كمتر از 3 روز ديگر طرح راه آهن گرگان- اينچه برون با حضور روساي جمهور ايران، تركمنستان و قزاقستان به بهره برداري مي رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، با توجه به اينكه اين مسير ريلي در ميان سه كشور قرار دارد و داراي ترانزيت كالا و مسافر است ،مي تواند نقش اساسي براي افزايش مبادلات تجاري ايران، تركمنستان و قزاقستان داشته باشد. 

كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه اجراي اين طرح بزرگ ملي تأثير بسيار زيادي در ترانزيت كالاها و حمل و نقل بين المللي خواهد داشت و در صورت برنامه ريزي صحيح و كارآمد، افزايش قابل قبول صادرات را به همراه دارد.

اين گروه از كارشناسان معتقدند فراهم شدن زيرساخت هاي ترانزيت غلات و ساير كالاها (انتقال كالاهاي تجاري به ساير كشورها)، سوآپ (معاوضه) غلات كشورهاي قزاقستان و جنوب روسيه از طريق پايانه هاي خليج فارس و درياي عمان و ايجاد هاب (قطب نگهداري و ذخيره سازي) غلات در سيلوهاي منطقه اي در جهت تحقق بورس غلات، بخشي از مزاياي منطقه اي اين خط ريلي است.

كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه اين خط ريلي کوتاهترين و كم هزينه ترين مسير حمل كالاهاي ترانزيتي و صادراتي ميان كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي حاشيه خليج فارس و شمال آفريقاست و همچنين مي تواند امكان انتقال سريع و كم هزينه مسافران ( گردشگري ، تجاري، درماني، زيارتي) به ايران را براي قزاقستان و تركمنستان فراهم كند.

محور گرگان- اينچه برون در شرق درياي خزر، كريدور جديد ريلي مكمل شمال– جنوب را تشكيل مي‌دهد.

اين خط آهن 920 كيلومتري که از ايستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه‌آهن تهران– گرگان آغاز مي شود و تا ايستگاه اينچه‌برون در شرق گرگان ادامه دارد،  از كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان عبور مي‌كند كه 700 كيلومتر آن در خاك تركمنستان، حدود 80 كيلومتر آن در ايران و 140 كيلومتر در خاك قزاقستان قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار