حاشیه های چهارمین دوره بازیهای ساحلی آسیا؛

از طوفان پیش بینی نشده تا میزبانی دوباره تایلند

بازیهای ساحلی آسیا با رده چهارمی کاروان ورزشی کشورمان در تایلند به پایان رسید و حاشیه های جالب توجهی به جا گذاشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ چهارمین دوره بازیهای آسیایی ساحلی در پوکت تایلند با حضور 2335 ورزشکار برگزار شد. این بازیها از چهار روز قبل از افتتاحیه در رشته سامبو و جوجیتسو آغاز شده بود.

ایران با 83 ورزشکار در رشته های پرورش اندام (2 نفرموی تای (6 نفراسکواش (2 نفر)، کوراش (5 نفر)، کبدی (6 نفرفوتبال (10 نفر)، سپک تاکرا (12 نفر)، سنگ نوردی (2 نفر)، والیبال ساحلی (4 نفر)، واترپلو(7 نفرکشتی (3 نفر)، دوومیدانی (6 نفر)، سامبو (3 نفر)، جوجیتسو(8 نفر)، سه گانه (4 نفرفوتوالی (2 نفر) و اسکیت (یک نفر) شرکت کرد.

همه مدال آوران

در پایان این بازیها جابرصادق زاده، محمد نادری و کامران حسینی جم در کشتی ساحلی، کاوه سلیمانی در موی تای، سبحان طاهرخانی در پرش طول دوومیدانی، قنبرعلی قنبری در کوراش، جواد سلطانی در پرورش اندام، تیم های فوتبال ساحلی و کبدی مدال طلا، محمود ستاری و حسین کرمی در موی تای، روح اله میر نورالهی در پرورش اندام، هادی قدیمی و علی دهقانی فرد در کوراش، احسان کریمیان در سامبو، احمدرضا عیدی، امیر حسین خادمیان و محمد منصوری داور در جوجیتسو، رضا قاسمی در دو 60 متر، جعفر مرادی، محمدرضا ابوترابی و محمد جواد صیادی (تیمی صحرا نوردی) در دوومیدانی، تیم های والیبال، فوتوالی و واترپلو مدال نقره و یوسف کریمیان در سامبو، یاسین احمدی در موی تای، علی اصغر دوکوهکی و ایرج امیر خانی در جوجیتسو، الیاس علی اکبری و حمید قلی حسنقه در کوراش و در سپک تاکرا (2 مدال) مدال برنز بدست آوردند.

ایران در نخستین دوره بازیهای آسیایی ساحلی 2008 اندونزی که با حضور 1665 ورزشکار برگزار شد موفق به کسب مدالی نشد، در دومین دوره بازیهای آسیایی ساحلی 2010 "مسقط "عمان 1131 ورزشکار آسیایی شرکت داشتند که ایران در مجموع دو برنز (فوتبال ساحلی و کبدی ساحلی) کسب کرده و در رده 21 رده بندی مدالی قرار گرفت. سومین دوره بازیهای آسیایی ساحلی 2012 "هایانگ" چین برگزار که 1336 ورزشکار آسیایی حضور داشتند که کاروان ورزشی کشورمان با دو طلای (کبدی ساحلی و فوتبال ساحلی) در رده هفتم جدول رده بندی مدالها قرار گرفت.

در چهارمین دوره بازیهای ساحلی که در پوکت تایلند برگزار شد 2335 ورزشکار از کشورهای مختلف آسیا حضور داشتند که کاروان ورزشی ایران با کسب 9 مدال طلا، 14نقره و 8 برنز در مجموع 31 مدال بعد از کشورهای تایلند، چین و کره جنوبی در رده چهارم جدول رده بندی مدالها قرار گرفت.

این بازیها حاشیه های ریز و درشتی را نیز از خود به جا گذاشته که جالب توجه است.

مقایسه شرکت کنندگان

دوره پیشین بازیها که در سال 2012 در چین برگزار شد 1336 ورزشکار حضور داشتند در حالیکه در این دوره از بازیها 2335 ورزشکار به رقابت پرداختند. چین به عنوان میزبان دور قبل بازیها با 160 ورزشکار به مصاف میهمانان رفته بود اما در این دوره تایلند با 358 ورزشکار در بازیها حضور داشت.

تاخیر در افتتاحیه

مراسم افتتاحیه 23 آبان ماه در استادیوم اصلی پوکت با 26 رشته برگزار شد. با این حال باران شدید ضمن به تعویق انداختن مراسم افتتاحیه، مشکلاتی را برای مسئولان برگزاری مراسم و بازیها بوجود آورد.

در ابتدای مراسم تعداد زیادی از دانش آموزان با حمل ماکت های زیبایی از کشتی و نقاط دیدنی شهر پوکت و جاذبه های گردشگری به همراه کلیپ هایی از سبک زندگی تایلندی ها و تاریخشان پخش شد و تنوع زیست محیطی و صنعت ماهیگری و زیبایی ها این شهر را نیز به نمایش درآمد.

در ادامه کشورهای حاضر در چهارمین دوره بازیهای ساحلی در محوطه ساحلی رژه رفتند که از ایران محمدعلی مختاری پرچمدار کاروان حاضر در مراسم افتتاحیه بود.

میزبان از پرجمعیت ترین کشورهای حاضر در مراسم افتتاحیه بود و برخی کشورها با لباس محلی در مراسم شر کت کردند.

بعد از مراسم آتش بازی شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا و پادشاه تایلند به ارائه سخنرانی پرداختند و دو نفر از مربیان و ورزشکاران میزبان سوگند نامه مسابقات، مبنی بر احترام به قوانین و دوری از دوپینگ و انجام مسابقه با روحیه جوانمردی قرائت کردند. بعد از به اهتزاز در آمدن پرچم کشورمیزبان و شورای المپیک آسیا مشعل بازیها نیز روشن شد.

از نکات قابل توجه مراسم روشن شدن مشعل بازیها استفاده از پهباد با به پرواز درآمدن آن بر روی استادیوم اصلی بود که مورد توجه تماشاگران حاضر در مراسم افتتاحیه قرار گرفت.

میزبانی دوباره تایلند

رئیس کمیته ملی المپیک تایلند تاکید کرد که در صورت موافقت با میزبانی این کشور در بازی های ساحلی 2017 جهان، منطقه دیگری به جز پوکت را برای میزبانی پیشنهاد خواهند داد.

"جن یوتاساک ساسیپراپا" رئیس کمیته ملی المپیک تایلند با اشاره به سودهای زیادی که میزبانی بازیهای آسیایی ساحلی برای تایلند به همراه داشته است، می گوید: "اگر تایلند برنده درخواست میزبانی بازی های ساحلی جهان شود، بعید می دانم که بار دیگر پوکت میزبان بازی ها شود چون این منطقه در شرایط فعلی هم توریست های زیادی را جذب می کند. به این ترتیب ما چشم به استان های دیگر می دوزیم که با برگزاری این بازیها بیشتر معرفی شوند."

وی با اشاره به علاقمندان زیاد میزبانی بازیهای ساحلی جهان از جمله کشور روسیه افزود: "تایلند با توجه به میزبانی بازیهای ساحلی آسیا شانس بهتری دارد. هر چند در برخی موارد باید اصلاحاتی را صورت دهیم."

اهمیت مدال بانوان

بیش از نیمی از مدالهای کشورهای رقیب را بانوان در این بازیها کسب کرده اند. با این حال ایران نمی تواند در این بازیها از بانوان ورزشکار استفاده کند.

استارت میزبانی ویتنام

دوره بعدی بازیهای آسیایی ساحلی از 24 سپتامبر تا 3 اکتبر 2016 به میزبانی کشور ویتنام برگزار می شود. ویتنامی ها که برای اولین بار میزبانی چنین رویدادی را برعهده دارند برای یادگیری از میزبانی تایلند، گروهی را راهی پوکت محل برگزاری چهارمین دوره بازی های ساحلی کردند.

گروهی متشکل از 10 مقام مسئول ویتنامی و چند کارگروه ویژه که نه تنها سیستم برگزاری مسابقات بلکه شکل حمل و نقل و جزئیات دیگری از میزبانی تایلند را زیر نظر گرفتند.

مسئولان ویتنامی با حضور در پوکت تاکید کردند که این کشور با مدل تایلند بازیها را میزبانی نمی کند چون تفاوت های فرهنگی خاصی میان دو کشور تایلند و ویتنام وجود دارد.

همچنین بازیهای ساحلی ویتنام در 24 رشته شامل دو رشته رزمی مختص این کشور با نام های "ووینام" و "پنکاک سیلات" برگزار می شود.

طوفان ساحلی پوکت

بارش شدید باران و ورزش باد بارها باعث به تعویق افتادن بازیهای پرورش اندام، اسکیت و چند رشته دیگر شده بود به طوریکه سیستم های نور مسابقات دچار آسیب شده و لغو رقابت ها را به دنبال داشت.

با وجود تلاش میزبان اما پیش بینی های لازم را برای مواجه با باده و باران شدید نشده بود و فضای آماده و سرپوشیده ای برای این معضل نشده بود.

بازیهای جهانی ساحلی

با پیشنهاد "شیخ احمد" رییس شورای المپیک آسیا و موافقت کشورهای دیگر جهانی در نشست انوک یا همان انجمن کمتیه های المپیک قرار است از سال آینده رقابت های ساحلی در سطح جهانی برگزار شود و حتی شیخ احمد پیشنهاد داد تا تایلند میزبانی آن را بپذیرد و به این کشور کمک خواهد شد.

کم هزینه بودن و تنوع رشته ای موجب توجه دیگر کشورها و مسئولان جهانی به برگزاری بازیهای ساحلی در سطح جهان شده است.

سود ساحلی!

"نیسیت چانسوموونگ" فرماندار پوکت فاش کرد که بازیهای ساحلی آسیایی بیش از 100 هزار نفر را طی 10 روز برای جذب به پوکت پیش بینی کرد. این نفرات که شامل ورزشکاران و مقامات کشورهای حاضر در بازی های ساحلی و گردشگران بودند، سود مالی زیادی هم برای منطقه داشتند.

منطقه پوکت در فصل اوج جذب توریست در زمان بازیهای ساحلی قرار داشت و پیش بینی شد که این منطقه در پایان بازیها حدود 800 میلیون تا یک میلیارد "بات" تایلندی سود اقتصادی داشت.

ورود ممنوع

ورود جت اسکی ها تا پایان برگزاری بازیهای ساحلی آسیایی به تمام سواحل پوکت ممنوع شد.

مسئول انجمن جت اسکی پوکت با تایید این موضوع اعلام کرد که پیش از این نیز مشکلاتی به خاطر فعالیت جت اسکی ها در سواحل پوکت به وجود آمده بود که مسئولان برگزاری بازیهای ساحلی برای جلوگیری از این مشکلات اقدام به تعلیق فعالیت های جت اسکی کردند.

جوجیتسو جهانی شد

رشته جوجیستو بعد از برگزاری موفقیت آمیز در چهارمین دوره بازی های ساحلی آسیا به بازیهای ساحلی جهان در سال 2017 راه پیدا کرد.

"شیخ احمد الصباح" رئیس OCA و عضو کمیته بین المللی المپیک (IOC) این خبر را اعلام کرد. وی در مراسم اهدای مدال جوجیتسو نیز شرکت کرده بود.

انجمن جوجیتسو آسیا ژانویه سال 2014 افتتاح شد و مسابقات جوجیتسو برای اولین بار در بازیهای ساحلی امسال برگزار شد.

عذرخواهی وزیر

اما در حین برگزاری بازیهای ساحلی آسیا وزارت ورزش و توریسم تایلند در مورد مشکلات موجود در برگزاری بازیهای ساحلی 2014 تحقیقاتی رسمی انجام داد.

وزیر ورزش و توریسم تایلند به نمایندگان مطبوعات این کشور قول داد که در مورد مشکلات موجود در جریان برگزاری بازیهای ساحلی 2014 تحقیقاتی انجام شود.

وی در جریان مصاحبه ای مطبوعاتی از نمایندگان رسانه های محلی درخواست کرد که مشکلات برگزاری بازیها در پوکت را بازگو کنند.

نمایندگان رسانه ها نیز مشکلاتی از قبیل "تمام علاقمندان داخلی و خارجی به دنبال تماشای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی ها هستند اما برنامه این مراسم تغییرات زیادی داشته و خرید بلیت نیز با مشکلاتی مواجه بود."

"بخش ارتباطات بازیها نزدیک به 2/5 میلیون بات تایلند بودجه دریافت کرد اما انعکاس بازیها به خوبی انجام نشد و در جریان مراسم افتتاحیه تنها دو عکس از مراسم آپلود شد."

" مشکلاتی در پرداخت دستمزدها وجود داشت و افراد محلی که در نمایش افتتاحیه حضور داشتند، دستمزدهای متفاوتی دریافت کردند."

"کبکم" وزیر ورزش و توریسم تایلند در پاسخ به این شکایات تاکید کرد که تلاش زیادی برای برگزاری موفقیت آمیز بازیها صورت گرفت اما به خاطر برخی ناهماهنگی ها از مردم و خبرنگاران عذرخواهی می کند. نامه وزیر ورزش و توریسم تایلند برای پیگیری مشکلات در اختیار رسانه های تایلند قرار گرفت.

بازیهای ساحلی آسیایی در گذر زمان

اما تاریخچه بازیهای ساحلی آسیا به سال 2008 بازمی گردد. در طول سه دوره گذشته این بازیها ایران با تعداد ورزشکاران کمتری شرکت داشت و موفق به کسب مقام خوب و مدال های زیادی نشده بود اما این دوره از بازیها با افتخارآفرینی برای کاروان ورزش ایران همراه شد.

نخستین دوره در شرق آسیا

نخستین دوره بازیهای ساحلی آسیایی در سال 2008 در بالی اندونزی با حضور 1665 ورزشکار از 42 کشور در 18 رشته ورزشی برگزار شد.

بسکتبال 3 نفره، هندبال ساحلی، کبدی ساحلی، سپک تاکرای ساحلی، فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، واترپلوی ساحلی، کشتی ساحلی، بدنسازی، دراگون بت، جت اسکی، شنای ماراتن، پاراگلایدر، پنچاک سیلات ساحلی، قایقرانی بادبانی، موج سواری، سه گانه و وود بال رشته های حاضر در این بازیها بودند که در پایان 71 مدال طلا، 71 نقره و 90 برنز توزیع شد.

در جدول رده بندی اندونزی با 23 طلا، 8 نقره و 20 برنز اول شد، تایلند با 10 طلا، 17 نقره و 10 برنز، چین با 6 طلا، 10 نقره و 7 برنز، کره جنوبی 4 طلا،7 نقره 10 برنز و ژاپن 3 طلا،3 نقره، 3برنز عناوین دوم تا پنجم را بدست آوردند.

در این بازیها 27 کشور موفق به کسب مدال شدند و ایران تنها در فوتبال ساحلی شرکت داشت و مدالی کسب نکرد.

ورود ایران به جدول مدالی

دومین دوره بازیهای آسیایی ساحلی در سال 2010 در مسقط عمان در 14 رشته ورزشی با حضور 1131 ورزشکار از 43 کشور آسیا برگزار شد.

کره شمالی و ماکائو غائب بودند و کویت نیز به دلیل تعلیق کمیته ملی المپیک این کشور با پرچم کمیته بین المللی المپیک حضور داشت.

اسکی روی آب، بدنسازی، تنت پگینگ، جت اسکی، سپک تاکرا ساحلی، سه گانه، شنای ماراتن، فوتبال ساحلی، قایقرانی بادبانی، کبدی ساحلی، واترپلو، والیبال ساحلی، وود بال ساحلی و هندبالی ساحلی رشته های شرکت کننده در این بازیها بودند که در پایان تایلند با 14 مدال طلا، 10 نقره و 12 برنز اول در جایگاه نخست قرار گرفت، چین با 12 طلا، 6 نقره و 5 برنز، عمان با 5 طلا، یک نقره و 6 برنز، عراق با 3 طلا، 3 نقره، یک برنز و اندونزی با 3 طلا، 2 نقره و 6 برنز عناوین دوم تا پنجم را کسب کردند.

در مجموع 52 مدال طلا، 52 نقره و 58 برنز بین 27 کشور در این بازیها توزیع شد.

ایران در رشته های سه گانه، فوتبال ساحلی و کبدی ساحلی حضور داشت و با دو برنز فوتبال و کبدی در رده 22 جدول توزیع مدال ها قرار گرفت.

طلاهای ایران در چین

اما سومین دوره بازیهای آسیایی ساحلی سال 2010 در هایانگ چین با حضور 1336 ورزشکار از 43 کشور آسیایی با برگزاری 412 مسابقه در 13 رشته ورزشی برگزار شد.

بسکتبال سه نفره، هندبال ساحلی، کبدی ساحلی، سپک تاکرا ساحلی، والیبال ساحلی، وود بال، دراگون بت، پاراگلایدر، اسکیت ساحلی، فوتبال ساحلی، بدنسازی، قایقرانی بادبانی، اسکی روی آب و سنگ نوردی در این بازیها شرکت داده شدند.

49 طلا، 49 نقره، 54 برنز بین 23 کشور توزیع شد و در پایان چین با 14 مدال طلا، 10 نقره و 12 برنز اول شد، تایلند با 13 مدال طلا، 9 نقره و 6 برنز، کره جنوبی با 6 طلا، 7 نقره و 10 برنز، اندونزی با 6 طلا، 6 نقره و 4 برنز، چین تایپه با 3 طلا، 6 نقره و 6 برنز، هند با 2 طلا و یک برنز و ایران با 2 طلا عناوین دوم تا هفتم را بدست آوردند.

ایران در این رقابتها در رشته های اسکیت، کبدی، والیبل و فوتبال شرکت داشت.

چهارمین دوره بازیهای آسیایی ساحلی 2014 به میزبانی تایلند از 22 آبان آغاز می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساحلی ، آسیا ، ایران ، قاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار