اشتیاق خودروسازان خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی، درباره بازار خودرو در ایران نوشت: بازار خودروی ایران که به علت تحریم های مربوط به پرونده هسته ای این کشور، از سوی خودروسازان خارجی نادیده گرفته شده بود، بار دیگر درهای خود را به روی آنها می گشاید. اما تهران در نظر دارد از این پس شرایط مد نظر خود را مطرح کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایتخت ایران روز دوشنبه (فردا) برای دومین سال متوالی میزبان همایش بین المللی صنعت خودرو خواهد بود.

انتظار می رود برندهای برتر جهانی از جمله بنز، فولکس واگن، رنو، پژو، کیا و تویوتا در این همایش حضور داشته باشند ، اما هنوز مشخص نیست که برندهای آمریکایی جنرال موتورز و فورد در این همایش  شرکت داشته باشند.

سازمان دهندگان این همایش می‌خواهند سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند، اما نه به هر قیمتی.

وزارت صنعت ایران به ویژه تمایل دارد که در آغاز شراکت، 40 درصد تولید در ایران صورت گیرد و به تدریج طی پنج سال به 85 درصد برسد و ایرانی ها از شبکه های فروش شراکت خارجی بهره مند باشند.

بازار ایران، با 77 میلیون نفر جمعیت، که یکی از بزرگترین بازارهای غرب آسیا به شمار می رود، از سال 2012 تحت تاثیر تحریم بانکی اروپا و آمریکا و ممنوعیت نقل و انتقالات بین المللی قرار گرفته است. این تحریم با تحریم هایی که آمریکا تابستان 2013 بر صنعت خودرو وارد کرد، تشدید شد.

اما لغو تحریم های مربوط به بخش خودروی ایران در اوایل سال 2014 در چارچوب توافقنامه موقت درخصوص پرونده هسته ای که بین تهران و قدرت های جهانی به امضا رسید، خودروسازان خارجی را به سمت این بازار که از پتانسیل خوبی برخوردار است، سوق داد.

به این ترتیب مقامات پژو سیتروئن، اوایل اکتبر با مسئولان بلندپایه ایرانی در پاریس دیدار و درباره احتمال بازگشت به بازار ایران، که از لحاظ حجم فروش تا فوریه 2012 دومین بازار این شرکت به شمار می رفت، گفتگو کردند. خروج پژوسیتروئن از بازار خودروی ایران باعث شد این شرکت حدود 100 میلیون یورو از دست بدهد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو که با شرکت های پژو، رنو و سوزوکی شراکت دارد، گفت : تولید کنونی بدون کمک شرکای خارجی صورت گرفته است و ما منتظریم که شرکای قدیمی مان با طرح پیشنهادی ما به بازار ایران بازگردند. اما یکه زارع درباره شرکت پژو به صراحت گفت : پژو ایران را ترک کرد و اکنون  در حالی می خواهد بازگردد که شرایط بهتر شده است. این شرکت باید تاوان این اقدامات را بدهد.

ایران خودرو می خواهد سهام شرکت رنو-پارس که در حال حاضر 51 درصد آن در اختیار شریک خارجی است، به صورت مساوی 50-50 شود و این شراکت تولید، فروش ، انتقال فناوری ها با بخش تحقیقات و توسعه، سرمایه گذاری ها و همچنین دسترسی به شبکه خارجی پژو را در بر می‌گیرد.

مدیرعامل ایران خودرو گفت : ما به منافع ایران خودرو فکر می کنیم و به سمت شرکتی پیش خواهیم رفت که می تواند به بهترین نحو ممکن از این منافع محافظت کند.

ایران خودرو، مهمترین شرکت خودروساز ایرانی است که 54 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و امیدوار است به کمک شرایط جدید سهم خود را در بازار به 60 درصد برساند و از همین امسال تولید خود را به سطح سال 2011 (600 هزار خودرو) برساند.

به همین دلیل، ایران خودرو به ویژه روی دو مدل جدید خودرو که قرار است با همکاری رنو تولید شود، حساب می کند. این دو مدل که ماه اکتبر رونمایی شد، کراس آور کپچر و رنوی هاچ بک کلیو است.

انتهای ‍‍‍پ‍یام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار