اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت

حبس ابد در انتظار رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند/ اقتصاد جهانی در وضعیت هشدار به سر می‌برد

اقتصاد بین الملل در این هفته شاهد نوسانات شدید قیمت نفت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اقتصاد بین الملل در این هفته شاهد نوسانات شدید قیمت نفت بود.

حبس ابد در انتظار رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند  
رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند به حبس ابد محکوم شد . بر اساس این گزارش اختلال در سیستم مالی ایسلند از سال 2008 شروع شد که این تاریخ با شروع مدیریت سیگرجون آمسون رییس بزرگترین بانک دولتی ایسلند برابری می کند.  

اقتصاد جهانی در وضعیت هشدار به سر می‌برد  
جرج آزبورن وزیر دارایی انگلیس در کنفرانسی با حضور مقامات ارشد اقتصادی در لندن در این باره گفت: اکنون در مقایسه با چند ماه قبل، نگرانی ها درباره اوضاع اقتصاد جهانی قطعا افزایش پیدا کرده است. اکنون دیگر این نگرانی ها تنها مربوط به اروپا نیست.  
 وی در ادامه گفت: ژاپن اکنون وارد رکود اقتصادی شده است و در آن منطقه شاهد ظهور خطرات ژئو پولتیک هستیم.

لوکزامبورگ شرکتهای برتر دولتی خود را از مالیات معاف کرد  

دولت لوگزامبورگ شرکتهای برتر تجاری را از مالیات معاف کرد .   براساس این گزارش بعد از مشاهده کاهش تولید داخلی در این کشور و کمبود نقدینگی تولید در این کشور به واسطه پرداخت مالیات دولت لوکزامبورگ تصمیم به تجدید نظر در پرداخت مالیات گرفت . این اقدام لوکزامبورگ تحسین اتحادیه اروپا را برانگیخت . 

شاخص تشخیص شرکتهای معاف از مالیات در لوکزامبورک سهم بیش از 30 درصدی این شرکتها در تولید ملی است .
 
هزینه دارویی جهان از مرز 1 تریلیون دلار گذشت / تلاش اقتصادی ترین کشور آسیا برای تسخیر بازار دارو  
هزینه دارویی جهان به بیش از 1 تریلیون دلار در سال 2014 رسید . براساس این گزارش بیشترین میزان هزینه مربوط به ایالات متحده آمریکا و بیشترین هزینه برای بیماریهای سرطان دستگاه گوارش و هپاتیت c بوده است . 
 
بحران اقتصادی و سياست‌های رياضتی جوانان فرانسه را فقيرتر کرده است  
مطالعات جديد نشان مي دهد در نتيجه رکود بزرگ اقتصادي و سياست هاي رياضت اقتصادي دولت فرانسه، جوانان اين کشور به شدت فقير شده اند.
 
 حدود 30درصد از جوانان 15 تا 24 ساله مي گويند هزينه هاي روزانه زندگي به حدي زيادي است که هيچ پس اندازي را براي آنها باقي نمي گذارد تا در شرايط اضطراري از آن استفاده کنند یا براي آينده پس انداز داشته باشند يا صرف تفريح کنند.

برتری روبل روسیه بر دلار آمریکا در بورس اروپا  
در معاملات بورس اروپا در روز گذشته روبل روسیه بالاتر از دلار امریکا قرار گرفت.   براساس این گزارش ارزش روبل روسیه با 0.4 درصد بالاتر از دلار قرار گرفت.  
 
کارشناسان اقتصادی دلیل این امر را تجدید نظر این کشور در پراخت مالیات و تثبیت قیمت‌ها می دانند.
 
کودکان یونانی با شرایط دشوار دست و پنجه نرم می کنند  
یک بنیاد حمایت از کودکان در یونان می گوید در حدفاصل ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2014 ، بیش از یک هزار کودک مورد بدرفتاری قرار گرفته اند که در 91 یک درصد این موارد عاملان این بدرفتاری والدین کودکان بوده اند.
 
رئیس این بنیاد می گوید بدرفتار با کودکان پدیده ای است که نه فقط امروز بلکه همواره موجب نگرانی ماست. هر روز مواردی از آزار و اذیت کودکان گزارش می شود و ما تلاش می کنیم شرایط بهتری را برای کودکان فراهم کنیم.

رشد اقتصادی برای مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد  
کارشناسان صندوق بین المللی پول اعلام کردند بیش از نیمی از 200 میلیون بیکار جهان به کشورهای نوظهور اقتصادی مربوط می شود.
به گفته دو تن از کارشناسان، 54 درصد بیکاران جهان متعلق به اقتصاد‌های نوظهوری همچون چین، برزیل یا روسیه هستند در صورتی که تنها 27 درصد یعنی یک چهارم بیکاران جهان متعلق به کشورهای صنعتی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه،هستند.
 
طبق ارزیابی‌ این دو کارشناس رشد اقتصادی هنوز برای مقابله با معضل بیکاری ضرورت دارد اما این نسخه در همه جای دنیا علاج کار نیست.افزایش یک واحدی رشد اقتصادی، بسته به کشورها، تاثیرات متفاوتی دارد.
 
کاهش تولید ناخالص داخلی در اقتصادی ترین کشور آسیا  
تولید ناخالص داخلی در ژاپن حدود 2 درصد کاهش داشته که در ابتدا دولت ژاپن با مالیات آن را کنترل کرد اما سبب کاهش سرمایه گذاری شد .

اقتصاد ژاپن با رکود فصلی در سه ماهه سوم سال مواجه شد .این رکود به صورت غیر منتظره بوده که سبب کاهش تولید در این کشور شده است .  
 
براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در ژاپن حدود 2 درصد کاهش داشته . در ابتدا دولت ژاپن با مالیات آن را کنترل کرد اما این تصمیم سبب کاهش سرمایه گذاری به ویژه در بخش صنعت این کشور شد .
 
احتمال خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی وجود دارد  
ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در صحن پارلمان اروپا و در مقابل کمیسیون اقتصادی و پولی این پارلمان در بروکسل از خرید اوراق قرضه دولتی در صورت ضرورت خبر داد.
 
بدین ترتیب رییس این نهاد به گمانه زنی‌ها درباره احتمال ایجاد تحول در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا پایان داد.

آمار در اسپانيا از افزايش کسری تجاری در اين کشور حکايت دارد  

وزارت اقتصاد اسپانيا  اعلام کرد کسري تجاري اين کشور در ماه هاي ژانويه تا سپتامبر امسال به 18 ميليارد و 854 ميليون يورو معادل 23 ميليارد و 474 ميليون دلار رسيده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 71 درصد افزايش داشته است.
 
بنا بر اعلام اين وزارتخانه ، واردات و صادرات اسپانيا در نه ماهه نخست امسال آهنگ صعودي داشته است و حجم واردات اين کشور با شش درصد افزايش به 197 ميليارد و 245 ميليون يورو رسيده است.

سرمایه گذاری روسیه در بورس آمریکا کاهش یافت  
بر اساس این گزارش سرمایه گذاری روسیه در بورس ایالات متحده از 400میلیارد دلار به 117 میلیون دلار کاهش یافت .

سرمایه گذاری روسیه در بورس آمریکا کاهش یافت . بر اساس این گزارش سرمایه گذاری روسیه در بورس ایالات متحده از 400میلیارد  دلار به 117 میلیون دلار کاهش یافت .  
 
گفتنی است سرمایه گذاری روسیه در بورس امریکا رتبه اول  راداشت و بعد از آن  چین و ژاپن در بورس آمریکا حضور دارند . در حال حاضر سرمایه روسیه 126 میلیارد دلار است و سرمایه چین 123 میلیارد دلار است .
  
سه بانک بزرگ آمريکا به دستکاری قيمت ها متهم شدند  

کنگره آمریکا چند بانک بزرگ این کشور را به تقلب در قیمت مواد اولیه از جمله آلومینیوم متهم کرد.

یکی از کمیسیون سنای آمریکا با انتشار گزارشی بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی را به دلیل  روی آوردن به فعالیت های مخاطره آمیزی که به ضرر صنایع و مصرف کنندگان آمریکایی است، متهم کرد.
 
در گزارش این کمیسیون سنای آمریکا آمده است از سال 2008 بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی در فعالیت های گسترده چند میلیارد دلاری مرتبط با مواد اولیه پرمصرف از جمله نفت خام، گاز طبیعی، آلومینیوم و حتی اورانیوم دست داشته اند.

شمار جوانان بی خانمان در انگلیس افزایش یافته است  
بر پایه گزارش‌ها، شمار جوانان بیخانمان انگلیسی به دلیل اصلاحات رفاهی بحث‌برانگیز دولت این کشور طی یک سال گذشته شش برابر شده است.

«هوملس لینک»، یکی از سازمان‌های مربوط به امور افراد بیخانمان در انگلیس، با انتشار گزارشی اعلام کرد نرخ بیخانمانی افراد زیر ۲۵ سال از ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
 
به گفته این سازمان، نتیجه این گزارش حاکی از آن است که سیاست‌های دولت ائتلافی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای ارائه مزایای رفاهی به افراد، جوانان انگلیسی را به ترک خانه‌هایشان وا می‌دارد.

افتتاح کارخانه جدید رنو فرانسه در الجزایر  
کارخانه جدید رنو فرانسه در الجزایر افتتاح شد. با توجه به اینکه الجزایر که پیش از استقلال مستعمره فرانسه بوده است زیربنای 51 درصد از کارخانجات صنعتی این کشور را فرانسوی ها تشکیل می دهند.  
 
 پیش بینی می شود ظرفیت تولید این کارخانه سالانه به بیش از 20 هزار خودرو برسد و با گسترش این کارخانه مرز تولید سالانه از 400 هزار خودرو خواهد گذشت.

بازار خودروسازی اروپا همچنان در رکود است  
هر چند در اکتبر گذشته، آمار فروش خودرو در کل اتحاديه اروپا از يک ميليون و هفتاد هزار دستگاه خودرو فراتر رفت و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل اين آمار به ميزان 1.6 درصد بيشتر بود.
 
 اما دورنماي اين بازار در بلند مدت آشکارا نشان از آن دارد که بازار فروش خودرو حتي از زمان قبل از ظهور بحران هاي مالي و اقتصادي نيز ضعيف تر شده است.  بازار خودرو اروپا ضعيف‌تر از دوران پيش از بحران‌های مالی و اقتصادی غرب شده است.
 
کسری تجاری هند با افزایش به 13 میلیارد دلار رسیده است  
وزارت صنعت و بازرگاني هند در بيانيه اي اعلام کرد صادرات اين کشور در ماه اکتبر با کاهش 5.4 درصدي به 26 ميليارد دلار رسيده و واردات آن 3.62 درصد افزايش داشته است از اين رو کسري تجاري اين کشور در ماه اکتبر بالغ بر 13 ميليارد و 350 ميليون دلار براورد شده است .

خطوط انتقال گاز مجارستان از خاک روسیه گذشت  
بخشی از این خط لوله از خاک روسیه می‌گذرد که این انتقال فشارها را بر مجارستان از سوی اتحادیه اروپا برای این خط لوله در پی داشته است.

با وجود فشارهای غرب بر مجارستان این کشور احداث خط لوله انتقال گاز را به جنوب اروپا آغاز کرد.   
 
براساس این گزارش بخشی از این خط لوله از خاک روسیه می گذرد که این انتقال فشارها را بر مجارستان از سوی اتحادیه اروپا برای این خط لوله در پی داشته است.   
   
بهای نفت آمریکا کاهش یافت  
با نزديک شدن به نشست مهم روز پنجشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گمانه‌زنی‌ها در مورد مقاصد اعضای اين سازمان، بهای نفت دوشنبه در بازار نيويورک کاهش يافت.

بهاي هربشکه نفت وست تگزاس اينترمدييت ( نفت پايه آمريکا ) براي تحويل در ژانويه با 73 سنت کاهش به 75 دلار و 78 سنت در هربشکه رسيد.
 
همچنين بهاي نفت برنت نيز براي تحويل در همان موعد با 68 سنت کاهش به 79 دلار و 68 سنت در هربشکه رسيد.
 
 تجدید نظر روسیه و عربستان بر سر قیمت نفت  
روسیه و عربستان برای تجدید نظر در قیمت نفت وارد مذاکرات جدید شدند.  
 
بر اساس این گزارش عربستان سعودی و روسیه بر این باورند که قیمت گذاری باید بازار محور باشد و عرضه و تقاضا برای قیمت نقش تعیین کننده ای دارد.
 
برای ادامه این همکاری روسیه به عربستان دو پیشنهاد داده است که هماهنگی قیمت‌ها با نرخ نفت اوپک یکی از این پیشنهادات است.
 
تصمیم برای سهمیه‌بندی سوخت به مالزی رسید  
دولت مالزی برای صرفه جویی ارزی تصمیم به سهمیه بندی سوخت گرفت.  
 
این تصمیم بعد از کسری میلیاردی دولت مالزی به منظور تآمین سوخت گرفته شد. در ابتدا این دولت تصمیم به تثبیت قیمت سوخت گرفت اما بعد از افزایش قاچاق سوخت این مهم به نتیجه نرسید. 

افزایش بهای نفت در بازار آسیا  
بدر معاملات امروز صبح بازار آسيا، هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا براي تحويل در ماه دسامبر با 48 سنت افزايش، 76 دلار و 33 سنت معامله شد.
 
بهاي هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه ژانويه نيز 32 سنت افزايش يافت و به 79 دلار و 65 سنت رسيد.
 
بانک يونايتد اوورسيز سنگاپور در يادداشتي اعلام کرد بازارها نسبت به روزهاي قبل به نتايج نشست آتي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت «اوپک» که قرار است 27 نوامبر (پنجشنبه آينده) برگزار شود، خوشبين‌تر هستند.
 
اميدواري بازارها به اينکه اوپک بتواند اختلافات داخلي خود را حل کند و توليد طلاي سياه را کاهش دهد همينطور انتشار آمار مثبت اقتصادي در آمريکا سبب شد بهاي نفت روز جمعه در بازار آسيا افزايش پيدا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار