وی ادامه داد: افرادی که دچار اعتیاد اینترنتی شده‌اند، بهترین گزینه برای کسانی هستند که از این افراد در راستای تغییر فرهنگ استفاده کنند، که بحث اعتیاد اینترنتی ممکن است منجر به بازدید از صفحات غیراخلاقی شود که متأسفانه در کشور ما آمارهای خوبی در این خصوص وجود ندارد.
 
حسین‌پور با اشاره به این که رسانه‌های نوین زندگی روزمره را تحت‌الشعاع قرار داده است، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ استفاده از این ابزار و رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای لازم در استفاده از این رسانه‌ها را ایجاد کنیم. خیلی از صاحب‌نظران عصر حاضر را عصر دیجیتال نامیده‌اند و ما برای بقا در این عصر باید از ابزارهای دیجیتال با توجه به فرهنگ استفاده از آن بهره گیریم.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: فرهنگ ، وسیله ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار