موزه خليج فارس بندرعباس ، ميزبان گردشگران

موزه مردم شناسي و باستان شناسي خليج فارس در شهرستان بندرعباس همه روزه ميزبان گردشگران بسياري است و دو هزار و 500 شي موزه اي متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد تا دوره پهلوي در اين موزه نگهداري مي شود.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران( مانا) ، عباس نوروزي با اشاره به آغاز فصل گردشگري استان هرمزگان گفت: موزه مردم شناسي و باستان شناسي خليج فارس به عنوان يکي از مهمترين جاذبه هاي استان مطرح است و اکثر گردشگراني که به اين شهرستان وارد مي شوند برنامه اي براي بازديد از اين موزه در نظر مي گيرند.

مديرکل اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان هرمزگان يادآور شد: گردشگراني که وارد استان مي شوند با برگه هاي توزيع شده در هتلها و مکانهاي اقامتي استان از وجود موزه خليج فارس اطلاع پيدا مي کنند.

وي گفت: به منظور رونق هر چه بيشتر اين موزه با همکاري شهرداري بندر عباس به زودي تابلوهاي راهنماي موزه در سطح شهر و مبادي ورودي به بندرعباس نصب خواهد شد.

اين مقام مسئول در استان هرمزگان همچنين از توزيع برگه هاي تبليغاتي در اسکله هاي ورودي به بندرعباس و نيز فرودگاه اين شهرستان خبر داد.

نوروزي يادآور شد: موزه بزرگ مردم شناسي خليج فارس بندرعباس در سه طبقه با زيربناي دو هزار و 400 مترمربع در سه بخش مردم شناسي، باستان شناسي و نمايشگاه برگرفته از معماري سنتي هرمزگان است.
رييس ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان ادامه داد: در بخش مردم شناسي اين موزه فضاي بازار سنتي و قديمي هرمزگان، نحوه صيد ماهي و مرواريد، صحنه هايي از فتح جزاير خليج فارس و بيرون راندن پرتغالي ها با دليري امام قلي خان ديده مي شود.

نوروزي با اشاره به اينکه صنايع دستي، پوشش و غذاهاي بومي با صداهاي مستند و واقعي از ديگر موضوع هاي بخش مردم شناسي اين موزه است، اضافه کرد: در بخش باستان شناسي آثاري از هزاره سوم قبل از ميلاد (500 سال پيش ) تا دوره قاجاريه است.

رئيس اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان تصريح کرد: ابزار سنگي و سفالي، سرنيزه ها، سفالينه هايي از هزاره سوم قبل از ميلاد که متعلق به شرق استان است نيز در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.

وي يادآور شد: همچنين سکه هاي يوناني زمان سلوکيان ، سکه هاي اشکاني، ساساني، اموي و عباسي موزه خليج فارس بندرعباس به نمايش گذاشته شده است.

نوروزي با اشاره به معرفي موزه خليج فارس بندرعباس به عنوان موزه برتر ايران از سوي موسسه ايکوم در اوايل سال جاري گفت:هرسال به مناسبت روز جهاني موزه ها، موسسه ايکوم که خدمات مشاوره اي و مديريتي به موزه هاي دنيا ارائه مي کند پس از بررسي ،موزه هاي برتر در بخش هاي مختلف را معرفي مي کند و امسال نيز اين موسسه، موزه مردم شناسي خليج فارس بندرعباس را در سه شاخص به عنوان موزه برتر ايران معرفي کرد.

وي ادامه داد: اين موزه با برگزاري کلاس ها و دوره ها و کارگاه هاي آموزشي، براي کودکان و علاقه مندان ، برقراري ارتباط با موزه ها و استفاده از دانش آنها و همچنين بهره گيري از خلاقيت کارکنانش توانسته به اين موفقيت دست يابد.

به گفته اين مقام مسئول در استان هرمزگان علاوه بر موزه خليج فارس بندرعباس چهار موزه ديگر شامل موزه حمام خان در بستک، موزه گنجيه آب در بندرعباس، موزه خصوصي در جناح و موزه خصوصي در کنگ در هرمزگان داير است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار