رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

کاهش اسید چرب ترانس روغن‌ها به زیر ۲ درصد تا 3 سال آینده/ نصب علامت راهنمای تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی

دیناروند گفت: راهنمای تغذیه‌ای در سال جاری به تدریج و در سال 94 به طور کامل به تمام بسته‌های غذایی تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه‌ای ایران گفت: علامت راهنمای تغذیه‌ای در سال جاری به تدریج و در سال 94 به طور کامل به تمام بسته‌های غذایی داده خواهد شد این نشان برچسبی است که بر روی مواد غذایی زده می‌شود.

وی افزود: در راهنمای تغذیه‌ای با توجه به میزان اسید چرب ترانس، کالری، نمک و شکر موجود در ماده غذایی نشان قرمز رنگ به حد نامطلوب آن، نشان سبز به حد مطلوب آن داده می‌شود همچنین مواد غذایی که در بین این دو حد قرار دارند نشان زرد رنگ دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: رنگ سبز در راهنمای تغذیه‌ای غذاهایی هستند که به راحتی می‌توان آنها را مصرف کرد مطمئن هستم صنعت نیز تمایل به تولید غذاهایی دارد که این نشان را از وزارت بهداشت دریافت کند به تدریج در تبلیغ محصولات غذایی در سازمان صدا و سیما نیز این برچسب‌ها بیان خواهد شد.

 دیناروند با اشاره به تفاوت اولویت ما در حال حاضر در زمینه تغذیه نسبت به 20 سال قبل اظهار داشت: 50 درصد ایرانیان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند این مسئله از دریافت کربوهیدرات و شکر بیشتر ناشی می‌شود همچنین مصرف نمک در ایران 2 برابر میزان توصیه شده است.

وی تصریح کرد: صدا و سیما به جای دعوت از پزشکان برای ارائه روش‌های درمانی از متخصصان تغذیه دعوت کند تا پیرامون تغذیه درست برای مردم اطلاع رسانی کنند همچنین در برنامه‌های آشپزی خود غذاهایی با کالری کمتر را آموزش دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: سرانه مصرف غلات در ایران 2 برابر دنیا است همچنین در ایران یک چهارم کشورهای پر مصرف از نوشابه استفاده می شود و سرانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور ما 2 برابر کشورهای مطرح جهان است، اصلاح پروفایل‌های چربی دریافتی مردم،‌ اسید چرب ترانس بالا در وزارت بهداشت اهمیت بسزایی دارد.

دیناروند با اشاره به میزان 5 درصدی اسید چرب ترانس مصرف خانگی روغن بیان کرد: در سال 96 هیچ روغنی در کشور وجود نخواهد داشت که اسید چرب ترانس بالای 2 درصد در آن دیده شود، همچنین کاهش میزان نمک و شکر کار سختی محسوب می‌شود به دلیل آنکه این مواد غذایی غیر از صنعت در جاهای دیگری نیز مصرف می‌شود امسال به 100 محصول غذایی نشان سلامت اعطا شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار