اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت ؛

از ایجاد منطقه آزاد تجاری بین آسیا و استرالیا تا افزایش روند بیکاری در امریکا

اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت شاهد هشدار کارشناسان اقتصادی در خصوص ادامه روند بحران اقتصادی در سال 2015 بود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اقتصاد بین الملل در هفته ای که گذشت شاهد هشدار کارشناسان اقتصادی در خصوص ادامه روند بحران اقتصادی در سال 2015 بود . 

شاخص بورس هند با کاهش مواجه شد  

شاخص  سهام در هند با سقوط مواجه شد . بر اساس این گزارش با شروع کاهش رشد ناخالص داخلی درهند و کاهش اعتماد سرمایه گزارن به بازارهای این کشور به دلیل نوسانات قیمت ارز این بار نوبت به بورس هند رسید . 

اقتصاد اسرائیل رشد منفی را تجربه کرد  
اقتصاد اسرائیل کمترین میزان رشد خود را در سه ماهه سوم سال میلادی تجربه کرد.   دلیل این کاهش کسری بودجه ارسال منابع اقتصادی برای جنگ غزه پیش بینی شده است.    براساس این گزارش از میان تمام شاخصهای اقتصادی گردشگری و صادرات بیشترین کاهش را از خود نشان می دهد.   
 
صادرات کالا و خدمات که حدود 40 درصد از اقتصاد اسرائیل را تشکیل می دهند با کاهش 4.4 درصد در سه ماهه سوم مواجه شده و ارزآوری گردشگری این رژیم هم کاهش 30 درصدی داشته است. 

امکان وقوع بحران مالی دیگر در سال 2015/ آمريکا احتمالا دچار رکود اقتصادی خواهد شد  
گروه پژوهشي و پيش بيني اوضاع اقتصادي موسوم به مرکز پيش بيني جروم لوي فورکاستينگ، درگذشته وقوع بحران مالي سال 1929 يا همان رکود بزرگ را پيش بيني کرده بود.  
 
همين گروه در سال 2007 بحران مالي و اقتصادي سال 2008 (بحران وام هاي رهني مسکن) را نيز پيش بيني کرده بود. هر دو پيش بيني مرکز پيش بيني جروم لوي فورکاستينگ در عمل تحقق پيدا کرد.  
 
سايه سنگین رکود اقتصادی بار ديگر بر ژاپن  

ژاپن در ماه‌هاي اخير بار ديگر دچار مشکلات اقتصادي شده است، باوجود برنامه‌هاي اقتصادي شينزو آبه نخست وزير ژاپن براي پويا کردن اقتصاد اين کشور، بار ديگر در ماه گذشته اقتصاد ژاپن دچار رکود شد.  به دنبال انتشار آمارهای مأيوس کننده از اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم سال 2014 ميلادی، اقتصاد اين کشور دچار رکود شد.

نفوذ بزهکاران مالی به درون نظام اقتصادی آمریکا  
ديويد کوهن معاون وزارت خزانه داري آمريکا در بخش مبارزه با تامين مالي تررويسم گفت: شبکه هاي جنايي با استفاده از ترفند ايجاد شرکت هاي سهامي عام که به آنها امکان مي دهد سرمنشا درآمدهايشان را کتمان کنند، به فعاليت هاي خود در نظام مالي آمريکا ادامه مي دهند.
 
چين برای گسترش استفاده از یوان در مبادلات بين المللی تلاش می کند  
چين با تأسيس مجموعه بانک هايي در خارج اين کشور براي نقد کردن چک ها، تلاش گسترده اي را براي افزايش سهم پول خود (يوان) در مبادلات بين المللي آغاز کرده است.  
 
اين کشور هفته گذشته نيز بانک تصفيه يوان را در سئول پايتخت کره جنوبي تاسيس کرد. شعبه «بانک ارتباطات» کره جنوبي در سئول از بانک مرکزي چين، مجوز لازم را براي تبديل شدن به بانک تصفيه يوان، دريافت کرده است.

اقتصاد آلمان به دلیل عدم تعاملات تجاری با روسيه به شدت صدمه ديده است  
يک سال پس از بدترين رکود اقتصادي منطقه يورو، انتشار ارقام مربوط به رشد اقتصادي و نرخ تورم در سه ماهه سوم سال جاري ميلادي در اين منطقه، حاکي از آن است که بهبود مجدد اوضاع اقتصادي در منطقه يورو تقريباً رخ نداده يا ميزان آن بسيار ناچيز بوده است.  
 
براساس اين آمار و ارقام، در برهه سه‌ماهه ميان ماه‌هاي ژوئيه و سپتامبر امسال، ميانگين رشد اقتصادي منطقه يورو در مجموع، فقط 0.2 درصد بوده است. رشد اقتصادي آلمان از اين نيز بدتر بوده و فقط به 0.1 درصد رسيده است.  

کسری بودجه دولت فدرال آمريکا 34 درصد افزايش يافت  

بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داري آمريکا کسري بودجه دولت فدرال آمريکا در ماه اکتبر با 34 درصد افزايش نسبت به ماه اکتبر پارسال، به 122 ميليارد دلار رسيد.
 
ماه اکتبر امسال آغاز سال مالي 2015 در آمريکاست.وزارت خزانه‌داري آمريکا اين افزايش کسري را ناشي از تنظيم جدول زماني بودجه دانست.

ابراز نگرانی گروه بريکس از اجرايي نشدن اصلاحات صندوق بين المللي پول  
سران کشورهاي بريکس (متشکل از برزيل ، روسيه ، هند ، چين و آفريقاي جنوبي) با صدور بيانيه اي پس از نشست خود اعلام کردند اقدام کند در خصوص اصلاحات صندوق بين المللي پول به مشروعيت و اعتبار اين صندوق لطمه مي زند.

پایین بودن کیفیت شرایط شغلی در ایتالیا/ نرخ بیکاری از متوسط اروپا بالاتر است  
سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي اروپا در گزارشي اعلام کرد بازار اشتغال در ايتاليا در مقايسه با ديگر کشورهاي اروپايي، نه تنها به علت ميزان بالاي بيکاري( که بالاتر از ميزان متوسط اروپايي است)،‌ بلکه به علت پايين بودن کيفيت،‌ به طور  واقعي داراي شرايط بدي است.

رشد اقتصای روسیه در سه ماهه سوم امسال کاهش یافت  

بر اساس اعلام سازمان آمار روسیه (روس استات) میزان رشد اقتصادی روسیه در سه ماهه سوم به 0.7 درصد رسید. 

این میزان رشد اقتصادی با پیش بینی های دولت روسیه نیز مطابقت داشت. دولت روسیه پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی کشور در سه ماهه چهارم امسال حتی منفی خواهد شد.

شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا افزایش یافت  
بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا، شمار متقاضیان بیمه بیکاری در این کشور در هفته گذشته، هفته منتهی به هشت نوامبر به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.  
 
آمار و ارقامی که درباره شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا منتشر می‌شود یکی از شاخص‌های مهم درباره وضع سلامت ساختار اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

اتریش خواستار برقراری همکاری تجاری با روسیه شد  
  بر اساس این گزارش رییس اتاق بازرگانی روسیه با اعلام پذیرش این خبر از همکاری سه جانبه روسیه بلاروس و اتریش خبر داد . با وجود سایه تحریمهای اروپا بر سر روسیه اولین کشور اروپایی یعنی اتریش خواستار برقراری همکاری تجاری با روسیه شد .  
 
فعالیت صنعتی چین به پایین‌ترین حد خود در 13 سال اخیر رسید  
بر اساس گزارش موسسه ملی آمار چین، فعالیت اقتصادی این کشور در ماه اکتبر در پایین‌ترین حد خود طی ۱۳ سال گذشته قرار داشته است.  بر اساس این گزارش، این کاهش فعالیت به ویژه در زمینه تولید کارخانه‌ها و میزان سرمایه‌گذاری چشمگیر است. موسسه ملی آمار چین اعلام کرد فعالیت اقتصادی این کشور در ماه اکتبر در پایین‌ترین حد خود طی ۱۳ سال گذشته قرار داشته است.

نفت برنت 79 دلاری شد  
وجود عوامل بنیادی از جمله افزایش بیش از حد عرضه نفت در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا برای نفت و افزایش ارزش دلار نسبت به دیگرارزهای معتبر جهانی از یکسو و عملکرد اقتصادی نه چندان خوب برخی از اقتصادهای مطرح جهان که زمینه ساز کاهش تقاضا برای نفت در این گونه اقتصادهاست، باعث شده است بهای نفت شاخص اروپا، برنت و شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیدیت در بازار از اواسط ماه ژوئن تاکنون بیش از 30 درصد کاهش یابد.

کشور آلمان گرانترین هزینه برق را در اروپا دارد  
قیمت برق به طور پیوسته در سراسر اروپا افزایش می یابد و در بیشتر کشورها، بویژه آنهایی که سعی می کنند از نظر تولید انرژی مستقل باشند، مالیات بخش عمده ای از قبوض انرژی را به خود اختصاص می دهد. بعنوان مثال قبوض برق در کشورهای آلمان، دانمارک و پرتغال حاوی بالاترین نرخ مالیات در اروپاست.
 
آلمان گرانترین هزینه برق را در اروپا دارد. تقریبا 30 سنت برای هر کیلو وات ساعت در حالی که متوسط هزینه برق در اروپا بیست سنت است. حتی در اقتصادهای بزرگ اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا هزینه های برق نصف آلمان است.

روابط اقتصادی بین استرالیا و آسیا وارد مرحله جدید شد  

با توافق احداث منطقه آزاد تجاری فعالیت تجاری بین دو قاره استرالیا و آسیا وارد مرحله جدیدی شد. کارشناسان اقتصادی اسیا تخمین می‌زنند که احداث منطقه آزاد تجاری سبب افزایش صادرات بین دو قاره شود.
 
بر اساس این گزارش این توافق بعد از پنج سال و در حاشیه اجلاس G20 صورت گرفت و ساعتی بعد از این توافق دو کشور تصمیم گرفتند تعرفه برخی کالاهای وارداتی بین دو کشور لغو شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار