حملا ت اخیر در "افغانستان" چه چیزی را نشانه گرفته است؟

افغانستان پس از یک دوره آرامش نسبی، این روزها با موج جدیدی از حملات انتحاری و انفجارهای مرگبار رو به روست که نه تنها نظامیان بلکه غیرنظامیان و زندگی شهروندان عادی را هدف قرار داده و امنیت کشور را مختل کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، موج جدید حملات خونین گروه های تروریستی و شبه نظامیان طالبان در افغانستان از 4 آبان 93 همزمان با خروج نیروهای انگلیسی از این کشور آغاز شد و گزارشها، حکایت از آن دارد که این حرکت، برگرفته از نارضایتی چهره های وابسته به غرب از رویکرد مستقل این کشور در همگرایی با ایران، چین و پاکستان است.

دوهزار نظامی انگلیسی مستقر در پایگاه "بسشن"استان" هلمند" در یک برنامه زمان بندی شده قرار است این کشور را ترک کنند.این نیروها بخشی از 150 هزار نظامیان خارجی هستند که در 13 سال گذشته به سرکردگی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان حضور داشتند.

در سال های گذشته در تمام استان های افغانستان به جز بامیان و پنجشیر، شبه نظامیان طالبان حضور چشمگیری داشتند و هرازگاهی سبب ناامنی در مناطق مختلف این کشور شده اند اما بتازگی این حملات در سراسر کشور به گونه ای چشمگیر افزایش داشته است.

حسیب صدیقی سخنگوی ریاست اداره عمومی امنیت ملی افغانستان 28 آبان گفت که حملات انتحاری و تروریستی در شهرهای بزرگ کشور 68 درصد، افزایش یافته است.

وی افزود: مخالفان شیوه عملیاتی شان را تغییر داده و دامنه فعالیت خود را به شهرهای بزرگ با استفاده از حملات انتحاری کشانده اند.



* مروری بر حملات تروریستی روزهای اخیر

جدید ترین این حملات در روز شنبه اول آذر درولایت نورستان علیه پاسگاه های ارتش و پلیس روی داد که صدها نفر از اعضای گروه طالبان در آن شرکت داشتند در این حمله از دو طرف شماری کشته و زخمی شدند.

در این روز هم چنین"نورحبیب گل بهاری " فرمانده پلیس سرپل افغانستان اعلام کرد که 40 مدرسه دخترانه و پسرانه در شهرستان های 'سانچارک' و 'کوهستانات' به علت افزایش ناامنی ها تعطیل شده است.

فرمانده پلیس سرپل افزایش حملات طالبان را علت تعطیل شدن این مدارس اعلام کرد.

چندی پیش، تروریست ها ترور ژنرال دوستم را طراحی کردند که شکست خورد و به گزارش اداره عمومی امنیت ملی افغانستان پنج تروریستی که قصد حمله به جان 'عبدالرشید دوستم' معاون اول رئیس جمهوری را داشتند طی عملیاتی خاص دستگیر و طرح ترور خنثی شد.

اداره عمومی امنیت ملی هم چنین اعلام کرد که تروریست ها در دو عملیات جداگانه در کابل و مزار شریف قصد حملات تروریستی و انتحاری را داشتند.

این تنها حمله ای نبود که در چند هفته اخیر تروریست ها طراحی کرده بودند و قصد اجرای آن را داشتند. روز سه شنبه گذشته افغانستان، شاهد حملات مرگبار و گسترده تروریست ها در سراسر کشور بود.

انفجاری مهیب صبح سه شنبه در پایگاه نظامیان خارجی مستقر در افغانستان در منطقه پلچرخی کابل رخ داد و این منطقه هدف حمله یک مهاجم انتحاری قرار گرفت که بر اثر آن چند تن کشته و زخمی شدند.

"حشمت استانکزی" سخنگوی فرماندهی پلیس کابل گفت که یک بمبگذار انتحاری موتور باری مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی ورودی یک قرارگاه نیروهای خارجی در شاهراه کابل-جلال آباد منفجر کرد.

استانکزی گفت که این انفجار "بسیار شدید بود" به طوری که صدای آن در نقاط مختلف شهر شنیده شد.

طالبان مسئولیت سازماندهی این حمله انتحاری را به عهده گرفت.

پیش از آن نیز علاوه بر انفجارهای متعدد بمب های کنار جاده ای در استان کابل یک حمله انتحاری در مقر فرماندهی پلیس کابل روی داد که منجر به کشته شدن رییس دفتر فرماندهی پلیس این شهر شد.

موج این حملات انتحاری برنامه ریزی شده دامن نمایندگان مجلس افغانستان را نیز گرفته است به طوری که یک عامل انتحاری با انفجار خودروی بمب گذاری شده در مسیر حرکت خودروی خانم 'شکریه بارکزی' عضو مجلس نمایندگان افغانستان در کابل، سه تن را کشت و دستکم 30 تن دیگر را زخمی کرد و خسارات زیادی را بر جای گذاشت.

گزارشهای رسانه ها همچنین حاکی است، نیروهای طالبان در روزهای اخیر در استان فراه در غرب افغانستان که از استانهای ناامن این کشور محسوب می شود، بیش از همه به تحرکات گسترده دست زده اند.



* هدف تشدید و گسترش عملیات تروریستی

در کلیت وقوع این رویدادها که از شرق تا غرب افغانستان را فرا گرفته و شمار آن در هفته های اخیر افزایش یافته، هیچ بحثی نیست. آنچه در این میان بحث برانگیز و نسبتا تازه است، شدت گرفتن این حملات و گسترش آن بیش از گذشته است طوری که دامنه آن حتی به کابل پایتخت نیز کشیده شده است.

به گفته سخنگوی فرماندهی پلیس کابل، آشکار است که تروریست ها سیاست و خط مشی خود را به طور محسوسی در هفته های اخیر تغییر داده اند و آنگونه که ژنرال دوستم معاون اول رییس جمهوری افغانستان 27 آبان ساعتی پس از حمله انتحاری تروریست ها به پایگاه نظامیان خارجی در منطقه پلچرخی در کابل گفت: انفجارهای اخیر در پایتخت افغانستان با همکاری دستگاههای استخباراتی کشورهای خارجی و برخی نفوذیها در داخل حکومت این کشور صورت می گیرد.

به گزارش منابع امنیتی و رسانه ای، نکته مشترک در همه این حمله های روبه افزایش این است که طالبان مسئولیت آنها را بر عهده گرفته و برای همه مشخص است که طالبان چه کسانی هستند و از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می شوند.

این در حالی است که تاکنون نیروهای امنیتی و ارتش و پلیس این کشورصدها تن از طالبان و نیروهای تروریست را کشته یا دستگیر کرده و بیش از دهها عملیات تروریستی را کشف و خنثی کرده اند. اما این پرسش همچنان باقی است که چرا تروریست ها عملیات خود را شدت بخشیده و دامنه آن را گسترش داده اند.

با نگاهی به تحولات پیش آمده در عرصه سیاسی افغانستان می توان چند مولفه را برای این تغییر سیستماتیک و برنامه ریزی شده حملات تروریستی اخیر برشمرد:

این حمله ها به فاصله ای کوتاه پس از تشکیل حکومت وحدت ملی تشدید شده و احساس ناامنی را در همه جای افغانستان حتی پایتخت ایجاد کرده است.

ایجاد حکومت وحدت ملی و احراز پست ریاست جمهوری"محمد اشرف غنی" همزمان شد، با تشدید تلاشهای صلح جویانه پاکستان برای برقراری ارتباطی نزدیکتر با کابل و در پی آن، سفر دو روزه اشرف غنی و هیات همراه به پاکستان؛ سفری که انتظار می رفت دستاوردهای ملموس و مشخص آن در کوتاه مدت، با بازگشت امنیت و آرامش دست کم در پایتخت و کاهش حملات تروریستی طالبان همراه باشد.

عمده ترین دلیلی که تحلیلگران مطرح می کنند، نگرانی تروریست ها و حامیان خارجی آنها از رویکردی است که افغانستان را با مثلث ایران، چین و پاکستان نزدیک می کند.

شدت گرفتن حملات اخیر که اقدامی علیه امنیت ملی افغانستان است برگرفته از نارضایتی مهره های وابسته به غرب از روی کار آمدن دولت وحدت ملی و با هدف ضربه زدن به دولت جدید است. از این رو تروریست ها و طالبان با شدت بخشیدن به عمیات تروریستی خود، سرگرم ساختن دولت تازه کار وحدت ملی به مبارزه با طالبان و تمرکز بودجه و نیروها برای این مبارزه و از دست رفتن فرصت مهم بازسازی و سازندگی را تعقیب می کنند.

متزلزل ساختن پایه های اعتماد مردم به نیروهای امنیتی و پلیس افغان برای تامین امنیت عمومی پس از خروج نیروهای خارجی و اثبات این ادعا که در صورت خروج نیروهای خارجی هرج و مرج کشور را فرا خواهد گرفت و دولت افغانستان به تنهایی قادر به مبارزه با تروریست ها نخواهد بود، از دیگر اهداف جبهه غربگرا و آشوب طلب است.

به گفته کارشناسان بهترین راهکار مقابله با ناآرامیها و حملات تروریست ها در افغانستان و جلوگیری از مخدوش شدن آینده دولت وحدت ملی با توجه به سیاستهای فعال آن در عرصه های ملی و بین المللی، تلاش کابل برای تقویت همگرایی منطقه ای و تعامل بیشتر با کشورهای همسایه است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار